nerwica

Jak leczyć nerwicę lękową?

ZdrowieZdrowie - specjalista Tipy.pl
nerwica
1 z 7
Lęk jest podstawowym objawem wszystkich nerwic, ale w nerwicy lękowej wysuwa się na pierwszy plan. Chory skarży się na ciągły niepokój, napięcie i stałe poczucie zagrożenia. Lęk ten charakteryzuje się całkowitą bezzasadnością obaw chorego. Pierwszymi objawami nerwicy lękowej jest: depresja, szybko spadająca pewność siebie, przeczulenie na punkcie opinii innych ludzi oraz stale wzrastające oczekiwanie niepowodzeń. Nerwica lękowa może doprowadzić do całkowitego zaburzenia w funkcjonowaniu chorego w społeczeństwie. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak leczyć tę chorobę.
1
nerwica lękowa - krok 1
Pierwszym i podstawowym krokiem jest zdiagnozowanie nerwicy lękowej. Bardzo często zdarza się, że znaczny niedobór magnezu w organizmie daje dokładnie takie same objawy jak nerwica lękowa. Istnieje także możliwość wystąpienia nerwicy jako objawu innej dolegliwości, a nie jako choroby samej w sobie. Zanim więc zaczniemy się na nią leczyć trzeba wykluczyć inne możliwości.
2
nerwica lękowa - krok 2
W początkowym stadium choroby skuteczna może okazać się zmiana otoczenia. Jeżeli to możliwe, dobrze jest się przeprowadzić i zmienić pracę lub szkołę. Trzeba też otaczać się ludźmi pozytywnie nastawionymi do życia i samemu korzystać z każdej chwili.
3
nerwica lękowa - krok 3
W leczeniu nerwicy lękowej ogromne znaczenie ma prawidłowa dieta. Należy dostarczać do organizmu duże dawki energii, witamin, kwasy omega 3 i magnez. Ważna jest również właściwa suplementacja. Odprężająco na organizm zadziała ziele dziurawca lub arktyczny korzeń. W walce ze stresem i nerwicą niezwykle skuteczne działanie wykazują natomiast preparaty zawierające sproszkowane liście rośliny o nazwie brahmi (np. Bacopa Monniera).
4
nerwica lękowa - krok 4
Pozostawaj w ciągłym ruchu. Nerwica lękowa bardzo często ma podłoże zdrowotne, nieustannie boimy się, że coś nam dolega. Jeżeli zaczniesz się ruszać, np. biegać, pływać czy chodzić na aerobik, szybko poczujesz, że nie ma powodów do obaw i zyskasz nowa energię do życia.
5
nerwica lękowa - krok 5
Psychoterapia w leczeniu nerwicy lękowej daje niestety znacznie mniejsze efekty, niż w przypadku innych zaburzeń nerwowych. Praktycznie niemożliwe jest wyleczenie się z tej nerwicy tylko przez psychoterapię. Może być ona skuteczna tylko w połączeniu z innymi metodami, jako ich uzupełnienie.
6
nerwica lękowa - krok 6
Leczenie farmakologiczne nerwicy lękowej opiera się na anksjolitykach oraz lekach przeciwdepresyjnych. U około 60% pacjentów leczenie to jest skuteczne. W pozostałych przypadkach leki tylko "wyciszają" objawy, które po odstawieniu leków natychmiast wracają.
?

Wskazówki

  • Nerwica lękowa często występuje u bardzo młodych ludzi. Szczególnie narażona jest młodzież, która we wczesnym dzieciństwie przeżyła jakąś traumę.
  • Raz wyleczona nerwica lękowa może powrócić po wielu latach w najmniej oczekiwanym momencie.

Strona 1 z 7

Powiązane porady

mózg
leczenie nerwicy
mózg

Podobne porady

Komentarze (82)

* Pola wymagane

luska
02.11.2017
nauczyłam się żyć z chorobą. Zrozumiałam, że same leki w chorobach o podłożu psychicznym nie wystarczają. Szkoda, że u nas w kraju wciąż piętnuje się tych, którzy chodzą do psychiatry lub psychologa. Mam nadzieję, że w końcu to się zmieni.
luska
02.11.2017
Nerwica to ciężki temat. U mnie wszystko zaczęło się od przebytej w ciąży sepsy 9 lat temu. Wtedy oboje z dzieckiem mieliśmy zagrożenie życia. Po odratowaniu pojawiły się paniczne nieuzasadnione lęki wraz z objawami somatycznymi.
NataliaPsycholog
24.09.2017
Skuteczne w nerwicy jest podjęcia próby zdystansowania się od naszych problemów.
Polecam technikę dystansowania, która polega na próbie ujęcia Twojej trudnej sytuacji jako gry, w którą grasz Ty sam/a oraz inni ludzie.
pozdrawiam
mike
18.08.2016
Dziekuje bardzo za tak obszerny artykul obecnie zmagam się z nerwica/depresja będę mial zmieniane leki niebawem na takie jak w artykule wiele rzeczy sie na swoj temat dowiedzialem jeszcze raz dziękuję
adam
19.07.2016
"Z nerwicą można poradzić sobie samodzielnie, o ile nie powstała jako skutek innej poważnej choroby o której nie wiemy. Może być ona na przykład efektem zaburzeń stężenia neuroprzekaźników regulujących pracę mózgu w ośrodkowym układzie nerwowym - a na nikt nie ma żadnego wpływu. "

