ból piersi

7 powodów, dla których mogą boleć piersi

lucy - specjalista Tipy.pl
ból piersi
1 z 5
Istnieją dwa rodzaje bólu piersi, związane z cyklem miesiączkowym i niezwiązane z nim. Ból związany z cyklem jest wywoływany przez normalne comiesięczne zmiany hormonalne. Zwykle bolą wówczas obie piersi, a ból promieniuje w okolice pach i ramion. Odczuwany jest jako najsilniejszy tuż przed menstruacją i wraz z nią się kończy. Pojawia się częściej u młodych kobiet. Z kolei ból niezwiązany z cyklem miesiączkowym występuje u kobiet w wieku 30 – 50 lat. Odczuwany jest zwykle w jednym szczególnym miejscu. Może być ostry i piekący, a jego prawdopodobna przyczyna to gruczolakomięśniak lub cysta.
Oto jakie przyczyny mogą leżeć u podłoża bólu piersi:
1
zmiany hormonalne
Zmiany hormonalne związane z menstruacją
Cykl menstruacyjny jest bezpośrednio związany z hormonami płciowymi. Różne etapy w cyklu mogą powodować ból i nadwrażliwość piersi. Może on być wywołany zmianami hormonalnymi podczas miesiączki, a na zmiany te wpływa również stres.

Guzowatość piersi
Guzowatość piersi może być bolesna. Nie należy jednak wpadać w panikę, kiedy zauważy się guz. Może być to normalne zjawisko i rzadko oznacza raka piersi. Guzowatość piersi spowodowana jest brakiem równowagi hormonalnej. Jeśli masz wątpliwości, zawsze warto poradzić się lekarza.
2
biustonosze
Nieodpowiedni biustonosz
Warto poświęcić więcej czasu na wybór odpowiedniego stanika. Piersi są delikatne, dlatego wymagają biustonosza, który będzie je prawidłowo podtrzymywał, a jednocześnie nie będzie uciskał. Zbyt mały stanik może wywołać ból, który zniknie w momencie, gdy zamienimy go na wygodną bieliznę.

Budowa piersi
Czynniki, które wpływają na budowę piersi to cysty, urazy piersi, przebyte operacje chirurgiczne. One również mogą być przyczyną bólu. Zaczyna się on zwykle od klatki piersiowej i mięśni, a następnie obejmuje piersi. Kobiety o większych piersiach mogą również odczuwać ból w karku, plecach i ramionach.
3
leki
Leki
Pigułki antykoncepcyjne i tabletki hormonalne, na przykład leczące bezpłodność lub objawy menopauzy, mogą być również przyczyną bólu piersi. Zawierają one estrogen i progesteron, które wpływają na funkcjonowanie hormonów prowadząc do bólu. Mogą go jednak również wywoływać tabletki przeciwdepresyjne.

Brak równowagi w poziomie kwasów tłuszczowych w organizmie
Brak równowagi w poziomie kwasów tłuszczowych w komórkach może wpływać niekorzystnie na tkankę piersi i przepływ hormonów. Aby zapobiec niedoborowi kwasów tłuszczowych lub uzupełnić już istniejący niedobór można zastosować olej z pierwiosnka.
4
podnoszenie ciężarów
Treningi
Ból piersi może być również spowodowany takimi ćwiczeniami jak podnoszenie ciężarów lub pompki. Ból ten wywołany jest brakiem wsparcia dla mięśni znajdujących się pod piersiami i dużym wysiłkiem. Ostatnie badania wykazały, że co trzecia maratonka narzeka na ból piersi. Niezawodny w przypadku trenujących kobiet będzie tu odpowiedni stanik sportowy i ostrożność w podnoszeniu dużych ciężarów.
Strona 1 z 5

Powiązane porady

leki przeciwbólowe
ból brzucha
maść przeciwbólowa domowa

Komentarze (0)

* Pola wymagane