dziecko z ADHD

Jak traktować dziecko z ADHD?
YvonaYvona - specjalista Tipy.pl

Nadpobudliwość psychoruchowa, zwana w skrócie ADHD, może w znacznym stopniu ograniczyć zdolności dziecka do rozwiązywania problemów, planowania oraz zrozumienia siebie i innych. Co więcej, dzieci cierpiące na ADHD często czują się odrzucone, nieakceptowane przez rówieśników i nauczycieli. Dorośli często nie zdają sobie sprawy, z tego jak traktować dziecko cierpiące na ADHD. Istnieje jednak wiele metod, dzięki którym możemy nawiązać z takim dzieckiem dobry kontakt i sprawić, że przestanie się ono czuć wyalienowane. Odpowiednie leczenie, zmiana stylu życia i systemu zachowań mogą pomóc dziecku radzić sobie z ADHD.
1
Najważniejszą kwestią w kontaktach z dzieckiem chorym na ADHD jest nie porównywanie go z innymi dziećmi. Zamiast wytykać mu jego inność, wskaż mu jego mocne strony. Podniesiesz w ten sposób jego samoocenę i pomożesz odzyskać pewność siebie. Zwróć dziecku uwagę na jego zalety, które pomogą mu żyć z ADHD. Wskaż na sławnych ludzi, którzy osiągnęli sukces mimo choroby: Einsteina, Franklina, Picassa, a wśród Polaków - Szymona Majewskiego czy Krzysztofa Skibę.
2
Dziecko z ADHD często odczuwa frustrację i ma problemy z uczeniem się nowych rzeczy. Wynika to z niezdolności dziecka do koncentracji. Duże znaczenie ma pomoc dziecku w nauce, zachowanie pozytywnego nastawienia zarówno do samego procesu nauki, jak i do osiągnięć dziecka.
3
Dziecko, koncentrując się na czymś, może tupać nogami, stukać palcami albo nucić. Jest to mechanizm radzenia sobie ze stresem, umożliwiający skupienie uwagi na danej rzeczy. Nie zwracaj uwagi na takie zachowanie, bowiem dasz dziecku odczuć, że jest inne.
4
Wykorzystaj zainteresowania dziecka, by wzbudzić w nim entuzjazm w stosunku do wykonywanych zadań. Jeśli dziecko lubi zwierzęta, zachęć je do czytania książek o zwierzętach, zorganizuj zajęcia promujące czytanie, pisanie i rozwijające zdolności organizacyjne.
5
Żeby dziecko cierpiące na ADHD nie czuło się inne, wytłumacz mu, że nauka dobrej organizacji i zarządzania czasem jest normalnym etapem dorastania. Wyjaśnij mu, jak ważne dla jego przyszłości jest wyznaczanie sobie celów.
6
Wspieraj dziecko i zachęcaj do aktywnego kontaktu z rówieśnikami. Wiele dzieci wykazuje antyspołeczne zachowania, takie jak nadpobudliwość, agresja, niecierpliwość. Rozwijaj w dziecku świadomość jego samego i grupy, w której się znajduje.
7
Bądź cierpliwy. Wspieraj dziecko, gdy uczysz je jak ma zmieniać swoje zachowanie i styl życia. Pamiętaj, że jest to dla dziecka proces nowy i denerwujący.
8
Postaraj się, by każda lekcja przynosiła dziecku satysfakcję i frajdę. Jeśli zmiany będą dla dziecka zbyt trudne, może się ono zbuntować i okazywać niechęć do dalszej nauki. Istotne jest by każda lekcja była dla dziecka nowa, satysfakcjonująca i zabawna, musi przykuć jego uwagę i rozbudzić apetyt na więcej.
?

Wskazówki
* Na ADHD cierpiało wielu sławnych ludzi. Wśród nich znaleźli się Thomas Edison, Albert Einstein, Alexander Bell, Beniamin Franklin, Winston Churchill, John F. Kennedy, Salvador Dali, John Lennon, Whoopi Goldberg, Ernest Hemingway, Pablo Picasso, Lewis Caroll i Steve Wonder. Spośród znanych Polaków na ADHD cierpi Joanna Szczepkowska, Szymon Majewski i Krzysztof Skiba.

!

Uwaga!
* Jeśli dziecko cierpiące na ADHD nie zostanie poddane leczeniu, może w przyszłości cierpieć między innymi na depresję, uzależnienie od alkoholu, narkotyków, zaburzenia lękowe lub inne zaburzenia psychiczne.
* Bardzo ważnym jest, żeby nauczyć dziecko jak radzić sobie z ADHD i jak uniknąć uczucia izolacji i odrzucenia, których może ono doświadczać w trakcie nauki.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (2)

* Pola wymagane

antypsycholog
18.08.2015
tak, einstein byla kobieta ...

@tola,
wsadz ta reklame w du*
Tola
09.11.2010
Moja córeczka ma ADHD. Niestety nie było wyjścia i zdecydowałam, że zacznie przyjmowac leki. Od 3 miesięcy zazywa lek o nazwie Medikinet. Naprawdę nam pomógł :)