Tutaj naszczęście nie masz racji. Te neuroprzekaźniki o których mówisz to seretonina, noradrenalina.
Bardzo skutecznym lekiem na to są tabletki zawierające MDMA (tzw. ekstazy). Zwiększa produkcje seretoniny. W Polsce tego lekarz Ci nie przepisze bo jest w tym kraju nielegalne za to wciśnie Ci leki antydepresyjne które wypiorą Ci mózg bardzo dokładnie, tak tak widziałem już ludzi po antydepresantach, nie polecam. Zaraz ktoś napisze "ekstaza?? coo ale to narkotyk, w łeb sie stuknij",- wszystkie te "narkotyki" kiedyś służyły ludziom jako leki i gdyby nie to, że zostały zakazane i media wpoiły ludziom, że to są narkotyki - nikt by sobie tym dupy nie zawracał i nie traktował tego jako używke, tylko tak, jak do tego zostały wymyślone czyli jako LEKI. Ogólnie to zachęcam wszystkich do poczytania o różnych substancjach do czego służyły, z wiarygodnych stron internetowych, kierując się własnym rozsądkiem a nie tym co wam wpoili w telewizji, dla mnie to jest w ogóle nie do pomyślenia jak dużo z was łyka kit z telewizji. Stacje telewizyjne manipulują wami a wy jesteście nawet tego nie świadomii. Ile razy już była sytuacja że coś ważnego się działo, ale żaden z waszych ulubionych programów telewizyjnych tego nie pokazywał, za to zwracał waszą uwagę na jakąś pierdołę. Wracając do tych tabletek, to znajdziecie je legalnie w Holandii.
Pozdrawiam
bea
04.07.2016
dostałam skierowanie do szpitala babańskiego do Krakowa . nie mogę poradzić sobie z lękami. kto wie jak mogą tam pomóc? dodatkowo uzależniona jestem od neurolu.
Ania
07.06.2016
Ostatnio szukałam informacji na ten temat i wpadłam na ten artykuł może komuś pomoże :)
Karo
26.02.2016
Z nerwicą można poradzić sobie samodzielnie, o ile nie powstała jako skutek innej poważnej choroby o której nie wiemy. Może być ona na przykład efektem zaburzeń stężenia neuroprzekaźników regulujących pracę mózgu w ośrodkowym układzie nerwowym - a na nikt nie ma żadnego wpływu. Jeśli nerwica jest w stadium zaawansowanym to należy bezwzględnie skorzystać z farmakologii i porady specjalisty (neurolog, psychiatra, psycholog) , bo nie leczona może prowadzić do psychoz i innych poważnych zaburzeń . Jak pozbyć się nerwicy? Na początek zrezygnować z używek, odpada kawa, mocna herbata, nadmiar papierosów, alkohol , ciężkie tłuste pokarmy, ostre przyprawy. Dalej trzeba koniecznie zainteresować się tym, co to jest higiena życia psychicznego i wyeliminować z życia: nadmiar telewizji, filmy horrory, programy telewizyjne i książki opisujące przemoc,brak odpoczynku, małą ilość snu, spanie w niewietrzonym, dusznym pomieszczeniu, brak ruchu na świeżym powietrzu, kontakt z osobami, które działają na nas stresująco, tłumienie prawdziwych emocji i uczuć , spychanie problemów do podświadomości, okłamywanie siebie w zasadniczych kwestiach co lubimy, czego nie, z kim chcemy być naprawdę a z kim "musimy". To dobry moment, żeby przyjrzeć się sobie i temu jak żyjemy, bo nerwica to odpowiedź psychiki i organizmu na nasz wewnętrzny, osobisty konflikt, z którego często nie zdajemy sobie sprawy. Może też być efektem silnego stresu w domu, w pracy, w związku, może być owocem urazu psychicznego, szoku czy jakiejś traumy przeżytej nawet w dzieciństwie, która blokowana, wypierana przez świadomy umysł i nie rozpracowana gnieździ się w człowieku powodując przykre dolegliwości przez naszą nieumiejętność rozprawienia się w sferze psychiki z czymś bolesnym, trudnym lub wstydliwym. Posunę się nawet do przypuszczenia że to brak dobrego kontaktu człowieka samego ze sobą jest główną przyczyną powstania nerwicy. Często się zdarza że ludzie żyją powierzchownie, nie są w stanie powiedzieć co lubią, czego nie lubią, trzymają się sztywno wyuczonych wzorców, które przejęli od rodziców czy od otoczenia a sami nie mają własnego subiektywnego zdania.Zdarza się że żyjąc na przekór sobie można w efekcie nabawić się tej uciążliwej przypadłości. Nerwica raz wyleczona - nie tylko farmakologicznie ale przede wszystkim przez rozprawienie się ze wszystkimi niedomówieniami jakie człowiek w sobie nosi - nie nawraca. Mogę się podzielić swoją wiedzą farmakologiczną, choć nie dla każdego pewnie będzie ona właściwa. W razie ostrego napadu paniki w nerwicy lękowej dobrze jest przyjąć hydroxyzinum syrop lub tabletki - lek wyłącznie na receptę - a jego zalety to: szybkie działanie, wyciszenie niepożądanych silnych ataków paniki, lek nie uzależnia. Warto też zrobić sobie badania na wysokość poziomu elektrolitów i w razie niedoborów uzupełnić braki magnezu lub potasu ( Acespargin - przy występowaniu objawów towarzyszących nerwicy np. lodowato zimnych stopach i dłoniach) (Propranolol - przy objawach kołatania serca). Przy objawach nerwicy niezaawansowanej można kupić sobie w aptece lek ziołowy bez recepty, ale w jej ostrzejszych formach to skutecznie nie pomoże. Zachęcam do ciekawej metody poznawania wypieranych przez nas treści z których często nie zdajemy sobie sprawy a polegającej na analizie własnych snów. Jung, Freud i wielu innych sławnych psychologów na podstawie marzeń sennych byli w stanie określić jaki charakter ma problem z którym boryka się pacjent. Często nasza własna podświadomość podczas snu daje nam wskazówki w jaki sposób pozbyć się ciążących elementów z psychiki. Nieraz też w ten sposób wyrzuca zalegające w nas , niepotrzebne i szkodliwe treści. Na koniec jeszcze powiem, że dobrze jest opanować pięć kroków zdrowego myślenia , a w przypadku gdy ataki lęku są wywołane jakimiś naszymi mimowolnymi myślami - dobrze jest przepuszczać te myśli przez głowę nie przywiązując uwagi ani emocji do ich treści. Wybieramy i zatrzymujemy się jedynie przy tych, które są pozytywne i wartościowe.
halina4722
15.02.2016
Walczę z nerwicą lękowa od dziesiątek lat,niestety psychotropy,ale!!! wspomagam sie homeopatią,krople homeopatyczne L 72,znajomej poleciałam[ma 45lat]arszenik homeopatyczny C5 do kupienia w aptece homeopatycznej,uwierzcie mi to działa,zyczę zdrowia!! Zycie z ta dolegliwoscią jest cięzkie,proszę sięgnijcie po to o czym pisze.
bertone200
26.12.2015
jestem kierowcą kocham ten zawód ale pewnego dnia poczułem się niedobrze jak byłem daleko od domu to była trasa z noclegiem od 12 lat było tak codziennie to tego wyjazdu kocham kierować co mam zrobić żeby było jak dawniej teraz w mojej pracy na wyjazd dalszy wpadam w panike pomóżcie proszę