uzależnienie od kokainy

Jak rozpoznać uzależnienie od kokainy?

DorotaDorota - specjalista Tipy.pl
Statystyki bywają zabawne. Jeśli usłyszy się, że 2,8% Amerykanów w wieku 15-64 lat bierze kokainę, można pomyśleć, że uzależnienie od tego narkotyku jest zjawiskiem marginalnym. Jeśli jednak dodamy, że połowa światowej konsumpcji kokainy przypada na Stany Zjednoczone, otrzymamy przerażającą liczbę – około 300 ton kokainy rocznie. Sytuacja w Europie nie wygląda wcale lepiej. Zgodnie z danymi przedstawionymi przez ekspertów z Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii (EMCDDA), coraz więcej ludzi w Europie zażywa kokainę. Zgodnie z najnowszymi danymi (2009r.) około 13 milionów Europejczyków w wieku między 15, a 64 rokiem życia przynajmniej raz w życiu próbowało kokainy. Ponad połowę z nich stanowią ludzie, którzy nie ukończyli 34 lat i to właśnie w tej grupie wiekowej notuje się największy wzrost używania kokainy. Największa popularnością kokaina cieszy się w Danii, Hiszpanii, Irlandii, Włoszech i Wielkiej Brytanii. Polska znajduje się wśród krajów o najniższym odsetku używających kokainy. Jak podaje raport, przynajmniej raz sięgnęło po nią 1,1% osób w wieku 15-24 lat, czyli około 66 tys. młodych ludzi. Suche statystyki stają się tym bardziej przerażające, jeśli uświadomimy sobie, jakie szkody kokaina może wywołać w organizmie. Niezależnie od sposobu w jaki jest zażywana, stanowi olbrzymie niebezpieczeństwo, ponieważ nikt nie jest w stanie określić śmiertelnej dawki. Do skutków jej stosowania zaliczyć można: martwicę tkanki nosa, apopleksję, arytmię, zawał serca, wylew, niewydolność oddechową, uszkodzenie nerek, AIDS lub zatory układu krążenia. Niektórzy reklamują kokainę jako wystrzałowy, ekskluzywny narkotyk. Jednak ludzie naprawdę od niej uzależnieni nie skupiają się już na złudzeniach, całą swoją uwagę koncentrują na tym, jak zdobyć kolejną działkę. Rodziny ponad 60 tysięcy młodych Polaków, ich przyjaciele i współpracownicy mogą zastanawiać się, co dzieje się z ich bliskimi. Oto kilka objawów uzależnienia od kokainy, które pomogą wam zidentyfikować problem.
1

Przewlekły katar. Wciąganie kokainy prowadzi do nieżytu nosa. Ludzie, którzy często wciągają kokainę mają niekontrolowany katar, mogą cierpieć na krwotoki z nosa, a nawet całkowicie stracić węch.

2

Duże wahania nastroju i energii. Kiedy osoba uzależniona jest na „haju” jej ruchy są bardzo szybkie, nieskoordynowane, zaobserwować wówczas można nadpobudliwość, euforię, podwyższone tętno i uczucie niepokoju objawiające się w ciągłym byciu w ruchu. Nadużywanie kokainy fizycznie zmienia zdolność mózgu do odczuwania przyjemności w jakikolwiek inny sposób, niż poprzez stopniowe zwiększanie dawki narkotyku. Nieuchronnym następstwem haju jest równie potężne uczucie wyczerpania, charakteryzujące się drażliwością, ospałością i depresją.

3

Problemy ze snem. Uzależnienie od kokainy prowadzi do bezsenności lub nadmiernej senności.

4

Paranoja i psychoza. Przewlekłe nadużywanie kokainy może sprawić, że uzależniony staje się paranoikiem, doświadcza paranoicznych lęków, popada w spiralę halucynacji i psychotycznych epizodów.

5

Objawy seksualne. Ludzie, którzy zażywają kokainę często mają wzmożony popęd seksualny. Nadużywanie kokainy może również prowadzić do impotencji.

6

Pocieranie (zgrzytanie) zębami. Istnieje specjalne medyczne określenie na odruchowe, chorobliwe pocieranie zębami szczęki o zęby żuchwy – bruksizm. Ten nerwowy odruch jest popularną konsekwencją palenia kokainy (cracku).

7

Krótki, przyspieszony oddech. Osoby palące crack mogą cierpieć na duszności wywołane uszkodzeniami wywołanymi przez dym. Niezależnie od sposobu, w jaki kokaina jest zażywana, do tego stopnia podnosi ona tętno, że uzależniony ma duszności związane z dążeniem organizmu do utrzymania odpowiedniej ilość tlenu we krwi.

8

Napady gorąca i zimna. Uzależnienie od kokainy upośledza zdolność organizmu do regulowania temperatury ciała.

9

Utrata wagi. Kokaina podawana doustnie znieczula błonę śluzową żołądka i znosi uczucie głodu. Z tego powodu osoby uzależnione często są niedożywione.

10

Ślady po igłach. Ludzie wstrzykujący kokainę dożylnie zazwyczaj mają widoczne na przedramionach ślady po wkłuciach. Często zdarza się, że osoby te, chcąc ukryć ślady swojego uzależnienia, nawet w bardzo gorące dni noszą koszule z długimi rękawami.

?

Wskazówki
* Podane tutaj objawy nie koniecznie oznaczają uzależnienie od kokainy. Jeśli jednak zaobserwujesz kilka z nich naraz, uzależnienie jest wysoce prawdopodobne. Terapia uzależnień jest procesem indywidualnym, ale pierwszym krokiem zawsze jest zidentyfikowanie problemu i zachęcenie uzależnionego do skorzystania z pomocy.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

alkoholik
Uzależnienie od gier komputerowych?
Przystojny mężczyzna

Podobne porady

Komentarze (5)

* Pola wymagane

skrzacik0007
20.03.2013
U nas w kraju mało kto to bierze bo jest baardzo droga...
Bula
14.12.2011
skibahc, musisz zgłosić się do terapeuty. SAM NIE DASZ RADY. Poczytaj też o ibogainie. Pozdro, powodzenia.
skibahc
17.10.2011
powiedzcie mi jak mam tego nie brac teraz jak spróbowałem i jest masakra albo gdzie szukac pomocy tak zeby moi bliscy rodzina sie o tym nie dowiedziala i w mojej pracy sie o tym nie dowiedzieli jestem na obczyznie i nie znam dobrze jezyka ale na tyle zeby kupic znam i mam swiadomosc ze potrzebuje pomocy wlasnie mi sie rozpadł zwiazek wziolem z mysla ze mi pomoze zapomniec o tym ale jest jeszcze gozej pomóżcie
Beata
09.12.2010
JAGGODA,choć może to być trudne, musisz jak najszybciej skontaktować się z Centrum Leczenia Uzależnień lub innym ośrodkiem, znajdującym się w Twoim mieście. Sama zauważyłaś już pewnie, że kokaina nie jest żadnym rozwiązaniem, bo po chwilowej poprawie nastroju przychodzi depresja. Nie martw się, nie musisz się zmagać z tym sama. W takim ośrodku znajdziesz profesjonalną pomoc i porozmawiasz z ludźmi, którzy doświadczyli tego co Ty na własnej skórze. Choć najtrudniej jest podjąć ten pierwszy krok, uwierz mi, że takie rozwiązanie będzie najlepsze.
JAGGODA
09.12.2010
MAM PROBLEMY.MOJ ZWIAZEK DOPADA KONCA.BEZ UZYWANIA KOKI NIE DAM RADY ...CZUJE SIE ZE WSZYSTKO MI IDZIE LATWIEJ A JAK NIE BIORE-CZUJE SIE ZLE ...SZAROSCMNIE DOPADA?? CO ROBIC?? POMOCY