Domowa pasta do zębów

3 proste przepisy na domową pastę do zębów

monika_w - specjalista Tipy.pl
Domowa pasta do zębów
1 z 4
Istnieje wciąż wiele miejsc na ziemi, gdzie ludzie stosują pył ceglany, węgiel drzewny, proszek rangoli, błoto, sól czy popiół jako środek do mycia zębów. W krajach zachodnich polegamy na tubkach zawierających tajemnicze składniki wierząc, że zapewnią one nam biel zębów, jak w reklamach. Jednak składniki popularnych past do zębów – takie jak fluorek sodowy, barwniki syntetyczne otrzymane z ropy naftowej lub smoły węglowej, wodorotlenek sodu (znany także jako ług lub soda kaustyczna), laurylosiarczan sodu, dwutlenek tytanu, sztuczne środki słodzące i triklosan – mogą spowodować, że zastanowimy się dwukrotnie, zanim pozwolimy im na kontakt z naszymi zębami.

Naturalnie, nie połykamy rozmyślnie pasty do zębów, nie ma jednak możliwości zapobieżenia dostawaniu się niewielkich jej ilości do naszego układu pokarmowego a dalej - do całego organizmu. Biorąc pod uwagę fakt, że większość z nas myje zęby co najmniej 730 razy w ciągu roku, nie unikniemy konieczności trawienia substancji, które lepiej jest pozostawić w laboratorium.

Najwięcej kontrowersji wśród wymienionych składników wywołuje fluorek. Wielu dentystów nie widzi problemu w stosowaniu go w paście do zębów, istnieją jednak grupy nawołujące do wycofania go z użycia powołując się na liczne badania wskazujące na szkodliwość tej substancji.

Jeśli zdrowie zębów jest dla ciebie ważne, pamiętaj, że istnieją sprawdzone naturalne środki czyszczące. Oto trzy proste przepisy.
1
Naturalna pasta do zębów
Prosta pasta do zębów

Przepis jest inspirowany organicznymi przepisami pielęgnacji ciała i nie mógłby być prostszy w przygotowaniu. Jest to przepis na jedną porcję pasty.

1 łyżeczka proszku do pieczenia
½ łyżeczki dobrze zmielonej soli morskiej
1 kropla olejku cytrusowego, miętowego lub goździkowego

Zmieszaj składniki w miseczce do chwili ich połączenia w gęstą pastę. Nałóż miksturę na szczoteczkę i umyj zęby, tak, jak zazwyczaj to robisz.
2
Wegańskie pasty do zębów
Wegańska pasta do zębów

Wiele past do zębów zawiera glicerynę, która zapewnia odpowiednią konsystencję. Lecz jeśli na tubce nie zaznaczono wyraźnie, że jest to gliceryna wegańska, oznacza to, że ma ona pochodzenie zwierzęce. Jeśli chcesz mieć wegańską pastę do zębów zawierającą glicerynę, oto przepis:

2 łyżeczki warzywnej gliceryny
4 łyżki stołowe proszku do pieczenia
½ łyżeczki gumy guar
8 łyżek stołowych wody
5 kropli olejku cytrusowego, miętowego lub goździkowego

Wszystkie składniki, poza olejkiem, umieść w rondlu i gotuj na małym ogniu, często mieszając, przez pięć minut, aż substancja nabierze konsystencji pasty.
Ostudź, dodaj olej zapachowy i przechowuj w sterylnym słoiku w temperaturze pokojowej. Stosuj jak standardową pastę.
3
Kokosowa pasta do zębów
Pasta do zębów na bazie kokosa

W tym przepisie gliceryna zastępowana jest olejem kokosowym. Jego smak i zapach powinien skutecznie zamaskować zapach wody utlenionej i proszku do pieczenia, choć nie zaszkodzi dodać kilka listków stewii jeśli lubisz słodkie pasty.

6 łyżeczek proszku do pieczenia
¼ łyżeczki wody utlenionej
2 łyżki stołowe oleju kokosowego (rozgrzanego tak, aby stał się płynny)

Wsyp proszek do pieczenia do miseczki, dodaj pozostałe składniki i mieszaj aż do uzyskania konsystencji pasty. Jeśli mikstura jest zbyt rzadka, dodaj więcej proszku do pieczenia; jeśli jest zbyt sucha, dodaj oleju kokosowego. Spróbuj i oceń czy nie potrzeba więcej aromatu. Przechowuj w hermetycznym pojemniczku i stosuj jak zwykłą pastę.
Strona 1 z 4

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (7)

* Pola wymagane

Wiem co jem
29.03.2016
Człowiek w naturze nie mył zębów. Jadł owoce, warzywa, mięso/ryby, orzechy. Do takiej diety jesteśmy przystosowani. _____________ A odkąd pcha zboża i ziemniaki to ma za dużo cukru. ---> To go zakwasza. ---> Demineralizacja kości. ---> Osteoporoza i próchnica.
Arcadia
29.03.2016
A ja mam przebarwienia od lat i szybko osad zostaje. Jestem z pokolenia , gdzie kazali nam robic flouryzacje, czyli w szkole mylismy zęby flourem w zelu. Jakieś odszkodowania za ubytki estetyczne i zdrowotne?
Da
29.03.2016
Guma guar to nic zdrowego.W większych dawkach może powodować problemy jelitowe.Krysztalki soli przecież nawet zmielone to mogą porysowac szkliwo.Trzeci przepis jest najlepszy bo woda utleniona zabija bakterie.Tylko pytanie co jest w tych olejkach które należy dodać?
123qwerty
29.03.2016
Zamiast robić sobie pastę posyp szczoteczkę sodą oczyszczoną.
ed
29.03.2016
od kilku lat stosuje naturalną pastę do żebów. Kupuję ją w sklepie. Uzywam takze od 10 lat elektrycznej szczotki do zębów. Mój dentysta powiedział ostatnio..."doskonała higiena jamy ustnej, tak trzymać".
ja
29.03.2016
baking soda czyli soda oczyszczona ja myje nia zeby od dluzszego czasu zajebista jest tylko uwaga dla poczatkujacych beda wam dziasla krwawic ale po miesiacu juz spoko :)
ilonafilon
17.02.2016
Nigdy nie pomyślałabym, że można zrobić domową pastę do zębów. Nie znam nikogo, kto praktykowałby, na co dzień używanie domowej pasty. Jestem zaskoczona i ciekawa jak wygląda przygotowanie takiej pasty i jak się nią myje zęby. Jeśli tylko będę miała możliwość zdobycia wszystkich potrzebnych produktów to na pewno skuszę się i zrobię sama pastę. Jestem przekonana, na, że domownicy będą zdziwieni i sceptycznie nastawieni. Ale watro eksperymentować chociażby dla zdobycia nowego doświadczenia. Najwyżej podejmę próbę wyłącznie raz.