wybór zawodu

Jak wybrać najlepszy dla siebie zawód?

EluniaElunia - specjalista Tipy.pl
Niewielu ludzi zdaje sobie sprawę z tego, iż określenie ścieżki kariery zawodowej musi mieć miejsce bardzo wcześnie. Zanim skończysz szkołę średnią i przystąpisz do wyboru uczelni, powinieneś mieć pogląd na to, w jakim zawodzie najlepiej odnajdziesz się w przyszłości. Mimo iż dyplom uczelni wyższej jest jednym z najlepszych punktów startowych dla profesjonalnej kariery, nawet ludzie, którzy nie zdecydują się iść na studia powinni mieć jasno określone cele zawodowe i starać się do nich dążyć. Biorąc pod uwagę ogrom możliwości jakie daje ci rynek, wybór właściwego zawodu może być zadaniem niełatwym. Oto kilka rzeczy, na które warto zwrócić uwagę przy wyborze ścieżki kariery zawodowej, która będzie dla ciebie najlepsza.
1

Zainteresowania. Jest kilka rzeczy, które mogą sprawić, że twoja praca będzie sprawiać ci przyjemność. Najważniejszą z nich jest wybór zawodu zgodnego z twoimi zainteresowaniami. Rozbieżność między zainteresowaniami, a wykonywaną pracą sprawi, że prędzej czy później dopadnie cie uczucie rozczarowania i przemęczenia. Wybranie zawodu pod kątem zainteresowań wiąże się z kolei z wieloma trudnościami, którym będziesz musiał sprostać, zwłaszcza, jeśli twoje zainteresowania nie są zbyt zyskowne. Wielu młodych ludzi jest obecnie wychowanych pod kątem wyboru nie takiego zawodu, w którym poczują się spełnieni, ale takiego, który zapewni im sensowny dochód. O ile argument o niezależności finansowej jest całkowicie zrozumiały, nie można zapominać, że nie wystarczy on by odczuć satysfakcję z życia. Jedynym sposobem, by ją osiągnąć jest połączenie kariery zawodowej z zainteresowaniami.

2

Przekonania. Kolejnym czynnikiem, jaki należy wziąć pod uwagę przy wyborze zawodu są własne przekonania. Staraj się wybrać taki zawód, który pozostanie w zgodzie z twoimi poglądami. Jeśli jesteś feministką, możesz spróbować zostać pracownikiem socjalnym. Jeśli walczysz o przestrzeganie praw człowieka, spróbuj zrobić karierę jako prawnik. Jeśli uważasz, że należy zapobiegać chorobie i biedzie, wybierz zawód związany z medycyną. Wcielanie swoich przekonań w życie zawodowe zapewnia, że będziesz oddawać się swojej pracy i żyć w zgodzie ze sobą niezależnie od tego, co akurat robisz.

3

Umiejętności. Zastanów się, jakie zdolności i umiejętności posiadasz. Dla większości ludzi ich umiejętności nie są tylko czymś wyjątkowym - są tym, co pozwala im robić, to co kochają. Jeśli umiesz rysować, kochasz kolory i potrafisz dostrzec piękno, które cię otacza, powinieneś rozważyć przede wszystkim zawód artysty. Jeśli masz słuch muzyczny i potrafisz grać na fortepianie, rozważ karierę jako pianista lub konserwator instrumentów. Jakiekolwiek są twoje umiejętności, powinieneś rozwijać je i starać się wcielić w życie zawodowe. W przeciwieństwie do powszechnie panującego poglądu – twój talent nie jest po prostu hobby, któremu poświęcasz czas. Umiejętność pięknego śpiewania nie oznacza, że jedyny pożytek, jaki możesz z niej mieć to kilka dodatkowych punktów na karaoke.

4
Określenie profesjonalnej ścieżki kariery, która będzie dla ciebie odpowiednia i przyniesie ci satysfakcję nie jest sprawą łatwą. Pamiętaj, że droga do szczęścia również nie jest usłana różami. Decydując się na pracę w zawodzie, który kochasz, masz jednak pewność, że wkraczasz w życie, które przyniesie ci dużo satysfakcji – nieważne czy będziesz lekarzem, przedstawicielem handlowym, czy pracownikiem socjalnym.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Jak być liderem?
praca nad charakterem
szczęśliwy i odnoszący sukcesy człowiek

Podobne porady

Komentarze (3)

* Pola wymagane

klara
17.10.2011
mila21e,odradzam administrację, rynek jest już przesycony absolwentami tego kierunku. Obecnie na topie jest dbanie o siebie i swoją sylwetkę, więc profesjonalne kształcenie się w temacie fitness czy kosmetologii jest jak najbardziej pożądane. Najlepsi trenerzy fitness zarabiają nawet 3-4 tys. zł miesięcznie. Cokolwiek nie wybierzesz, liczyć się będzie twoje nastawienie do tematu, jeśli coś cię zainteresuje i naprawdę się temu poświęcisz, wysiłek na pewno zaprocentuje w przyszłości
mila21e
17.10.2011
Witam, mam problem nie wiem jaki zawód wybrać ponieważ jestem po szkole średniej ( technikum ekonomicznym ). Mam 25 lat i przes ostatnich kilka lat pracowałam to tu to tam. Obecnie chce iść na studia i nie wiem na jakie ;/. Ekonomia juz wiem ze mnie nie kreci chciała bym robić cos zwiazanego z kosmetyką albo fitnesem ale boje sie ze te zawody są mało dochodowe;/. Czy ktoś moze mi pomóc???. Zastanawiam się rownież nad administracją...
zakłoppotana mamusia pawełka
26.09.2011
mój synek nie wybrał swojej drogi życiowej,ciągle nie wie co mu odpowiada. nie wiem czy 46 lat to dużo ale chyba tak... Mój paweł ma tyle lat i jeszcze nie wie co chce robić...