czytające dziecko

Jak uczyć dziecko czytać?

YvonaYvona - specjalista Tipy.pl
6
Gdy uczysz dziecka określonej litery, uwzględnij wrażenia wzrokowe, dźwiękowe i dotykowe. Niektóre dzieci uczą się szybciej widząc lub słysząc litery, inne dotykając ich (możesz kupić plastikowe literki, które znacznie ułatwią naukę). Zachęć dziecko do napisania danej litery, a następnie narysuj coś, co zaczyna się na tą literę, np. psa przy literce P. Spróbuj wymyślić piosenkę o danej literce. Poczytaj dziecku historyjkę, w której często powtarza się dana litera. Ucząc dziecko alfabetu staraj się być kreatywny!
7
Czytanie rozpoczynaj od słów krótkich, najlepiej o układzie spółgłoska-samogłoska-spółgłoska, np. kot, dom. Przygotuj fiszki lub kup książeczki do nauki czytania. Pozwól dziecku wypowiedzieć na głos każdą napisaną literę, a następnie połączyć je wszystkie w słowo. Dziecko czuje się podekscytowane, kiedy może samodzielnie rozszyfrowywać słowa.
8
Codziennie ćwiczcie czytanie. Dziecko potrzebuje dużo praktyki, więc kup lub pożycz od znajomych różne książki do nauki czytania. Minie dużo czasu nim dziecko przejdzie od literowania słów do ich płynnego czytania, ale wszystko jest tylko kwestią ćwiczeń.
9
Pamiętaj o pozytywnym nastawieniu. Jeśli nauka będzie dla dziecka dobrą zabawą, będzie czytać chętniej i więcej.
10
Ćwiczcie nawet gdy jedziecie razem samochodem. Poproś dziecko, żeby wymieniło wszystkie znane mu słowa, zaczynające się na każdą literę alfabetu. Zamieńcie się rolami. Niech dziecko wybierze literę, a ty podawaj przykłady. W ten sposób dziecko będzie mogło się nauczyć nowych słów od ciebie.
11
Jeśli twoje dziecko niechętnie podchodzi do nauki czytania, nie zakładaj, że robisz coś źle. Twoje dziecko może być jeszcze za młode na naukę. Kiedy trochę dorośnie, cały proces będzie znacznie łatwiejszy.

Powiązane porady

Piszące dziecko
wyprawa do szkoły
plecak do szkoły

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

kacper
17.09.2010
przy nauce literek swietnie sprawdzaja sie gotowe ukladanki np. LITERKOWE ZOO