przeklinanie

Jak przestać przeklinać?

MonisiaMonisia - specjalista Tipy.pl
Przeklinanie jest jednym z złych nawyków. Przeklinają ludzie w naszej pracy, na ulicy, w szkole a my ich bezmyślnie lub czasami i celowo naśladujemy. Jeśli jednak zmęczyłeś się już przekleństwami i chcesz, aby inni o tobie dobrze myśleli, pora skończyć z tym złym przyzwyczajeniem.
1
Rozpoznanie problemu.

Pierwszym krokiem, który musisz zrobić jest zrozumienie swojego problemu. Przeklinanie jest niebezpiecznym przyzwyczajeniem, które może prowadzić do dalszych problemów behawioralnych. Jak każdego przyzwyczajenia, tak i przeklinana jest bardzo ciężko się oduczyć. Dlatego tak ważne jest uzmysłowienie sobie swojego problemu.

Masz problem jeśli:

- Co drugie słowo mówisz k&#*@ i wszystko pier#@*&%@
- Wydaje ci się, że najfajniejszym sposobem odzywania się do kumpla, rodzica, nauczyciela czy współpracownika jest dodanie do całego zdania jakiegoś przekleństwa.
- Nie wiesz jak wyrazić swoje uczucia i spostrzeżenia bez użycia brzydkich słów.

2
Zrozum dlaczego przeklinasz

Przeklinasz ponieważ pracujesz z osobami, które nie za bardzo lubią swoją pracę i przeklinanie jest sposobem wyrażenia swojej niechęci do niej? Ponieważ twoi kumple mówią w taki sposób cały czas? Byłeś w wojsku (przeklinanie jest typowe w wojsku)? Byłeś w więzieniu? Przeklinasz ponieważ buntujesz się przeciwko rodzicom czy nauczycielom? Ponieważ jesteś zły, smutny lub boisz się, że nie potrafisz się wyrazić w inny sposób (jeśli coś idzie nie tak podczas robienia zakupów, prowadzenia samochodu, w pracy itp.).

3
Dlaczego chcesz przestać przeklinać?

Aby przestać przeklinać musisz tego naprawdę chcieć. Jeśli nie jesteś do końca przekonany lub podejdziesz do sprawy z przymrużeniem oka to ci się nie uda. Pomyśl dlaczego życie będzie lepsze jeśli przestaniesz przeklinać. To jest najlepsza droga, aby znaleźć motywację. Powody napisz na kartce.

4
Przysięgnij sobie, że nie będziesz już przeklinać.

Łatwiej powiedzieć niż wykonać ponieważ wymaga to stałego wysiłku. Na początek możesz zaplanować jakiś określony okres czasu bez przeklinania np. jeden dzień lub weekend.

Napisz na kartce:

- Dlaczego przeklinasz (powody dla których to robisz)
- Dlaczego chcesz przestać przeklinać (lepsza komunikacja, lepsza praca, lepsze relacje z innymi ludźmi, jaśniejszy pogląd na życie itp).
- Sytuacje w których przeklinasz (np. złość, nielubiana praca, muzyka, programy w TV, kolejki w sklepach, pogoda, prowadzenie auta...).
- Sposoby unikania sytuacji w których przeklinasz (np. zaprzestanie prowadzenia samochodu podczas przymrozków, nie słuchanie muzyki w której słowa stanowią mieszankę wyzwisk i przekleństw, technika głębokiego oddychania podczas kłótni z rodzicami/małżonkiem zamiast rzucania przekleństw).

5
Lepiej się wyrażaj.

Cywilizowana rozmowa nie zawiera żadnych przekleństw czy wulgaryzmów. Język polski zawiera mnóstwo użytecznych i pięknych przymiotników, dzięki którym można wypełnić rozmowę. Jeśli ich nie używasz, wówczas ograniczasz własne umiejętności jasnego i precyzyjnego wyrażania swoich uczuć i myśli innych ludzi, co w ostateczności powoduje, że jesteś mniej rozumiany przez ludzi wokół ciebie. Jeśli przyłapiesz się na tym, że masz ochotę użyć wulgaryzmu postaraj się szybko wymyślić inne słowo, które lepiej odzwierciedlałoby twoje emocje czy uczucia.

6
Weź na siebie odpowiedzialność.

Niektórym ludziom może się to nie podobać, że nagle się zmieniłeś. Mogą czuć się oni zagrożeni lub w pewien sposób zazdrośni. Wyjaśnij im, że jest to twoja osobista decyzja i że nie wymagasz od nich, aby i oni zmienili swój sposób wysławiania się. W długim okresie czasu może się okazać, że twoja zmiana im zaimponowała i z czasem sami zaczną cię naśladować.

7
Poproś o wsparcie

Poproś o pomoc nieprzeklinających znajomych, przyjaciół i członków rodziny. Powiedz im, że zdałeś sobie sprawę ze swojego problemu i chcesz się zmienić. Poproś, aby ci zwracali uwagę jeśli przypadkowo użyjesz wulgaryzmu itp.

8
Znajdź podobne słowa lub zwroty

Pomyśl o mniej obraźliwych słowach, których możesz użyć zamiast przekleństw. Zrób sobie listę takich słów a następnie zacznij ich używać. Pomoże ci to utrzymać normalną strukturę zdania, nawet wówczas, gdy wyeliminujesz przekleństwa. Zamiast kogoś wyzywać od męskich organów możesz użyć słowa "śmieć", "osioł", "bydle" czy "krowa". Może to być też "ćwok", "ciućmok" czy ty "ciemna masa". Za każdym razem, kiedy wymknie ci się w zdaniu jakieś brzydkie słowo, powtórz całe zdanie używając tym razem słowa zastępczego. Wkrótce tak przywykniesz do nowych słów, że będziesz ich używać nawet w swoich myślach. Ostatecznie, jak będzie ci dobrze szło postaraj się przestać używać nawet tych słów zastępczych - używając ich również nie brzmisz bardzo dobrze (ale lepiej niż przeklinasz).

9
Kara.

Za każdym razem kiedy przeklniesz wrzucaj do puszki monetę na cele charytatywne. Za te pieniądze możesz kupić coś co przyda się wszystkim w miejscu pracy lub coś, co pomoże wszystkim współpracownikom przestać przeklinać. Uważaj jednak, ponieważ jeśli będziecie w pracy zbierać w puszce pieniądze "na wypad weekendowy" może się okazać, że zaczną przeklinać nawet ci, którzy do tej pory się poprawnie wyrażali.

10
Nagroda.

Jeśli uda ci się nie przeklinać przez zaplanowany okres czasu (tydzień, miesiąc itp) kup sobie coś, na co w innym przypadku byś się nie zdecydował.

11
Wytrwałość

Nie przestaniesz przeklinać przez jedną noc - jeśli przeklinanie jest nawykiem wówczas przychodzi naturalnie i bezwiednie. Nie poddawaj się jeśli przekleństwa ci się będą wymykać (a tak z pewnością na początku będzie).

?

Wskazówki
* Pamiętaj, że nawet najlepiej wychowany człowiek na świecie czasami przeklina w bólu, po stracie czy w dramatycznych chwilach.
* Badania dowodzą, że oduczyć się przeklinania można w ciągu 21 dni.
* Weź słownik i naucz się dodatkowych słów, które pomogą ci określić swoje uczucia i emocje.
* Jeśli cię coś zdenerwowało zamiast przeklinać weź głęboki oddech i policz do 10 (czasami do 100).
* Aby uwolnić się od złych emocji uprawiaj sport. Im więcej będziesz się pocić i męczyć tym mniejszą chęć będziesz mieć do przeklinania.
* Nigdy nie myśl sobie, że jesteś fajniejszy jak przeklinasz. Przeklinanie nie jest ani modne ani fajne. Nikt cię za nie nie będzie szanować.

!

Uwaga!
* Przeklinanie może być początkiem przemocy fizycznej i agresji.
* Nie używaj przekleństw jako broni. Nie pomogą ci one zwrócić na siebie uwagi jako na człowieka inteligentnego tylko jako na głupiego i ignoranta.

Strona 1 z 5

Powiązane porady

czytająca dziewczynka
pisanie wypracowania
Wagarowanie

Podobne porady

Komentarze (2)

* Pola wymagane

Kasia
19.10.2017
Czy to pomaga
Basika9893
25.11.2016
i skończylo sie na tym ze kolega zaczął przeklinać...