gotowanie ryżu

Zaskakujący trik jak zmniejszyć kaloryczność ryżu o połowę

JoasiaJoasia - specjalista Tipy.pl
gotowanie ryżu
1 z 5
Ryż nie kojarzy nam się zazwyczaj z kaloryczną potrawą. 100g gotowanego białego ryżu to około 130 kcal. Jednak w połączeniu z innymi dodatkami, z którymi go serwujemy, możemy nazbierać już całkiem sporą dawkę zbędnych kalorii. Okazuje się jednak, że tak prosta czynność, jak zmiana sposobu przygotowania ryżu, może zmniejszyć jego kaloryczność aż o 50-60%. Takie wnioski zaprezentowano na międzynarodowym kongresie American Chemical Society. Zaintrygowany? Więcej szczegółów znajdziesz w dalszej części porady.
1
ryż i olej kokosowy
Jak to zrobić?

Metoda jest prosta. Do gotującej się wody dodaj 1 łyżeczkę oleju kokosowego na każde 1/2 szklanki białego ryżu. Gotuj ryż na małym ogniu przez 20-40 minut. Następnie odcedź i ostudź.
2
gotowy ryż
Włóż ryż na minimum 12 godzin do lodówki. Po tym czasie możesz go ponownie podgrzać. Tak przygotowany ryż będzie miał o połowę mniej kalorii, niż gotowany w tradycyjny sposób.
3
olej kokosowy
Dlaczego to działa?

Uważa się, że nadmiar cukru we krwi zostaje przez organizm zmagazynowany w postaci tłuszczu. Ryż zbudowany jest z dwóch rodzajów skrobi – opornej oraz szybko przyswajalnej. Ponieważ nasz organizm nie wydziela enzymów potrzebnych do strawienia skrobi opornej, nie może ona przedostać się do krwiobiegu i zostać zmagazynowana w postaci tłuszczu.

Dodatek oleju kokosowego sprawia, że również część granulek szybko przyswajalnej skrobi staje się oporna na działanie enzymów trawiennych. Schłodzenie ryżu przez okres 12 godzin zwiększa oporność skrobi, a jednocześnie zmniejsza ilość wchłoniętych przez organizm kalorii.
4
brązowy ryż
Naukowcy prowadzą obecnie badania, czy ten sam efekt występuje również w przypadku brązowego ryżu.
Strona 1 z 5

Powiązane porady

Jak gotować na parze?
gotowana komosa
Sałata

Podobne porady

Komentarze (4)

* Pola wymagane

Twój e-mail nie będzie widoczny na stronie

adamray
11.01.2016
Najlepszy sposób - zjadać o połowę mniej. Sto procent pewności !
El kucharro
11.01.2016
20-30min? To bedzie packa! 14 min pod szczelnym przykryciem i 10min odstawić aby ryż wchłonną pare
ja
11.01.2016
Znam znacznie prostszy i szybszy sposób na obniżenie kaloryczności ryżu o połowę - zjeść go o połowę mniej...
xsoll
11.01.2016
a nie lepiej zjeść o polowe mniej