Owsianka

5 korzyści regularnego jedzenia owsianki

krzysiek_22688 - specjalista Tipy.pl
Owsianka
1 z 7
W owsiance można zakochać się od pierwszego posiłku. Jest to ciepła, wypełniona pożywnym ziarnem potrawa, którą w dodatku bardzo łatwo przygotować. Być może zastanawialiście się kiedyś, jaka jest różnica między płatkami owsianymi a owsem ciętym? Płatki przed zapakowaniem są gotowane na parze i odpowiednio spłaszczane. Natomiast owies cięty to po prostu zwykły owiec, pocięty na drobne kawałki za pomocą ostrego noża. Otrzymany produkt, niezależnie od sposobu przygotowania, pozostaje pełnoziarnisty. Dzięki temu możesz spokojnie wybrać wersję, którą najbardziej ci smakuje - obie są równie zdrowe.

Codzienne jedzenie owsianki pociąga za sobą pewne konsekwencje dla twojego życia. Poznaj najważniejsze z nich:
1
Kontrola wagi
Będziesz łatwiej kontrolował wagę

Owsianką można zaspokoić nawet dotkliwy głód. Dzięki niej spędzisz poranek zadowolony i syty bez konieczności sięgnięcia po tłustego pączka. Badania porównujące działanie śniadaniowych płatków owsianych i kukurydzianych wykazały, że te pierwsze opuszczają żołądek zdecydowanie wolniej. Pozwala to na dłuższe utrzymywanie głodu w szachu. Ludzie najedzeni poranną owsianką spożywają też znacznie mniej kalorii podczas kolejnych posiłków. Uważa się, że odpowiedzialny za to jest zawarty w niej beta-glukan. Właściwość ta jest niesamowicie ważna - zwłaszcza dla ludzi, którzy walczą z nadwagą.
2
Poprawisz stan serca
Poprawisz stan swojego serca

Prawdopodobnie słyszałeś, że owsianka jest bardzo dobra dla serca. Mówią o tym wielkie litery na praktycznie każdym opakowaniu. Istnieją również naukowe badania, które potwierdzają ten fakt. Owies posiada właściwości obniżające poziom cholesterolu, przyczyniając się tym samym do poprawy stanu zdrowia układu sercowo -naczyniowego. Dodanie zaledwie 2 uncji suszonego owsa (lub szklanki gotowanego) do "typowej amerykańskiej diety" może bardzo korzystnie wpłynąć na poziom cholesterolu.

Owsianka może również pomóc w kontroli poziomu cukru. Utrzymanie stabilnego poziomu cukru we krwi jest bardzo istotne dla osób z cukrzycą (są one bardziej narażone na choroby układu krążenia). Owsianka posiada również wszystkie zalety produktów pełnoziarnistych. Zaledwie jedna szklanka płatków owsianych zawiera aż 26 gramów węglowodanów. Dzięki temu są one idealnym śniadaniem dla osób cierpiących na cukrzycę.
3
Przewód pokarmowy będzie ci wdzięczny
Twoje jelita będą ci wdzięczne

Dobrym sposobem na poprawę zdrowia naszego przewodu pokarmowego (GI) jest włączenie do diety prebiotyków. Są to substancje, które odżywiają i stymulują wzrost działających w jelitach dobrych bakterii. Same prebiotyki nie są jednak trawione przez ludzki organizm. Zawarty w owsie beta-glukan znakomicie sprawdza się w utrzymaniu przyjaznych nam mikroorganizmów jelitowych w dobrym zdrowiu.

Owsianka potrafi być również niezwykle pomocna w utrzymaniu regularnego cyklu wypróżniania. Jedna szklanka zawiera około 4 gramów błonnika, który pomaga rozluźnić jelita i pozbyć się zalegających w nich resztek. Dzięki niej unikniemy również wzdęć.
4
Zastrzyk składników odżywczych
Otrzymasz potężny zastrzyk odżywczych składników.

Wspominaliśmy już o zawartości węglowodanów w owsiance. Jak jednak wygląda sytuacja w przypadku białek i tłuszczy? Owsianka zwiera w sobie bardzo mało tłuszczu (tylko 2 gramy na szklankę) i praktycznie pozbawiona jest tłuszczów nasyconych. Jedna szklanka płatków owsianych to natomiast około 5 g białka! są one w dodatku pełne odżywczych mikroelementów, takich jak miedź, żelazo, magnez, fosfor, selen i cynk, a także przeciwutleniacze. Jedna szklanka płatków owsianych to tylko 143 kalorii (oczywiście bez dodatków).

Pożywna poranna owsianka pozwoli nam podejmować kolejne dobre decyzje przez resztę dnia.
5
Nudne śniadania?
Twoje śniadania nigdy więcej nie będą nudne

By nasze ciało mogło się rozwijać, musimy jeść różne produkty spożywcze. Owsianka jest zaś idealną bazą, do której można wprowadzać przeróżne dodatki. Można przygotowywać ją każdego ranka, za każdym razem wzbogaconą o nowe składniki. Kolejną możliwością jest przygotowanie dużego garnka owsianki i serwowanie sobie odpowiedniej porcji każdego dnia (przed podgrzaniem owsianki w kuchence mikrofalowej warto dodać do niej nieco mleka lub wody).
6
Pomysł na ciekawe śniadania
Kilka pomysłów na urozmaicenie owsianego śniadania:

  • Dorzuć kilka kawałków owoców (mogą być one świeże, mrożone lub nawet puszkowane). Najlepiej do tego celu nadają się np. jabłka, truskawki lub kiwi.

  • Dodaj do owsianki łyżkę puree z dyni i posyp całość brązowym cukrem i cynamonem.

  • Dodaj odrobinę miodu i kilka orzechów.

  • Miłośnicy potraw orientalnych mogą dodać kawałki suszonego mango oraz płatki kokosowe

  • Dodaj trochę musu jabłkowego, a następnie dorzuć kilka rodzynek

  • Pozwól płatkom owsianym nasiąknąć mlekiem, po czym dodaj odrobinę masła orzechowego i kilka kawałków banana. Taką mieszankę można jeść na zimno lub ponownie zagotować


Owsianka to naprawdę smaczne, pożywne śniadanie i idealna propozycja dla ludzi w każdym wieku. Powinniśmy zadbać o to, by stała się istotną częścią naszych nawyków żywieniowych. Płynące z niej korzyści dadzą o sobie znać bardzo szybko, znacznie poprawiając zdrowie i ogólne samopoczucie. Czy musicie jeszcze się zastanawiać?
Strona 1 z 7

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane

Twój e-mail nie będzie widoczny na stronie