oczy a zdrowie

Co twoje oczy mówią o zdrowiu?

karolina_abc - specjalista Tipy.pl
oczy a zdrowie
1 z 8
W kolorze naszych oczu kryje się znacznie więcej niż nam się wydaje.
Na przykład, przeciwnie do ogólnej wiedzy nabytej w szkole, kolor oczu nie jest determinowany tylko przez jeden gen. Głoszą ten fakt naukowcy z National Eye Institute, wyjaśniając przyczynę, dla której oczy naszych dzieci nie zawsze mają dokładnie taki sam odcień jak nasze. Jednakże, podobnie do pigmentacji naszej skóry, dają się zauważyć pewne podobieństwa w kolorze oczu u osób należących do tej samej rodziny lub grupy etnicznej (na przykład, ciemne oczy są bardziej powszechne u populacji afrykańskich niż u skandynawskich).
Co więcej, to, czy nasze oczy mają kolor brązowy, piwny, zielony, niebieski, szary czy też inny odcień, mówi o nas znacznie więcej niż powszechnie sądzimy. Wielu wierzy, że są one „oknami naszych dusz”, lecz niewielu wie, że mogą nam dużo powiedzieć o ryzyku zapadnięcia na pewne choroby, a nawet o tym, jak nasze ciało radzi sobie z przyswajaniem alkoholu. Przyjrzyjmy się zatem naszym oczom nieco dokładniej.
1
kolor oczu a zdrowie - krok 1
Osoby o ciemnych oczach częściej zapadają na zaćmę.

Zmętnienie pojawiające się na soczewce oka jest częstym symptomem katarakty (zaćmy), utrudniającym widzenie i występującym zazwyczaj w starszym wieku. Okazuje się, że ludzie o ciemnych oczach są w grupie wyższego ryzyka. Wyniki badań z 2000 roku opublikowane w American Journal of Ophthalmology wykazały, że u ludzi o ciemnych oczach ryzyko wystąpienia katarakty jest o 1,5 do 2,5 razy większe.

Ochrona naszych oczu przed promieniowaniem UV jest jednym z najskuteczniejszych sposobów zapobiegania katarakcie dla każdego z nas. Naukowcy jednak zalecają, aby osoby o ciemnych oczach zachowały szczególną ostrożność. Pamiętajmy zatem o dobrych okularach przeciwsłonecznych i kapeluszach z szerokim rondem dla dobra naszych oczu.
2
kolor oczu a zdrowie - krok 2
Bielactwo rzadziej występuje u niebieskookich.

Wyniki badań nad występowaniem bielactwa opublikowane w 2012 roku w Nature wykazały, że ta autoimmunologiczna choroba, powodująca utratę pigmentu w pewnych partiach skóry, występowała rzadziej u osób o niebieskich oczach.

Spośród prawie 3000 pacjentów z bielactwem, należących do rasy białej, biorących udział w badaniu, 27% miało oczy niebieskie, 30% oczy zielone lub piwne, a 43% oczy brązowe. Tymczasem wśród rasy białej 52% populacji posiada oczy niebieskie, 22% zielone lub piwne, a 27% brązowe.

Autorzy badań z University of Colorado School of Medicine odkryli również, że zmiany w dwóch określonych genach TYR oraz OCA2, odgrywających rolę w tym, że mamy niebieski kolor oczu również zmniejszają ryzyko zapadania na bielactwo.
3
kolor oczu a zdrowie - krok 3
Czerniak występuje częściej u osób o niebieskich oczach.

Z naukowego punktu widzenia czerniak jest przeciwieństwem bielactwa, jak wyjaśniają naukowcy z University of Colorado School of Medicine, a te same zmiany, które okazały się korzystne w przypadku bielactwa zwiększały ryzyko wystąpienia czerniaka.

Jedną z przyczyn może być to, że bielactwo jest chorobą autoimmunologiczną, co oznacza, że system immunologiczny błędnie reaguje na nasze własne ciało. Nadmierna aktywność naszego układu immunologicznego może powodować to, że osoby o brązowych oczach są bardziej podatne na zapadanie na bielactwo, ale jednocześnie lepiej chronione przed czerniakiem.

