popcorn

10 najbardziej niezdrowych przetworzonych produktów

monika_w - specjalista Tipy.pl
popcorn
1 z 11
W idealnym świecie robilibyśmy zakupy na bazarku, gdzie swoje świeże, zdrowe produkty – prosto z krzaka, albo prosto od krowy sprzedawaliby rolnicy. Z nich przygotowywalibyśmy pyszne potrawy, bez konieczności korzystania z półproduktów.

Ale rzeczywistość wygląda mniej kolorowo. Producenci żywności żyją daleko od nas, czasami na innym kontynencie. Możemy kupić produkty, które odstawimy na półkę na długie tygodnie, aby potem przygotować z nich posiłek w kilka minut.

Półprodukty są zbawieniem w naszym nieustannie przyspieszającym życiu i nie wszystkie nam zaszkodzą - pokrojone warzywa na patelnię są tu dobrym przykładem. Jednak czasami wygoda szybkiego przygotowania obiadu oznacza, że pochłaniamy duże ilości sodu, tłuszczów i cukru. Zobacz najgorsze pośród przetworzonej żywności i zastanów się zanim kupisz:
1
boczek
Boczek

Boczek zawiera wysokie dawki sodu, który sprzyja wysokiemu ciśnieniu krwi. Ale co tam sód. Przyjrzyjmy się bliżej. Boczek smakuje tak wyśmienicie, bo jest w nim pełno tłuszczów nasyconych, które odpowiadają za choroby serca i otyłość. Ciągle nie jesteś przekonany? Właściwie każdy rodzaj boczku, który kupisz w sklepie jest pełen środków konserwujących. Te chemikalia powodują niezliczone rodzaje schorzeń – od bólów głowy po raka.
2
batoniki zbożowe
Batoniki zbożowe

Ich nazwy nierzadko zawierają słowo fit, czy dietetyczne. Na opakowaniu znajdziesz informacje o pełnoziarnistych zbożach, płatkach i pełnych energii suszonych owocach. Nie daj się nabrać! Batoniki dosłownie toną w syropie glukozowym. Jak działają? Zaspokajają apetyt na chwilę, by po godzinie wywołać cukrowy głód i potrzebę podjadania.

Batoniki zbożowe są zdrowe tylko na opakowaniu. W rzeczywistości nie dostarczają zbyt wielu wartościowych składników odżywczych. Unikaj ich ze względu na wysoką zawartość węglowodanów i podejrzanie długą listę składników z literką E.
3
zupki chińskie
Zupki chińskie

Większość studentów zna się dobrze z chińskimi zupkami, bo nie raz pozwoliły im przebrnąć przez sesję, czy zaleczyć kaca. Ostrzegamy: jeśli przyjaźnisz się z zupkami, jest to przyjaźń co najmniej toksyczna. Dla ciebie.

Opakowanie zupki zawiera blisko 2g sodu. Nie brzmi szczególnie groźnie? To jakieś 130% dziennego zapotrzebowania na tą substancję! Co więcej – większość składników to węglowodany, zatem ten szybki do przygotowania posiłek jest właściwie pozbawiony wartości odżywczych.

Jeśli przyjdzie ci do głowy sięgnąć po chińską zupkę w sklepie, spójrz na jej skład – szczególnie na zawartość tłuszczu. Aż trudno uwierzyć, że w jednej małej paczuszce można upchnąć tyle paskudztw.
4
suszone owoce
Suszone owoce

Lubisz czasem sięgnąć po garść rodzynek lub chipsów bananowych? Jeśli naszła cię ochota na coś słodkiego, suszone owoce są lepszą opcją niż m&ms, bo zawierają błonnik, witaminy i minerały. Ale uważaj na to ile ich zjadasz. Te pyszności to kaloryczne bomby.
5
orzeszki
Orzeszki w różnych smakach

Wybór masz ogromny. Na półkach sklepowych znajdziesz orzeszki w karmelu, miodzie, ostrej skorupce, wasabi, jogurcie… Wszystkie te pyszne dodatki bazują albo na cukrze, albo są pełne soli. Rezultat? Wzrost wagi, wysokie ciśnienie, próchnica. Nie daj się skusić!
6
brzoskwinie z puszki
Owoce w puszkach

Owoce są zdrowe. Tak, ale nie te, które wyjmujesz z puszki po tym jak przez kilka miesięcy pływały w syropie. Te są wrogami twoich marzeń o smukłej talii i zdrowych zębach.

Większość dostępnych produktów zawiera syrop glukozowy i cukier trzcinowy. Zjadając owoce z puszki masz gwarantowany wzrost masy ciała i większe ryzyko zapadnięcia na cukrzycę. Cukry i substancje żelujące są też idealnym środowiskiem do rozwoju próchnicy.
7
margaryna
Margaryna

Przez długi czas margaryna była uznawana za zdrowszą alternatywę masła. Ale margaryny zawierają nasycone tłuszcze trans, uznawane za jeszcze bardziej szkodliwe od tłuszczów nasyconych. Co powodują w twoim organizmie? Podnoszą cholesterol, zwiększając ryzyko chorób serca i udaru. Istnieje też podejrzenie, że mogą sprzyjać powstawaniu raka.
8
popcorn
Popcorn z mikrofalówki

Prażona kukurydza jest ok (tak długo jak nie przedobrzysz z solą). Podgrzewanie jedzenia w mikrofalówce też jest ok. Co jest zatem nie tak z popcornem z mikrofalówki? Torebka. W jej skład wchodzi perfluoroalkyl. Czy sama nazwa nie brzmi groźnie? Powinna, bo tą toksyczną substancję badacze oskarżają o szereg problemów zdrowotnych – od chorób nerek po obniżenie ilości nasienia w spermie.
9
ketchup
Keczup

Na całym świecie nie ma chyba popularniejszego sosu. Dzieci go uwielbiają, dorośli zalewają nim już nie tylko hot dogi, ale kanapki, sałatki, pieczenie.

