jajo

Jak ugotować idealne jajka na twardo, które łatwo obrać?

katja - specjalista Tipy.pl
jajo
1 z 11
Wydawałoby się, że nie ma nic łatwiejszego, niż ugotowanie jajka na twardo. Ale ile razy zdarzyło ci się otrzymać zazieleniałe żółtko lub rozpadające się i odchodzące wraz ze skorupką białko? Idealnie ugotowane jajko na twardo powinno mieć jędrne, ale wciąż delikatne białko i kremowe, idealnie żółte żółtko. Jeśli dobrze się do tego zabierzemy, nie powinniśmy mieć również problemów z jego obraniem. Mistrzostwo w tej kwestii pomoże ci osiągnąć ten artykuł. Dzięki zawartym poniżej wskazówkom, zarówno gotowanie jajek na twardo, jak i łatwe ich obieranie nie będzie miało przed tobą tajemnic.
1
gotowanie jajek
Najlepiej użyj starszych, nie całkiem świeżych jajek

Najlepiej na jajka na twardo nadają się te jaja, które mają 7-10 dni, ponieważ łatwo się obierają. Mają one bardziej zasadowy odczyn, dzięki czemu skorupka łatwiej odchodzi od białka.
2
soda
Dodaj do wody sodę oczyszczoną

Choć niektóre przepisy mówią, żeby dodać do wody ocet, prawidłową czynnością nie jest jej zakwaszanie, ale zobojętnianie jej odczynu na jeszcze bardziej zasadowy. Dlatego powinniśmy do wody na jajka dodać około 1 łyżeczkę sody oczyszczonej. Jajka ugotowane w takiej wodzie łatwiej będzie obrać, nawet jeśli są one świeższe, niż 7 dni.
3
żółtka na środku
Jajka faszerowane? Zobacz co zrobić żeby żółtka były idealnie na środku

Jeśli planujesz zrobić jajka faszerowane, idealnie byłoby, żeby żółtko znalazło się dokładnie na środku białka. Czy mamy na to jakiś wpływ? Oczywiście, że tak. Ułóż jajka w wytłaczance szpiczastym czubkiem do dołu. Owiń ją gumką recepturką i umieść na noc w lodówce. Gdy następnego dnia ugotujesz jajka na twardo, ich żółtka będą idealnie na środku białek.

Inny sposób to mieszanie jajek podczas gotowania przez kilka minut zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara, a następnie przez kolejne kilka minut przeciwnie do ruchu wskazówek zegara.
4
jajka
Ogrzej jajka żeby nie popękały podczas gotowania

Gdy jajko pęknie podczas gotowania, białko wycieka z niego, a całość trudno później obrać. Dlatego przed włożeniem jajek do wody postaraj się o to, by miały one temperaturę pokojową.

Możesz wyjąć je z lodówki wcześniej i poczekać, aż się ogrzeją lub włożyć je do ciepłej wody na czas nie dłuższy, niż 5 minut.
Gwałtowne zmiany temperatury to najczęstszy powód pękania skorupek jaj podczas gotowania.
5
dziurka w jajku
Zrób dziurkę u spodu skorupki (opcjonalnie)

Niektórzy twierdzą, że zrobienie u spodu jajka małej dziurki zapobiega jego pękaniu podczas gotowania. Dzieje się tak, ponieważ każde jajko ma w tym miejscu pęcherzyk powietrza, który rozpręża się w wysokiej temperaturze prowadząc do pękania skorupki. Przebijając ten pęcherzyk sprawiamy, że jajko może cało przetrwać proces gotowania.

Inni uznają tę metodę za zbyt ryzykowną. Poeksperymentuj i zdecyduj sam.
6
jajka w zimnej wodzie
Zacznij od zimnej wody

Zawsze wkładaj jajka do zimnej wody. Jeśli włożysz je od razu do wrzątku, zewnętrzna część nagrzeje się znacznie szybciej, niż środek jajka. Zanim środek żółtka ugotuje się, jego zewnętrzne warstwy oraz białko będą zdecydowanie za bardzo przegotowane.
7
gotowanie jaj
Zapewnij jajkom odpowiednią ilość miejsca

Gotuj jajka w głębokim rondlu o grubym dnie na tyle dużym, żeby jajka znalazły się w jednej płaszczyźnie. Zalej je wodą, która sięga powyżej 3 cm nad ich powierzchnię. Dzięki temu całe ciepło będzie mogło zostać równomiernie rozprowadzone i jajka dobrze się ugotują.

Dodaj 1 łyżeczkę sody oczyszczonej i włącz palnik na średnio-wysoki ogień. Gotuj jajka do czasu, aż woda PRAWIE zacznie wrzeć.
8
jaja z lodem
Przygotuj kąpiel lodową

W międzyczasie przygotuj kąpiel lodową – zmieszaj zimną wodę z lodem. Powinno być jej na tyle dużo, by wszystkie jajka znalazły się całkowicie pod jej powierzchnią.
9
źle ugotowane jajko
Wyłącz gaz, gdy woda będzie się gotować, ale zanim zacznie wrzeć

Wyłącz ogień gdy woda będzie porządnie się gotować, ale zanim zacznie całkowicie wrzeć. Jajka ścinają się od zewnątrz do środka, więc jeśli gotujesz je zbyt długo, białko może stracić swoją idealną konsystencję.

Zbyt długie gotowanie jajek jest również przyczyną tworzenia się wokół żółtka nieestetycznej szarozielonej obwódki.
10
schładzanie i obieranie jajek
Schładzanie i obieranie

Zdejmij rondel z ognia i nakryj pokrywką. Nie wylewaj wody. Odczekaj 10-12 minut. Następnie ostrożnie włóż jajka do kąpieli lodowej. Poczekaj, aż całkowicie się schłodzą. Dzięki temu bez problemu je później obierzesz.
Strona 1 z 11

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

money
02.11.2016
idealnie zolte zoltko.....
chętnie się dowiem co ma gotowanie do koloru zoltka;to nowa nauka ???
Jajko się gotuje a potem wkłada do zimnej wody az ostygnie.i wtedy obiera się bez problemu.To wiedzieli już starożytni Polacy.