Uważaj na słowa

Czego nie mówić osobie w depresji

katarzyna_a - specjalista Tipy.pl
Uważaj na słowa
1 z 6
Kontakt z przyjacielem lub kimś z rodziny cierpiącym na depresję może być doświadczeniem ciężkim i frustrującym. Bez względu na to jak bardzo chciałbyś pomóc, czasem lepiej się wycofać i dać choremu trochę czasu. Niestety z chęci pomocy lub ze zwykłej frustracji pogarszasz tylko całą sytuację. Poniżej znajduje się kilka rzeczy, których nie powinieneś mówić osobie cierpiącej na depresję.
1
Nie udzielaj takich porad
Otrząśnij się

Jedną z najgorszych rzeczy, jakie może usłyszeć od ciebie osoba z depresją to „Otrząśnij się”. O ile istnieją momenty i stany w życiu, kiedy słowa te wydają się odpowiednie, to depresja nie jest jednym z nich. Jeśli chory potrafiłby się otrząsnąć, pewnie dawno już by to zrobił. I dzięki twoim słowom zastanawia się, dlaczego tego nie potrafi. Ten tekst nie zdziała, więc raczej nic dobrego, może jedynie stać się źródłem frustracji.
2
Nie porównuj
Są tacy, którzy mają gorzej od ciebie

Kiedy ktoś czuje się źle, nie należy przypominać mu, że istnieją ludzie, którzy mają gorzej. Gdy ktoś jest smutny potrzebuje troski, a nie kogoś, kto będzie umniejszał ich uczucia. Nigdy nie próbuj powiedzieć człowiekowi w depresji, że nie powinien tak się czuć, bo inni mają o wiele cięższe życie.
3
Nie obwiniaj
To twoja wina

Depresja to choroba. Czy powiedziałbyś komuś choremu na raka, że to jego wina? Nie. Dlaczego więc mówić coś takiego osobie cierpiącej na depresję? Naprawdę nie powinieneś.
4
Dawaj więcej bliskości
Spróbuj spojrzeć na wszystko pozytywnie

Kiedy ktoś jest w głębokiej depresji czuje jakby tonął. Otacza go wiele pozytywów, ale skupi się tylko na aspektach negatywnych. Przypominanie mu, aby myślał pozytywnie nie pomoże, ponieważ osoba ta nie potrafi dojrzeć niczego pozytywnego. Daruj sobie więc takie teksty.
5
Bez takich rad
A próbowałeś…?

Nie ma nic bardziej denerwującego od pytania osoby cierpiącej na depresję czy próbowała leków, ćwiczeń lub innej metody, o której przeczytałeś w Internecie. Każdy może sam sobie sprawdzić, jakie są potencjalne sposoby zwalczania depresji. Osoba chora na pewno próbowała wszystkiego, aby nie znaleźć się w obecnym stanie.
Strona 1 z 6

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane