rozmowa kwalifikacyjna

Jakie pytania zadać pracodawcy na rozmowie kwalifikacyjnej?
EluniaElunia - specjalista Tipy.pl

Na końcu każdej rozmowy kwalifikacyjnej pada ze strony rekrutującego pytanie: Czy ma Pan/Pani jakieś pytania lub wątpliwości, które chciałby/chciałaby Pan/Pani wyjaśnić? Dobrze jest w tym momencie zadać rekrutującemu chociaż dwa lub trzy pytania.
Propozycje pytań, które tu przedstawiam mają duże znaczenie dla ocenienia, czy stanowisko, o które właśnie się ubiegasz rzeczywiście spełni twoje oczekiwania. Pozwolą ci zorientować się w jaki sposób funkcjonuje firma i uzyskać informacje na temat tego, co naprawdę dzieje się za jej „drzwiami”.

1

Do jakich obowiązków związanych ze stanowiskiem, o które się ubiegam, będę natychmiast przydzielony?
Jak pewnie zauważyłeś, nazwa stanowiska niewiele mówi. Opis stanowiska podpowie ci, czego możesz się spodziewać, ale też nie zdradzi żadnych konkretów. Ponieważ ty przedstawiłeś w CV szczegółowy opis swoich dokonań, możesz wymagać od pracodawcy, by równie rzetelnie przedstawił ci wymagania związane z twoim stanowiskiem. Musisz się dowiedzieć, czy nie zajmiesz miejsca, które będzie wymagało posprzątania bałaganu po poprzednim pracowniku. Jeśli tak miałoby być, czy będziesz w stanie to zrobić? Posiadając takie informacje będziesz miał lepszy pogląd na to, co dzieje się w firmie i kim był poprzedni pracownik.

2

Dlaczego poprzedni pracownik zrezygnował?
Jak długo pracował na tym stanowisku? W większości przypadków, pracodawca odpowiadając na pierwsze pytanie, udzieli również odpowiedzi na drugie. Jeśli jednak sam nie odpowie, pamiętaj, żeby o to zapytać. Jeśli poprzedni pracownik pracował w firmie relatywnie krótko, możesz również chcieć się dowiedzieć jak długo pracował ktoś, kto był zatrudniony przed nim. Rozumiesz jaki jest sens tych pytań? Jeśli na stanowisko, o które się ubiegasz jest ciągła rekrutacja, a poprzedni dwaj pracownicy zrezygnowali (lub zostali zwolnieni) po bardzo krótkim czasie, nie musisz zadawać żadnego z kolejnych pytań. Upewnij się, że elegancko zakończyłeś rozmowę i uciekaj z firmy najdalej jak się da. Nawet jeśli uda ci się dostać tam pracę, nie potrwa długo nim sam odejdziesz lub zostaniesz zwolniony, ponieważ nieważne co zrobisz i tak nie uda ci się sprostać wymaganiom przełożonego.

3

Czy może mi Pan/Pani powiedzieć coś o stylu zarządzania w firmie? W jaki sposób motywuje Pan/Pani pracowników do pracy?
To pytanie pozwoli ci określić, czy kadra zarządzająca należy do osób, które czepiają się najdrobniejszych nawet szczegółów. Czy manager ma dobry kontakt z pracownikami? A może ciągle kontroluje nawet najmniejszy ich krok? Czy pozwoli ci na samodzielność, służąc pomocą, wtedy gdy będziesz jej potrzebował? Czy zechce cię czegoś nauczyć? Oczywiście nikt nie przyzna się wprost, że jest przesadnie drobiazgowy. Zamiast tego może powiedzieć na przykład: „Lubię dokładnie przyglądać się, co dzieje się w moim dziale” lub „Regularnie sprawdzam moich pracowników, żeby upewnić się, czy trzymają się planu”. Przekonasz się, że rekrutujący będzie skory do opowiedzenia ci o stylu zarządzania. To, na co musisz zwrócić uwagę, to sposób w jaki to zrobi.

4

Jakiego typu ludzie dobrze sprawdzają się w firmie?
Czy są to osoby, które lubią pracę zespołową? Indywidualiści, którzy o każdym kroku informują managera? A może pracoholicy? Odpowiedź na to pytanie pozwoli ci poznać obyczaje panujące w firmie. Ktoś, kto lubi być liderem nie będzie odnajdywać się w pracy zespołowej. Na tej samej zasadzie, osoba z żyłką do sprzedaży może źle się czuć przykuta do biurka, w otoczeniu pedantycznych, uporządkowanych współpracowników. Ludzie, którzy wolą być samodzielni poczują się w firmie o dyktatorskim podejściu stłamszeni, natomiast osoby, które wolą mieć jasno określony zakres czynności, będą czuć się źle w firmie, która wymaga od pracowników kreatywności.

5

Jak długo pracuje Pan/Pani w tej firmie? Dlaczego postanowił Pan/Pani tak długo tu zostać?
To pytanie da ci dobry obraz atmosfery w firmie. Sposób w jaki rekrutujący udzieli odpowiedzi pozwoli ci również ocenić jakiego typu jest on osobą, jaki jest jego styl zarządzania i jacy pracownicy są cenieni w firmie.

?

Wskazówki
* Podane tu pytania nie są obowiązkowe. Pozwolą ci jednak dowiedzieć się istotnych informacji o firmie, w której próbujesz znaleźć zatrudnienie. Zwracaj uwagę na wyraz twarzy rekrutującego oraz na jego mowę ciała. Czy wierci się na krześle? Czy jest zrelaksowany w trakcie rozmowy? Czy mówi do ciebie czy do podłogi? Czy odpowiada na zadawane przez ciebie pytania krótko i rzeczowo? To bardzo cenne wskazówki, które w połączeniu z tym, co od niego usłyszałeś, dadzą ci dobry pogląd na to, z czym naprawdę wiąże się praca na stanowisku, o które się ubiegasz.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane