depresja

Czy choroby psychiczne są dziedziczne?

haniahania - specjalista Tipy.pl
Według najnowszych badań przeprowadzonych na Uniwersytecie Wisconsin-Madison, lęki mogą być dziedziczne. Okazuje się, że cały szereg chorób psychicznych możemy dostać w spadku po naszych przodkach. Wczesne uzmysłowienie sobie konsekwencji takiego stanu rzeczy pomaga wyłapać pierwsze objawy choroby i podjąć odpowiednie leczenie. To również cenna wskazówka dla wszystkich osób planujących potomstwo. Wiele zaburzeń psychicznych może mieć podłoże genetyczne. Oto cztery, w przypadku których mamy najwięcej dowodów, że tak właśnie jest.
1
Zaburzenia obsesyjno-kompulsywne

Badania na temat genetycznych predyspozycji do tego typu zaburzeń prowadzone były od dawna. To z 2000 roku nie pozostawia w tej kwestii żadnych wątpliwości. Naukowcy ustalili bardzo silną korelację pomiędzy posiadaniem w rodzinie osoby (lub kilku osób) z zaburzeniami obsesyjno-kompulsywnymi, a ryzykiem wystąpienia tej choroby – zwłaszcza w młodym wieku. Zaburzenia obsesyjno-kompulsywne mogą być również wywołane czynnikami środowiskowymi. Dziedziczność nie jest więc jedyną kwestią, którą należy brać pod uwagę.
2
Schizofrenia

To jedno z najtrudniejszych do zdiagnozowania i leczenia schorzeń. Uważa się, że ma ono związek z zaburzeniem równowagi chemicznej w mózgu, które może być dziedziczone od krewnych. Liczby nie kłamią. U dzieci schizofreników ryzyko wystąpienia choroby wynosi aż 40%, nawet jeśli nie pozostają one pod opieką chorego rodzica.

Wydaje się, że nie istnieje jeden konkretny gen odpowiedzialny za schizofrenię. Jest to raczej cały zestaw różnych czynników genetycznych, które mogą prowadzić do choroby.
3
Choroba afektywna dwubiegunowa

Podobnie jak w przypadku schizofrenii, i tutaj nie znaleziono jednego konkretnego genu, który byłby odpowiedzialny za wystąpienie choroby. Problemem jest prawdopodobnie zaburzona równowaga chemiczna mózgu oraz kombinacja dużej ilości czynników środowiskowych. Dziedziczność ma tu jednak duże znaczenie.
4
Depresja

Jeśli ktoś z twojej rodziny cierpi na depresję, ty też jesteś w grupie ryzyka. I choć depresja zależy od całej gamy czynników, głównie środowiskowych, jej dziedziczny komponent również ma duże znaczenie. Według badań, około 40% osób cierpiących na depresję ma w najbliższej rodzinie choć jedną osobę zmagającą się z tym samym problemem. Ponieważ wiele osób nie zgłasza się do lekarza, statystyki mogą być jeszcze wyższe.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Nerwica natręctw
zaburzenia odżywiania
partner psychopata

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane