naprawa samochodu

Jak sprawdzić układ ładowania w samochodzie?

katja - specjalista Tipy.pl
naprawa samochodu
1 z 8
W każdym samochodzie oprócz układów mechanicznych, działają ciągle układy elektryczne, w skład których wchodzą przewody, oświetlenie, przekaźniki, sterowniki i wiele innych rzeczy. Integralną częścią elektryki w samochodzie jest układ ładowania. Każdy samochód jest wyposażony w akumulator energii elektrycznej, który umożliwia uruchomienie pojazdu i kontynuowanie jazdy w trybie ciągłym. W zależności od tego, ile odbiorników prądu jest włączonych, zapotrzebowanie na energię elektryczną jest różne. Sam akumulator jest zbyt małym magazynem energii aby sprostać zapotrzebowaniu na prąd w czasie ciągłej jazdy, dlatego musi być stale doładowywany. Ładowanie akumulatora jest realizowane przez alternator – urządzenie, które produkuje prąd stały.
1
Alternator ma kilka części składowych: uzwojenie pierwotne, uzwojenie wtórne, prostownik i regulator, i wchodzi on w skład układu ładowania, w którym występuje jeszcze akumulator i kontrolka ładowania. Aby sprawdzić układ ładowania, czy działa poprawnie czy nie, konieczne jest zapoznanie się z zasadą działania poszczególnych elementów.
2
Uzwojenie pierwotne, inaczej wirnik, jest częścią w alternatorze, która wiruje, a podawany przez szczotki prąd z regulatora napięcia, przechodząc przez uzwojenie wirnika, generuje pole elektromagnetyczne, które z kolei przenikając przez uzwojenie wtórne generuje w nim prąd. Aby sprawdzić czy wirnik jest dobry, mierzymy miernikiem czy nie ma żadnego przebicia z uzwojenia i mierzymy opór jaki stawia uzwojenie, przykładając miernik tam gdzie ślizgają się szczotki. Opór jest różny dla różnych alternatorów, ale zazwyczaj jest on mały, rzędu kilku ohmów.
3
Uzwojenie wtórne, stojan - to w nim powstaje prąd w wyniku działania na niego zmiennego pola elektromagnetycznego generowanego przez wirnik. Prąd, który powstaje w stojanie jest prądem zmiennym i w takiej postaci nie nadaje się do użycia w instalacji samochodu, więc trzeba go zamienić na prąd stały. Sprawdzając stojan, sprawdzamy czy nie ma przebicia i czy uzwojenie nie jest przerwane.
4
Prostownik, zbudowany jest z diod prostowniczych, 6 lub 9 , w zależności od typu alternatora. Prostownik zamienia trójfazowy prąd zmienny wyprodukowany w stojanie na prąd stały, dodatkowo jeszcze oprócz diod prostowniczych, występują również diody wzbudzenia, odpowiedzialne za wzbudzenia alternatora. Diody w alternatorze działają tak samo jak inne diody, po prostu przepuszczają prąd tylko w jedną stronę. Aby sprawdzić czy są dobre, trzeba po prostu miernikiem sprawdzić czy przewodzą prąd tylko w jedną stronę.
5
Regulator napięcia, jak sama nazwa wskazuje reguluje napięcie, które jest podawane za pośrednictwem szczotek na wirnik. Prędkość wirowania wirnika zmienia się wraz ze zmianami obrotów silnika, dlatego w zależności od obrotów wirnika i poboru prądu przez urządzenia elektryczne, prąd podawany na wirnik musi być tak dobrany, aby prąd wyjściowy był równy 14,4V. W praktyce przyjmuje się. że prąd ładowania powinien się mieścić między 14,4V ,a 14,8V Aby sprawdzić czy regulator działa poprawnie można go wymontować z alternatora, nie powinno to stanowić problemu, ponieważ jest to część wymienna, a następnie podłączyć w układ, który składa się z akumulatora, miernika cyfrowego. Zamiast miernika wystarczy też mała żarówka prostownika sieciowego, którym ładujemy akumulator.

Podłączamy prostownik pod akumulator, plus z akumulatora dajemy do plusa w regulatorze, masę do masy regulatora, a miernik podpinamy do wyjścia regulatora, które idzie na jedną ze szczotek i pod minus akumulatora. Tak podłączony miernik, ustawiony na pomiar napięcia, powinien wskazywać napięcie około 12V, takie jak na akumulatorze. Oznacza to, że regulator podaje takie właśnie napięcie na wirnik.

Gdy włączamy prostownik, akumulator zaczyna być ładowany i na mierniku powinno być widoczne jak napięcie wzrasta do wartości 14,4V i wtedy regulator powinien odciąć napięcie podawane na szczotki, a dokładniej - zmniejszyć je do wartości bardzo małej, np. 1,5V. Gdy wyłączamy prostownik, regulator czując spadek napięcia poniżej 14,4V powinien znowu puścić prąd około 12V, a po włączeniu prostownika, znowu ten prąd zmniejszyć i tak w koło.
Tak w uproszczeniu działa regulator, puszcza i odcina prąd na wirnik w taki sposób aby prąd wyjściowy był równy 14,4V.
6
Jeżeli zamiast miernika użyjemy małej żarówki, np. 2 Wat, to żarówka będzie świecić i gasnąć.
Kontrolka ładowania to zwyczajna żarówka, ale odpowiednio podłączona do układu, mianowicie, jeden koniec jest podłączony do plusa akumulatora, a drugi koniec jest podłączony do regulatora w miejscu, gdzie regulator ma wyjście na diody wzbudzenia.
Tym sposobem, gdy alternator nie jest wzbudzony, prąd przepływa od masy, przez wirnik, diody aż do żarówki i wtedy żarówka świeci, czyli brak ładowania. Gdy alternator się wzbudzi, regulator podaje wówczas plusa na te diody i prąd przestaje płynąć, a żarówka gaśnie, bo od tej chwili dostaje dwa plusy, zamiast plusa i minusa.
7
W przypadku awarii alternatora, często jego usterkę możemy sami naprawić, nie jest to skomplikowane urządzenie i jeżeli tylko uzwojenia nie są uszkodzone, to da się je naprawić wymieniając szczotki na nowe, regulator napięcia, czy nawet diody prostownicze, wystarczy je wylutować.
Strona 1 z 8

Powiązane porady

Zapalniczka samochodowa
jazda samochodem
Zardzewiała śruba

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane