Samochody, Ciężarówki i Inne Pojazdy
- Dodatki do Samochodu
- Paliwa
- Pasjonaci Motoryzacji
- Zakup Samochodu
- Sprzedaż Samochodu
- Utrzymanie Samochodu
- Jazda i Bezpieczeństwo
- Ubezpieczenia Samochodowe
- Naprawa Samochodu
- Systemy Operacyjne
- Oprogramowanie Komputerowe
- Sieci Komputerowe
- Rozwiązywanie Problemów
- Sprzęt Komputerowy
- W Sieci
- Przeglądarki Internetowe
- E-Biznes
- Popularne Strony WWW
- Bezpieczeństwo w Internecie
- Komunikatory Internetowe
- Tworzenie i Rozwój Stron WWW
- Wyszukiwarki Internetowe
- Łącza Internetowe
- Aparaty Fotograficzne i Kamery
- Telefony Komórkowe, Smartphony, Tablety i Akcesoria
- Telefony stacjonarne
- Telewizory
- Domowy Sprzęt Audio
- Przenośne Audio
- Car Audio i Elektronika

Jak ustawić zapłon w skuterze?
katja - specjalista Tipy.pl
Jednoślady są bardzo wygodnym środkiem transportu, zwłaszcza w zatłoczonych miastach, bo pozwalają na jazdę między stojącymi w korku samochodami. Wyposażone są w silniki spalinowe dwu lub czterosuwowe. Niezależnie od typu silnika i jedne i drugie wymagają czasami regulacji zapłonu. W starszych silnikach stosowane były zasłony iskrowe, które wymagają regularnych oględzin, ponieważ ich części mechaniczne zużywają się.
1
Standardowy zapłon składa się z iskrownika (czyli młoteczka i kowadełka), kondensatora i cewki zapłonowej.
Wał korbowy silnika wyposażony jest w krzywkę, po której ślizga się młoteczek iskrownika, który na zmianę odchyla się i dociska do kowadełka, co powoduje zamykanie i otwieranie przepływu prądu na cewkę zapłonową. W momencie, gdy cewka dostaje sygnał z iskrownika, generuje ona prąd o wysokim napięciu, który powoduje przeskok iskry na świecy i zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej. Aby silnik mógł uzyskać maksymalną moc, zapłon mieszanki musi nastąpić w odpowiednim momencie, a dodanie odpowiednio wcześniej.
Ustawianie zapłonu polega na ustawieniu odpowiedniego wyprzedzenia zapłonu w stosunku do cyklu ruchu tłoka w cylindrze.
Wał korbowy silnika wyposażony jest w krzywkę, po której ślizga się młoteczek iskrownika, który na zmianę odchyla się i dociska do kowadełka, co powoduje zamykanie i otwieranie przepływu prądu na cewkę zapłonową. W momencie, gdy cewka dostaje sygnał z iskrownika, generuje ona prąd o wysokim napięciu, który powoduje przeskok iskry na świecy i zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej. Aby silnik mógł uzyskać maksymalną moc, zapłon mieszanki musi nastąpić w odpowiednim momencie, a dodanie odpowiednio wcześniej.
Ustawianie zapłonu polega na ustawieniu odpowiedniego wyprzedzenia zapłonu w stosunku do cyklu ruchu tłoka w cylindrze.
2
Aby dobrze ustawić zapłon potrzebne nam będą: mała żarówka około 2 Wat z przylutowanymi przewodami zakończonymi "krokodylkami", suwmiarka i śrubokręt.
Po pierwsze wszystko to myjemy i czyścimy benzyną ekstrakcyjną, platynki lekko czyścimy drobnym papierkiem ściernym 2000.
Po drugie ustawiamy wał korbowy tak, aby krzywka maksymalnie odginała młoteczek i w momencie, gdy młoteczek znajduje się w maksymalnym odchyleniu, ustawiamy przy użyciu szczelinomierza odpowiednią dla naszego silnika szczelinę, np: 0.25mm.
Po pierwsze wszystko to myjemy i czyścimy benzyną ekstrakcyjną, platynki lekko czyścimy drobnym papierkiem ściernym 2000.
Po drugie ustawiamy wał korbowy tak, aby krzywka maksymalnie odginała młoteczek i w momencie, gdy młoteczek znajduje się w maksymalnym odchyleniu, ustawiamy przy użyciu szczelinomierza odpowiednią dla naszego silnika szczelinę, np: 0.25mm.
3
Potem w otwór w głowicy silnika, w który wykręcana jest świeca, wkładamy suwmiarkę i bardzo dokładnie mierząc ustawiamy tłok w odpowiedniej dla naszego silnika odległości od górnego martwego punktu.
Górny martwy punkt, GMP to punkt w którym tłok przestaje poruszać się w górę i zaczyna poruszać się w dół, po prostu koniec ruchu tłoka w górę. Gdy ustawiamy zapłon, potrzebna nam jest wartość przed GMP, nie po, ale zawsze przed.
Górny martwy punkt, GMP to punkt w którym tłok przestaje poruszać się w górę i zaczyna poruszać się w dół, po prostu koniec ruchu tłoka w górę. Gdy ustawiamy zapłon, potrzebna nam jest wartość przed GMP, nie po, ale zawsze przed.
4
Gdy ustawimy bardzo dokładnie tłok w odpowiedniej dla naszego silnika odległości przed GMP, np. 0,25 mm, bierzemy naszą żarówkę i podłączamy ją do plusa przy akumulatorze i do młoteczka. Młoteczek ma na grzbiecie taką sprężynkę i do tej właśnie sprężynki łapiemy krokodylka. Jeżeli młoteczek dotyka kowadełka, żarówka powinna nam się zaświecić.
5
Teraz bardzo delikatnie i powoli przesuwamy platynki, które wcześniej oczywiście poluzowaliśmy, przesuwamy nimi aż do momentu, gdy młoteczek zacznie podnosić się do góry i przestanie stykać się z kowadełkiem. Nasza żarówka wtedy zgaśnie. Jest to moment przeskoku iskry na świecy. Dokręcamy platynki, wkręcamy świecę i gotowe.
Ustawianie zapłonu jest banalnie proste,ale wymaga kolosalnej dokładności. Od dokładności wykonania wszystko zależy, więc warto się przyłożyć i zrobić to raz, a porządnie.
Ustawianie zapłonu jest banalnie proste,ale wymaga kolosalnej dokładności. Od dokładności wykonania wszystko zależy, więc warto się przyłożyć i zrobić to raz, a porządnie.
Podobne porady
Komentarze (2)
JanNowak2
13.05.2016Jeśli się na tym nie znamy, to lepiej nie tykać, tylko oddać do fachowców. Na Śląsku serwis skuterów to np. moto-silesia.pl
dwusów
07.04.2016Dla wyjaśnienia:
- zespół młoteczka i kowadełka jest zwykle mocowany do stojana prądnicy śrubami w otworach fasolkowych, pozwalających na "obrócenie" zespołu względem krzywki na czopie wału.
- punkt wyprzedzenia zapłonu dla silnika o pojemności 50 ccm nie przekracza 1,5 mm przed ZZ.
- jeśli rozmontowałeś zespół młoteczek - kowadełko, warto drobną osełką zlikwidować wżery i nadpalenia na stykach, przy powrotnym montażu przesmarować oś młoteczka kroplą oleju silnikowego lub jeszcze lepiej grafitem, zwrócić uwagę by przewód kondensatora by połączony elektrycznie z młoteczkiem a nie masą.
- w przypadku braku żarówki z dolutowanymi krokodylkami, można się posłużyć w doraźnej regulacji bibułką z papierosa wsadzoną między styki przerywacza. Należy wówczas przesuwać zespół przerywacza w "fasolkach" do chwili poluzowania bibułki.
- wielkość przerwy na stykach przerywacza przy całkowitym otwarciu - 0,2 mm
- jeśli zespół przerywacza jest wyposażony w filcowy "język" smarujący krzywkę, należy nasycić go jedną(!!) kroplą oleju silnikowego. Jeśli oleju będzie za dużo, dostanie się on na styki przerywacza skutecznie unieruchamiając pojazd.
Powyższe uwagi zainteresowani powinni wydrukować i wozić ze sobą, pamiętając jednak, że profesjonalnej naprawy i regulacji dokonają tylko w serwisie.
- zespół młoteczka i kowadełka jest zwykle mocowany do stojana prądnicy śrubami w otworach fasolkowych, pozwalających na "obrócenie" zespołu względem krzywki na czopie wału.
- punkt wyprzedzenia zapłonu dla silnika o pojemności 50 ccm nie przekracza 1,5 mm przed ZZ.
- jeśli rozmontowałeś zespół młoteczek - kowadełko, warto drobną osełką zlikwidować wżery i nadpalenia na stykach, przy powrotnym montażu przesmarować oś młoteczka kroplą oleju silnikowego lub jeszcze lepiej grafitem, zwrócić uwagę by przewód kondensatora by połączony elektrycznie z młoteczkiem a nie masą.
- w przypadku braku żarówki z dolutowanymi krokodylkami, można się posłużyć w doraźnej regulacji bibułką z papierosa wsadzoną między styki przerywacza. Należy wówczas przesuwać zespół przerywacza w "fasolkach" do chwili poluzowania bibułki.
- wielkość przerwy na stykach przerywacza przy całkowitym otwarciu - 0,2 mm
- jeśli zespół przerywacza jest wyposażony w filcowy "język" smarujący krzywkę, należy nasycić go jedną(!!) kroplą oleju silnikowego. Jeśli oleju będzie za dużo, dostanie się on na styki przerywacza skutecznie unieruchamiając pojazd.
Powyższe uwagi zainteresowani powinni wydrukować i wozić ze sobą, pamiętając jednak, że profesjonalnej naprawy i regulacji dokonają tylko w serwisie.