Dokładna zależność nie jest jeszcze wyjaśniona, jednak ci sami naukowcy przekonują, że geny chroniące nas przed bielactwem, geny chroniące przed czerniakiem oraz te po prostu odpowiedzialne za ilość pigmentu w naszej skórze są ze sobą powiązane.
4
kolor oczu a zdrowie - krok 4
Osoby o ciemnych oczach mogą być bardziej wrażliwe na działanie alkoholu.

Jak podają badania z 2001 roku opublikowane w Personality and Individual Differences, osoby o oczach czarnych lub brązowych są w stanie wypić mniej alkoholu niż ich niebiesko- lub zielonoocy koledzy.

Naukowcy udowodnili, że kobiety o jasnych oczach potrafią wypić więcej alkoholu, a więźniowie o jasnych oczach częściej byli skłonni do jego nadużywania. Okazuje się, że osoby ciemnookie mogą być bardziej wrażliwe na działanie alkoholu i narkotyków, a więc mogą je przyjmować w mniejszej ilości dla uzyskania pożądanego efektu.
5
kolor oczu a zdrowie - krok 5
Kobiety o jasnych oczach lepiej radzą sobie z bólem.

Według badań zaprezentowanych na corocznym spotkaniu American Pain Society w 2014 roku kobiety o jasnych oczach wykazują większą tolerancję na ból i dyskomfort. W nielicznej grupie kobiet, biorących udział w badaniu przed i po porodzie, te o ciemnych oczach wykazywały wyższy poziom stresu i problemy ze snem związane z tym doświadczeniem.

Ciemnookie pacjentki doświadczyły również znacznego zmniejszenia bólu po otrzymaniu znieczulenia zewnątrzoponowego, co sugeruje większą wrażliwość na ból. W Pittsburgh Post Gazette podkreślano, że wyniki te są w bardzo początkowej fazie, ale w przyszłości mogą pomóc lekarzom określić genetyczną przyczynę bólu.
6
kolor oczu a zdrowie - krok 6
Osoby o jasnych oczach są bardziej podatne na wystąpienie zwyrodnienia plamki żółtej związanego z wiekiem.

Jedną z najbardziej powszechnych przyczyn utraty wzroku po 50 roku życia jest zwyrodnienie plamki żółtej związane z wiekiem (w skrócie AMD, z ang. Age-related Mascular Degeneration). Choroba ta polega na uszkodzeniu niewielkiej części oka w centralnej części siatkówki, odpowiedzialnej za ostrość widzenia. Początkowe zamglenie obrazu może przerodzić się w częściową lub całkowita utratę wzroku.

Przeprowadzone badania sugerują, że oprócz palenia papierosów i skłonności rodzinnych do występowania tej choroby, jasny kolor oczu zwiększa ryzyko zapadnięcia na AMD nawet dwukrotnie. Jednakże niewielka ilość takich badań świadczy o niejednoznaczności ich wyników.

AMD występuje częściej u rasy białej, która w większości posiada oczy jasne. Nie są jednak znane badania potwierdzające tą zależność. Podobnie można by dopatrywać się zwiększonego ryzyka zapadalności na jaskrę wśród rasy czarnoskórej o ciemnych oczach, co również nie zostało jednoznacznie udowodnione.
7
kolor oczu a zdrowie - krok 7
Zmiana koloru oczu może oznaczać kłopoty ze zdrowiem.

Jeżeli zauważymy zaczerwienienie białek w naszych oczach prawdopodobnie możemy spodziewać się niezdiagnozowanej alergii. Zażółcenie oczu sugeruje problemy z wątrobą.

Jeżeli zauważmy zmianę koloru tylko jednego oka, może to wskazywać na chorobę dziedziczną, jak na przykład nerwiakowłókniakowatość, powodującą występowanie niezłośliwych nowotworów pochodzenia nerwowego , zespół Waardenburga, zazwyczaj powodujący głuchotę, bladość skóry, a nawet sugerować czerniaka tęczówki.
Strona 1 z 8

Powiązane porady

spuchnięte oko
jęczmień na oku
oczy

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane