Domowy przepis na biały ser

Jak zrobić domowy biały ser?

dominika_d - specjalista Tipy.pl
Domowy przepis na biały ser
1 z 4
Świeży biały ser podawany na chrupiącej pajdzie chleba …. Czy może istnieć doskonalsze śniadanie? Ser biały można przygotować z mleka krowiego, koziego, owczego. W zależności od tego, jakie mleko wybierzemy, produkt końcowy będzie miał inną nutę smakową. Nie należy używać mleka UHT, ponieważ nie zawiera ono bakterii odpowiedzialnych za proces zsiadania się mleka. Domowy ser smakuje wyśmienicie, a jego jedzenie daje mnóstwo satysfakcji. Warto więc spróbować, bo przepis jest bardzo prosty.
1
Jak zrobić biały ser
W mleczarstwie do produkcji sera wykorzystuje się podpuszczkę – enzym trawienny, który znajduje się w śluzówce żołądka cielęcego i odpowiedzialny jest za ścinanie się mleka. Coraz częściej stosuje się też podpuszczkę roślinną oraz syntetyczną.

Do przygotowania domowego sera, podpuszczka nie jest jednak potrzebna. Z powodzeniem można ją zastąpić cytryną, kwaskiem cytrynowym lub octem.
2
Domowy wyrób białego sera
Jak już wspomnieliśmy, do przygotowania sera wystarczy mleko o zawartości tłuszczu nie mniejszej niż 3,2% i sok z cytryny. Z 5 litrów mleka powinniśmy otrzymać ok. pół kilograma sera.

Mleko podgrzewamy w garnku o grubym dnie, od czasu do czasu mieszając, do momentu aż temperatura osiągnie ok. 40 stopni Celsjusza. Do kontrolowania temperatury można użyć termometru kuchennego lub obserwować pierwsze oznaki wrzenia.

Następnie zmniejszamy ogień do minimum i powoli dodajemy sok z cytryny (ocet lub kwasek cytrynowy) i mieszamy, aż zaobserwujemy, że mleko się ścina i powstają białe grudki sera oddzielające się od serwatki. Wiele przepisów dokładnie określa ilość zakwaszacza, który powinien być dodany na litr mleka: szklanka soku z cytryny, pół szklanki octu etc.

Najważniejsze jest jednak uważne obserwowanie tego, co dzieje się w garnku, by w chwili gdy zaczną tworzyć się grudki sera, przestać dodawać zakwaszacz. Należy starać się użyć jak najmniejszej jego ilości, by ser nie był zbyt kwaśny.
3
Rodzaje białego sera
Po oddzieleniu się żółtej serwatki i sera zawartość garnka wylewamy na gęste sito lub durszlak wyłożony gazą lub kuchenną ściereczką, powieszony nad miską, do której ściekać będzie serwatka. Rogi ściereczki związujemy i czekamy kilka godzin, aż serwatka odcieknie. Co jakiś czas ser odwracamy.

W ten sposób otrzymamy ser typu queso fresco – miękki, delikatnie kruchy, a przy tym lekko zwarty. Jeśli chcemy uzyskać twardszą formę do krojenia w plasterki lub grillowania (typu paneer), masę serową, zawiniętą w ściereczką i dobrze odciśniętą, przygrywamy czymś ciężkim, np. drewnianą deską do krojenia i wkładamy na kilka godzin do lodówki.

Ser przechowywany w lodówce zachowuje swoją świeżość do 10 dni. W zależności od upodobać, ser można oczywiście doprawić solą lub ziołami.

A co zrobić z serwatką? Znajduje ona wiele zastosować w domu, dlatego warto ją zatrzymać i użyć np. do pieczenia chleba lub ciasta, a nawet do podlewania roślin doniczkowych.
Strona 1 z 4

Powiązane porady

Mozzarella
jajka po benedyktyńsku
mleko kozie

Podobne porady

Komentarze (9)

* Pola wymagane

IWonik
05.04.2016
WpiJa robię sobie taki prawdziwy o krowy mam mleko prawdziwe niczym nie zakwaszam stawiam poza lodówka i samo się zakwasza litr 3zł a słuszna ilość sera potrzeba ok 6 litrów mleka krowiego czyli koszt to 18 zł . Następnym razem zważę ile dkg waży a brednie o zakwaszaniu jogurtem to jogurt wytwarzamy przecie a cytryna mnie powaliła i do tej pory broda mi się trzęsie o ty pseudo modrych radach hi hisz komentarz
Ivetka45
05.04.2016
Ja robię sobie taki prawdziwy o krowy mam mleko prawdziwe niczym nie zakwaszam stawiam poza lodówka i samo się zakwasza litr 3zł a słuszna ilość sera potrzeba ok 6 litrów mleka krowiego czyli koszt to 18 zł . Następnym razem zważę ile dkg waży a brednie o zakwaszaniu jogurtem to jogurt wytwarzamy przecie a cytryna mnie powaliła i do tej pory broda mi się trzęsie o ty pseudo modrych radach hi hi
taie
08.03.2016
To coś co teraz kupujesz w sklepie z mlekiem niewiele ma wspólnego, a zanim zrobisz ser to będzie tak śmierdziało że nada się do wylania . Jak chcesz sera to poszukaj mleka prosto od krówki.
Ania
08.03.2016
Osobę która napisała te bzdury ,a która określa się mianem experta z całą odpowiedzialnością nazywam dyletantem i niedoukiem. Jeżeli nie posiada się elementarnej wiedzy to opowieści wyssanych z palca nie należy publikować. Z mleka które jest dostępne w sklepach NIE ZROBI SIĘ białego sera domowym sposobem. Ser można zrobić jedynie z mleka potocznie zwanego " prosto od krowy". Mleka absolutnie nie zakwasza się jakąkolwiek substancją , a pozwala mu się zakwasić w sposób naturalny poprzez bakterie obecne wokół nas. Kwaśnego mleka NIGDY nie doprowadza się do wrzenia, a sam proces ogrzewania może trwać nawet kilka godzin. Trzeba też uważać aby mleka nie przegrzać. Po przelaniu na pieluchę tetrową nie należy zbyt mocno odsączać serwatki gdyż ser będzie zbyt suchy.
Teodoryk
08.03.2016
Dodam parę rad od siebie: 1. mleko TYLKO prawdziwe wiejskie, żadne z kartonu , u mnie w mieście można kupić wiejskie z mlekomatu . 2. temperatura nie może przekroczyć 45st (wkładamy palec i nie może parzyć) im wyższa temp. tym gorszy ser. 3. mleko można wlać do szerokiego naczynia i odstawić na kwaśne na ok 2-3dni, lub jak nam się śpieszy dodać duży jogurt naturalny ale tu tez trzeba trochę (parę godzin) czasu żeby bakterie zadziałały.
scolo
08.03.2016
Wyrzućcie tę dyletantkę ,która to napisała. Co za bzdury. Pierwsze oznaki wrzenia i temperatura 40 stopni.
Jak fizykę wykładali w szkole to pewnie bywało się na wagarach/ Debilstwo
Polak
08.03.2016
No to wychodzi 21 zł/kg .
Jack
08.03.2016
ha szklanka soku z cytryny lub pół szklanki octu na litr mleka - gratuluję autorowi pomysłu :)
Joanna
08.03.2016
z "mleka" z dyskontu nie ma szansy zrobic twarogu. Inaczej, jezeli mamy dostep do PRAWDZIWEGO mleka..wtedy zrobienie sera bialego, czy twarogu jest dziecinnie proste....