Papież Jan Paweł II

Boże Ciało

IntimoIntimo - specjalista Tipy.pl
Papież Jan Paweł II
1 z 5
Uroczystość Bożego Ciała obchodzona jest w czwartek po oktawie Zesłania Ducha Świętego - wypada zawsze 60 dni po Wielkanocy w czwartek. Jest to święto ustawowo wolne od pracy. Boże Ciało jest uroczystością liturgiczną mającą na celu uczczenie Najświętszego Sakramentu (ustanowienie Eucharystii przez Jezusa Chrystusa podczas Ostatniej Wieczerzy).
1
procesja bożego ciała dawniej
Boże Ciało obchodzone jest w Polsce od 1320 roku (diecezja krakowska). Uroczystość ta połączona ze śpiewaniem Ewangelii przy ołtarzach pojawiła się ponad sto lat później (około 1430 roku).
2
Zdjęcie: Parafia św. Katarzyny w Nasielsku
Procesja Bożego Ciała

Procesje na Boże Ciało są publicznym wyznaniem wiary i pobożności. Procesja z Najświętszym Sakramentem ku czci Najświętszego Ciała i Krwi Pańskiej wyrusza z kościoła zawsze po głównej mszy świętej. Podczas procesji dzieci pierwszokomunijne sypią świeże kwiaty, biją dzwony oraz śpiewane są pieśni eucharystyczne. Wierni niosą krzyż, ruchome ołtarze (feretrony), obrazy, figurki, chorągwie i sztandary.
3
Boże Ciało dawniej
Procesja zatrzymuje się kolejno przy 4 ołtarzach, gdzie czytane (śpiewane) są fragmenty z każdej Ewangelii związane z Eucharystią.Na trasie procesji okna budynków a nieraz i całe domy przystrojone są sztandarami i chorągwiami kościelnymi, krzyżami oraz obrazami z wizerunkiem Chrystusa.
4
ołtarz na Boże Ciało
Ołtarze Bożego Ciała

Ołtarze Bożego Ciała wykonywane i zdobione są tradycyjnie przez wiernych. Zwyczajowo ołtarze zdobione są zielonymi gałązkami brzozowymi oraz kwiatami. Według dawnych wierzeń gałązki te miały magiczną moc. Ochraniały one domy przed piorunami oraz złymi mocami.
Strona 1 z 5

Powiązane porady

dziecko w kościele
prezenty na pierwszą komunię
zaproszenia komunijne

Komentarze (4)

* Pola wymagane

#19729
24.05.2013
rzeczywiscie!
alimka
24.05.2013
W tym roku wypada ono 23 czerwca (czwartek) 2011 -- po co to dzis do mnie przyszlo ?
ks
24.05.2013
Boże Ciało w tym roku wypada 30 maja a nie 23 czerwca
moniczka28
13.06.2011
lubię Boże Ciało...i zwasze wzruszam się do łez podczas procesji...