rośliny domowe zimą

Jak dbać o rośliny doniczkowe zimą?

KrystynaKrystyna - specjalista Tipy.pl
Często latem wystawiamy nasze rośliny domowe na zewnątrz, na balkon, taras czy parapet. W tym czasie pięknie się rozwijają i kwitną. Kiedy zrobi się zimno musimy je jednak z powrotem wstawić do domu, wtedy tracą swoje piękno i marnieją. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak zimować rośliny w domu tak by cały czas pozostały ładne.
1
Wybierz miejsce, które będzie długo oświetlone.
Wszystkie rośliny potrzebują światła, jedne mniej inne bardziej, np. draceny wymagają mniej światła niż filodendrony. Ustaw, więc doniczki z roślinami możliwie jak najbliżej źródła światła, może to być światło słoneczne lub sztuczne. Jeżeli masz duże, jasne okna to możesz w ich pobliżu poustawiać doniczki, jeżeli natomiast twoje okna są zacienione ustaw kwiaty w pobliżu często zaświecanej lampy.
2
Odpowiednie nawadnianie.
W pomieszczeniu zamkniętym nie masz najmniejszych szans na opady deszczu, więc musisz pamiętać by odpowiednio często podlewać twoje rośliny. Prawidłowe podlewanie jest bardzo ważne w miesiącach zimowych, musisz jednak zwrócić uwagę, że każda roślina ma inne wymagania, co do intensywności nawadniania. Kaktusy np. są mało aktywne zimą, więc potrzebują znacznie mniej wody, wystarczy je podlać raz lub dwa razy w miesiącu. Inne rośliny potrzebują częstszego, regularnego podlewania.
3
Nawożenie.
Wszystkie rośliny doniczkowe nie zależnie od tego czy trzymamy je w domu czy na zewnątrz potrzebują regularnego nawożenia, ponieważ nie mogą czerpać substancji odżywczych z gleby. Odpowiednie nawożenie gwarantuje dobre odżywienie rośliny. Najlepiej podlewać rośliny doniczkowe raz lud dwa razy w miesiącu wodą z rozpuszczonym nawozem, to wystarczy by rośliny cały czas ładnie wyglądały i dobrze się rozwijały.
4
Odpowiednia ziemia.
Sprawdzaj czy poziom ziemi w doniczkach nie zmniejsza się, jeżeli tak się dzieje dosyp ziemi dobrej jakości lub przesadź roślinę do nowej ziemi, najlepiej do większej doniczki. Taki zabieg wspomaga rozwój rośliny, gdyż system korzeniowy może się swobodnie rozrastać.
5
Usuwaj martwe części roślin.
Jeżeli nie chcesz by roślina traciła energię na wysyłanie substancji odżywczych do obumarłych części, musisz regularnie usuwać zwiędłe liście, łodygi i przekwitnięte kwiaty. Twoja roślina będzie wyglądać znacznie lepiej.
6
Zadbaj o odpowiednią wilgotność otoczenia.
W sezonie grzewczym w pomieszczeniach domowych jest raczej sucho a rośliny bardzo tego nie lubią. Jeżeli chcesz im zapewnić odpowiednią wilgotność najlepiej ustaw kilka doniczek obok siebie. Możesz także zwiększyć wilgotność przez umieszczenie w pobliżu roślin spodka lub podstawki z wodą. Do wody dobrze jest także włożyć kilka zwykłych kamyków, pomogą one na dłużej zachować wilgoć. Innym sposobem jest ustawienie doniczek z kwiatami bezpośrednio na kamieniach.
?

Wskazówki
* Nie wiesz jak często podlewać? Wystarczy dotknąć palcem ziemi w doniczce, jeżeli jest sucha podlej solidnie.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

juka
podlewanie kwiatów doniczkowych
anturium

Podobne porady

Komentarze (2)

* Pola wymagane

Krystyna
10.01.2011
Niektóre rośliny doniczkowe wegetują cały rok zaś inne kwitną właśnie zimą, dlatego należy je nawozić również w tym okresie. W zależności od kwiatka niektóre nawozimy więcej a niektóre mniej. Można zastosować w małej dawce nawozy płynne lub nawozy o przedłużonym działaniu. Poza tym należy pamiętać, że w mieszkaniu czy domu nie da się stworzyć roślinom dobrych warunków do spoczynku ze względu na zbyt wysoką temperaturę - chyba że rośliny wstawimy do ciemnej piwnicy. Dlatego, skoro roślina żyje w cieple to chcąc nie chcąc jest zmuszona do wegetacji i dlatego należy ją również nawozić zimą.
Pytający
09.01.2011
Artykuł dotyczy opieki nad roślinami zimą. Może się mylę, ale o ile mi wiadomo, to nie należy nawozić roślin doniczkowych zimą. Prosiłbym o wyjaśnienie.