Jajka

Jak gotować jajka?

Brygida85Brygida85 - specjalista Tipy.pl
Dowiesz się tutaj jak sprawdzić świeżość jaj, co robić aby jajka nie pękały podczas gotowania, jak obierać jajka ze skorupki jak również w jaki sposób ugotować jajko na miękko.
1
Sprawdzanie świeżości jaj

Jajka włożyć do naczynia wypełnionego zimną wodą. Świeże jajka pozostaną na dnie, mniej świeże podniosą się jednym końcem do góry natomiast jajka całkiem popsute wypłyną na powierzchnię.

2
Pękanie jajek

Zimne jajka, wyciągnięte wprost z lodówki łatwo pękają podczas gotowania. Aby do tego nie dopuścić nakłuwamy jajko z szerszego końca ostrą szpilką a następnie wkładamy do wody i wolno podgrzewamy. Aby zapobiec wypłynięciu białka z pękniętego jajka należy wlać uprzednio do wody łyżkę octu.

3
Które jajko ma mocniejszą skorupkę?

Jajka w skorupkach ciemnych są mocniejsze niż te w białych.

4
Obieranie ze skorupki

Aby jajka dobrze obierały się ze skorupki należy uprzednio wsypać do wody trochę soli.

5
Jak rozpoznać jajko ugotowane od surowego?

Jajko, które jest ugotowane z łatwością można zakręcić wokół własnej osi na stole natomiast surowe jajko się nie kręci.

6
Jajecznica

Jajecznica będzie bardziej pulchna gdy do jej przyrządzenia dodamy łyżkę mleka.

7
Jajko na miękko

Jajko na miękko powinno się gotować przez okres niecałych 2 minut od czasu rozpoczęcia gotowania wody. Najłatwiej jest policzyć do 100, po czym ściągnąć garnuszek z ognia a jajka przelać od razu zimną wodą aby się już bardziej nie ścięły.

?

Wskazówki
* Kalorie

Jajko gotowane 88kcal
Żółtko 68 kcal
Białko 20 kcal

Powiązane porady

wok

Podobne porady

Komentarze (3)

* Pola wymagane

malwa511
07.10.2015
Wszystkie te sposoby o gotowaniu jaj sa beznadziejne, znalazlem bardzo prosty sposob, na okolo 100 ugotowanych jaj nie peklo zadne, bez wzgledu czy zimne czy cieple, zaden ocet, sol, zapalki czy nakluwanie !!! Pozdrawiam Waldemar.
Basika
30.12.2012
Bardzo cenne i przydatne informacje o gotowaniu jajek i ogólnie ciekawe porady . Na miękko ugotować jajko można wkładając do zimniej wody , pilnować gdy tylko zagotuje się woda gotować minutę .
Brygida85
25.06.2009
Jajko na twardo należy gotować 5 minut od czasu zagotowania się wody; 7-8 minut od czasu włożenia ich do zimnej wody i postawieniu do gotowania.