trudne pytania na rozmowie o pracę

Jak odpowiadać na trudne pytania na rozmowie kwalifikacyjnej?
EluniaElunia - specjalista Tipy.pl

Nie ma wątpliwości, że dobre CV i list motywacyjny pomogą nam dostać zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną. Jednak od rozmowy do umowy o pracę droga jeszcze daleka. Co więc zrobić, żeby dobrze wypaść podczas rozmowy kwalifikacyjnej? Dobre przygotowanie to kluczowa kwestia, jeśli chodzi o tzw. trudne pytania, które na pewno padną w trakcie rozmowy. Większość osób ubiegających się o pracę zdaje sobie z tego sprawę i udaje się na rozmowę z przemyślanymi wcześniej odpowiedziami. Niektórzy z nich ćwiczą nawet przed lustrem, żeby nauczyć się odpowiadać pewnie i przekonująco. Biorąc pod uwagę sytuację na rynku, pracodawcy opracowali wyszukane sposoby selekcji kandydatów, pozwalające im wyodrębnić najlepszych z nich. Firmy zadają podchwytliwe pytania, które stresują ubiegających się o pracę i wymagają nie lada wysiłku, by udzielić satysfakcjonującej odpowiedzi. Oto kilka z takich pytań i przykładowe odpowiedzi, które pomogą ci określić, co chce usłyszeć od ciebie potencjalny pracodawca.
1

Jaka jest twoja największa słabość?
Oczywiście nikt nie chce odpowiadać na to pytanie. Dlaczego masz mówić coś, co postawi cię w złym świetle? Powiedz pracodawcy o tym, co uważasz za swoją słabość w sposób jasny i pewny siebie. Zastosuj się do prostej strategii: obróć wady w cechy. Wytłumacz jak pracowałeś nad swoją największą słabością, dopóki jej nie przezwyciężyłeś.

2

Czy kiedykolwiek nie zgadzałeś się z przełożonym lub profesorem?
Odpowiadając na to pytanie upewnij się, że nie dasz rekrutującemu odczuć, że chowasz urazę do twojego poprzedniego pracodawcy, czy profesora. Musisz dążyć do tego, żeby wszystko, co mówisz w trakcie rozmowy miało wydźwięk pozytywny. Nigdy nie mów niczego złego o swoim poprzednim pracodawcy, ani nauczycielu. Żeby odpowiedzieć poprawnie na to pytanie, musisz wykazać, że potrafisz nie zgodzić się z czyimś zdaniem, rozważyć wszystkie argumenty i zachować się w sposób opanowany i logiczny. Tego będzie szukał u kandydatów potencjalny pracodawca. Rekrutującemu bardzo zależy na tym, żeby dowiedzieć się czy potrafisz nad sobą panować i w jaki sposób radzisz sobie w trudnych sytuacjach.

3

W jaki sposób opisaliby cię twoi przyjaciele, pracodawcy lub profesorowie?
To dobry moment na zaprezentowanie twoich mocnych stron i kluczowych umiejętności. Dobrze, gdy każdą swoją cechę jesteś w stanie poprzeć konkretnym przykładem. Poinformuj rekrutującego, że masz potwierdzenie tego, co mówisz w postaci referencji od poprzednich pracodawców (oczywiście, jeśli rzeczywiście tak jest).

4

Co skłania cię do odniesienia sukcesu?
To pytanie jest zadawane w celu określenia tego, jak bardzo zależy ci na stanowisku, o które się starasz. Nie ma tutaj poprawnych i niepoprawnych odpowiedzi. Żeby odpowiedzieć na to pytanie najlepiej napisz sobie wcześniej na kartce, co motywuje cię do osiągnięcia sukcesu zawodowego i pomyśl o przykładach mogących to potwierdzić.

5

Nie ma Pani/Pan żadnego doświadczenia. Dlaczego mam Panią/Pana zatrudnić?
Musisz być przekonujący. Zwróć uwagę na twoją chęć podejmowania różnych wyzwań. Wspomnij o wiedzy, którą zdobyłeś na studiach, czy stypendiach zagranicznych. Wytłumacz pracodawcy, jaki korzystny wpływ na funkcjonowanie jego firmy mogą mieć twoje kompetencje.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (4)

* Pola wymagane

bryan
26.07.2016
Będąc na rozmowie o pracę w PL... Zapytano mnie o poprzednie zatrudnienia. Odpowiedziałem, ze pracowałem 5 lat za granicą szczegółowo opisując swój zakres obowiązków. Następne pytanie mnie zaskoczylo. Zapytano mnie o czy mam dzieci. Odpowiedziałem, że mam 3 na co rekruter ospowiedział: "to kto Panu zrobił te dzieci, skoro tyle lat był Pan za granicą?". Chamstwo.
sylkaa
31.10.2012
ja płacę za uczelnie 3000 zł rocznie ale gdybym miała wybrać 1200 zł albo bezrobocie to wiadomo, że wybrałabym 1200 zl
skrzacik0007
17.10.2012
byłem na rozmowie o pracę managera lokalu rozrywkowego, wymagania standardowe, doświadczenie, język, profesjonalizm... na rozmowie kazali mi szczekać jak pies... wstałem powiedziałem że wymagają profesjonalizmu a każą kandydatowi szczekać...
Nadii
15.07.2010
A co mówić, jeśli na rozmowie padnie pytanie czy chcę mieć dzieci? Jeśli powiem że chcę to pewnie mnie nie zatrudnią bo będą się bali że zaraz zajdę w ciążę i pójdę na zwolnienie, jeśli powiem, że nie to albo mi nie uwierzą, albo pomyślą, że jestem stuknięta, że nie chcę dzieci.