wywoływanie zdjęć, wywoływanie zdjęcia

Jak wywoływać zdjęcia w domu?
BazyliaBazylia - specjalista Tipy.pl

Wywoływanie zdjęć w domu jest przyjemnym i stosunkowo niedrogim hobby, które wymaga minimum sprzętu i odrobiny wprawy. Na pewno warto się go nauczyć, bowiem dla fotografa nie ma nic bardziej satysfakcjonującego, niż własnoręcznie zrobione i wywołane zdjęcia. Poniżej opisuję pokrótce, co należy zrobić, żeby wywołać zdjęcia w warunkach domowych.
P

* dobrze wentylowane, nie przepuszczające światła pomieszczenie, wyposażone w stolik na chemikalia i bieżącą wodę
* lampa ciemniowa lub zwykła lampka z czerwoną żarówką
* 4 kuwety
* termometr fotograficzny
* wywoływacz
* utrwalacz
* powiększalnik
* czerwony filtr na powiększalnik
* papier fotograficzny
* negatywy
* szczypce
* zegar ciemniowy (lub inny)
* tekturka

1
Przygotuj stanowisko pracy i zbierz cały niezbędny sprzęt. Najlepiej będzie, gdy kuwety umieścisz w pobliżu źródła bieżącej wody. Podpisz każdą z nich. Zamontuj lampę ciemniową (lub lampkę z czerwoną żarówką) i upewnij się, że do pomieszczenia nie dostaje się światło. Zadbaj o to, by w pomieszczeniu nie było kurzu. Przetestuj powiększalnik.
2
Przygotuj wywoływacz, przerywacz i utrwalacz zgodnie z instrukcją dołączoną przez producenta. Jako przerywacza możesz użyć wody, ale najlepiej jest wykorzystać wodny roztwór kwasu cytrynowego lub octowego. Zwróć uwagę na podaną przez producenta temperaturę odczynników. Czasem różnica 2-3 stopni może wpłynąć na jakość wywołanego zdjęcia.
3
Wlej do jednej kuwety wywoływacz, do drugiej przerywacz, a do trzeciej utrwalacz. Do czwartej kuwety, w której będą płukać się zdjęcia wlej wodę (lub wodę z octem). Przy pomocy termometru fotograficznego sprawdź, czy odczynniki mają odpowiednią temperaturę.
4
Wyłącz światło (w razie potrzeby zakryj okna i uszczelnij drzwi) i włącz lampę ciemniową.
5
Włóż kliszę do powiększalnika, zamontuj czerwony filtr
6
Włącz powiększalnik, przyjrzyj się obszarowi, na którym zostanie wyświetlone zdjęcie i ustaw odpowiednią ostrość. Wyłącz powiększalnik.
7
Jeśli jedynym światłem w pomieszczeniu jest bezpieczne światło czerwone, możesz otworzyć papier fotograficzny. Najlepiej jeśli na początek przeprowadzisz test na małej próbce papieru. Połóż papier na blacie powiększalnika. Resztę papieru schowaj w miejscu bez dostępu światła.
8
Przeprowadź test czasu naświetlania w celu wybrania najbardziej optymalnej wartości. Zasłoń kartonikiem większą część próbki. Zdejmij filtr, włącz powiększalnik i ustaw czas naświetlania na 15 sekund. Co 3 sekundy, przesuwaj kartonik o określoną długość, odkrywając kolejne fragmenty papieru. Czynność powtarzaj dopóki nie upłynie ustalone 15 sekund.
9
Wywołaj otrzymany w ten sposób „pasek testowy”. Włóż go do wywoływacza (najlepiej naświetloną strona do dołu) i delikatnie nim poruszaj przez zalecany przez producenta odczynnika czas, dopóki nie osiągnie pożądanego kontrastu. Pamiętaj, żeby papier fotograficzny zawsze wkładać do odczynników szczypcami.
10
Umieść pasek testowy w kuwecie z przerywaczem na około minutę, a następnie na 2 minuty w utrwalaczu. Następnie przełóż pasek do ostatniej kuwety i pozostaw w niej do płukania na 10 minut. Na koniec porządnie wypłucz pasek pod bieżącą wodą.
11
Twój pasek testowy jest gotowy i może być już wystawiony na działanie światła. Przeanalizuj efekt uzyskany dla różnych czasów naświetlania i wybierz taki, który okazał się najlepszy. Dla normalnie naświetlonej kliszy, przy powiększeniu do formatu 13x18 i maksymalnie otwartej przesłonie w obiektywie powiększalnika, powinien on wynosić około 2-3 sekundy.
12
Powtórz cały proces dla reszty zdjęć, ustawiając czas naświetlania na wyznaczoną w teście wartość.
13
Nim otworzysz kolejny kawałek papieru fotograficznego i powtórzysz kroki 6-8, upewnij się, że do pomieszczenia nie przedostaje się normalne światło.
Strona 1 z 3

Powiązane porady

Komentarze (4)

* Pola wymagane

wasiek
31.07.2014
o
addla
27.03.2013
Około 250-300zł: powiększalnik, kuwety, szczypce, ciecze, papiery foto. Bez zegarów ciemniowych da się obyć wystarczy komórka przykryta czerwoną folią :)
gość
25.03.2013
Jaki jest mniej więcej koszt stworzenia ciemni? Mam na myśli wszystkie materiały, powiększalnik itd..
Pozdrawiam.
addla
06.03.2012
Ale trzeba dodać, że nie wystarczą jedne szczypce! Każda kuwetka powinna mieć swoje żeby nie zanieczyszczać cieczy i odbitki! Od biedy 2 wystarczą.