O ile niewielkie ilości keczupu są niegroźne, to warto pamiętać, że jest on bardzo odległym kuzynem pomidora. Swój smak zawdzięcza przede wszystkim cukrowi. A kto chciałby sypać cukier na frytki?
10
mrożone paluszki rybne
Mrożone obiady

Mrożone obiady to pozorny luksus współczesnego świata. Wyjmujesz je z zamrażalnika, wrzucasz do mikrofalówki lub piekarnika i po chwili na twoim talerzu masz sycący posiłek. Może to quiche, może lasagne, może cały zestaw z mięsem, ziemniakami puree i warzywami. I tu znowu musimy cię rozczarować. W tych obiadkach kryje się cukier, tłuszcz i sód. Czego możesz się spodziewać jedząc je na co dzień? Nadwagi, nadciśnienia i problemów z sercem.
Strona 1 z 11

Powiązane porady

odchudzanie bez głodzenia
zbyt duży apetyt
dieta Dukana - produkty

Podobne porady

Komentarze (60)

* Pola wymagane

Polak
01.12.2017
Na pierwszym miejscu powinny być wszystkie produkty z mąki pszennej, a w szczególności chleb. Oprócz tego należałoby dodać do szkodliwego boczku inne przetworzone produkty mięsne, w tym parówki, kiełbasy, itd. Należałoby dodać również mleko. Suszone owoce niezdrowe tylko jeśli siarkowane i z cukrem.
Martinez
03.11.2015
Widzę, że dopiero od niedawna mówi się o szkodliwości margaryny i innych (nie wszystkich) tłuszczów roślinnych. Ekstrachowane chemicznie lub tłoczone (lepsza opcja), utwardzane chemicznie itd. Przecież olej rzepakowy spożywa się od niedawna (po wyselekcjonowaniu odmian bezglikozydowych, kwasu erukowego i innych substancji). Wcześniej stanowił paszę podawaną w niewielkich ilościach zwierzętom. W Polsce w latach 90-tych ruszyła kampania jak to masło jest rakotwórcze, powoduje problemy z pamięcią, miażdżycę itd. sponsorowane oczywiście przez producentów tłuszczy roślinnych. Istna głupota. Tłuszcze nasycone są zdrowe jeśli nie są spożywane w chorych ilościach lub z dużymi ilościami cukrów szczególnie prostych czy nawet złożonych (tak jest - słodycze, herbatka 5 razy dziennie słodzona obficie cukrem, góra ziemniaków na talerzu). Bzdura, żeby masło znane od tysięcy lat nagle stało się be (albo dobry boczek). Wmawianie dzieciom w reklamach jak to słodycze z dodatkiem zbóż czy czekoladki z mlecznym nadzieniem (każdy wie o czym mówię) to nie słodycze, jak to stanowią one pełnowartościowe śniadanie - to jest nieporozumienie. Tak jak ktoś już wspomniał do listy trzeba dodać koniecznie wszelkie pianki, żelki, słodzone napoje, pewnie nawet większość soków owocowych, chipsy, produkty zawierające dużo "chemii", mięso ryb hodowlanych które gromadzi mnóstwo toksyn.
jorg
03.11.2015
Od kiedy to boczek jest żywnością przetworzoną.
Ale bzdury.
Nickyes:)
03.11.2015
Z całym szacunkiem ale ten idiota co pisał ten artykuł to jakiś jednym słowe kretyn. Onet chyba bierze tych pisamaków z gamtri.pl :)
lol
03.11.2015
strasza tym sodem jak by tobyla trucizna(dieta niskosodowa moze byc bardzo niebezpieczna, zetlnie byloby napisac ze sport i wapn tez podnosi cisnienie ale tu nie chodzi o takie podnoszenie cisnienia, sod podnosi ale nie na stałe dodatkowo polepsza wchlanianie magnezu ktory znowu obniza cisnienie ), nasycone tluszcze niczego nie powoduja no chyba ze daja duzo energii;p
a.
03.11.2015
ale bzdury:) suszone owoce niezdrowe. heheheh. radze redaktorowi się podszkolić. to ze coś jest kaloryczne nie znaczy ze jest niezdrowe. a gdzie chipsy?
przerażony
03.11.2015
mniej nasienia w spermie od pop corn'u.. aż sprawdziłem w słowniku czy tylko mi się wydawało że to synonimy.. na szczęście ilość cukru w cukrze nie zmienia się przez podgrzewanie w mikrofali.
kris
03.11.2015
co za kosmiczne bzdury? kto z was redaktorzyny widział się z prawdziwym boczkiem??? a może macie wyłączność na serwowanie zdrowej żywności Artykuł dno autorzy niedoinformowani BUUUnhaf
Berta
03.11.2015
Najlepiej nic nie żreć :) .
my
03.11.2015
Dno