Wieczór przy świecach.

Jak usunąć plamy z wosku?

katja - specjalista Tipy.pl
Wieczór przy świecach.
1 z 7
Często wieczór w nastrojowej atmosferze światła świec kończy się mniej nastrojowymi plamami. Niełatwo je później usunąć, zwłaszcza gdy pochodzą ze kolorowych świec. Najgorsze, co możemy zrobić, to próbować zmyć je wodą. Nawet gorąca woda może wyrządzić więcej szkody, niż pożytku. Co zatem zrobić? Odpowiedź w dalszej części porady.
1
Zaschnięty wosk
1. Wskazówki wstępne

Pierwsze, co musisz zrobić, to usunąć wszystkie kawałki zastygniętego wosku, które dadzą się oderwać. Nie używaj gorącej wody, ponieważ w ten sposób barwnik, którym pokryty jest wosk wniknie jeszcze głębiej w zaplamioną powierzchnię. Nie usuwaj również gorącego, płynnego wosku, ponieważ po pierwsze – możesz się poparzyć, a po drugie – wosk wsiąknie głębiej we włókna tkaniny.
2
Usuwanie wosku żelazkiem.
Usuwanie wosku na tkaninach

Oto metoda, którą możemy bezpiecznie zastosować w przypadku plam z wosku na obrusach, dywanach i innych tkaninach.

Poczekaj, aż wosk stwardnieje. Zeskrob ile się da za pomocą niezbyt ostrego noża (np. do masła). Żelazko ustaw na najniższą temperaturę. Wyłącz opcję emitowania pary.

Na plamie połóż kawałek papieru pakowego lub papierową torebkę na pieczywo. Prasuj ją żelazkiem do czasu, aż wchłonie ona resztę wosku. Jeśli istnieje taka potrzeba, powtórz cały proces używając kolejnego kawałka papieru.
3
Kolorowe świece.
Usuwanie plam z kolorowego wosku

Poprzedni krok pozwala usunąć z materiału wosk, ale nie usuwa barwnika, którym był on zafarbowany. Większość dzisiejszych świeczek barwi się aniliną. Ten typ barwnika rozpuszcza się w tłuszczach, dlatego tak dobrze wiąże się z woskiem. Jednak tak jak wosku – również jej nie da się usunąć wodą.

Istnieją dwa sposoby na pozbycie się plam z kolorowego wosku: alkohol izopropylowy (np. spirytus salicylowy) lub płyn do mycia naczyń.
4
Plamy z wosku.
Sposób 1. Alkohol izopropylowy

Podkładamy pod plamę papierowy ręcznik. Na czystą szmatkę nanosimy niewielką ilość spirytusu salicylowego lub alkoholu izopropylowego o większym stężeniu. Przykładamy ją do plamy i sprawdzamy, czy ma miejsce transfer koloru z zabrudzonego miejsca na szmatkę. Jeśli tak, kontynuujemy przykładanie szmatki do plamy do czasu, aż ta całkowicie zniknie.
5
Usuwanie plamy płynem do naczyń.
Sposób 2. Płyn do mycia naczyń

Drugi sposób to zastosowanie płynu do mycia naczyń. Tak jak poprzednio, podkładamy pod zaplamioną powierzchnię ręcznik papierowy. Następnie wcieramy w nią niewielką ilość płynu do mycia naczyń. Robimy tak do czasu, aż plama zacznie puszczać. Spłukujemy to, co udało się odplamić i powtarzamy cały proces stosując czystą szmatkę. Robimy tak do czasu, aż całkowicie wywabimy plamę.
6
Polerowanie powierzchni drewnianej.
Usuwanie plam z wosku na drewnie

Jeśli wosk poplamił drewno, najpierw musisz go zamrozić kładąc na nim kostki lodu umieszczone w szczelnej torebce strunowej. Gdy wosk stwardnieje, bardzo delikatnie zdrap go z powierzchni drewna. Na koniec wypoleruj miejsce plamy woskiem do drewna.
Strona 1 z 7

Powiązane porady

Jak czyścić irchę?
ubrania pachnące stęchlizną
używanie dezodorantu

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane