mikrofalówka

Czy promienie w kuchence mikrofalowej niszczą składniki odżywcze?

lucy - specjalista Tipy.pl
mikrofalówka
1 z 4
W dzisiejszych czasach, pełnych pośpiechu i pędu, trudno sobie wyobrazić życie bez kuchenki mikrofalowej. Niemal każdy z nas się spieszy i często używa mikrofalówki, aby zaoszczędzić czas. Wielu z nas korzysta z niej co najmniej raz dziennie, bo podgrzewanie w niej jest łatwiejsze i szybsze. Powstaje jednak pytanie, czy mikrofale nie pozbawiają jedzenia składników odżywczych. W niniejszym artykule postaramy się na nie odpowiedzieć.
1
warzywa w mikrofali
Utrata składników odżywczych:
W warzywach znajdują się witaminy B, C i D, a także minerały – potas, wapń, żelazo i magnez. Wszystkie one są ważne dla naszego zdrowia. Warzywa takie jak brokuł, kalafior i kapusta zawierają związki siarki, które biorą udział w zwalczaniu komórek rakowych.
Istnieje obawa, że obróbka warzyw w kuchence mikrofalowej pozbawia je wartości odżywczych. Gdyby tak było, mielibyśmy duży kłopot, gdyż ryzykowalibyśmy wystąpieniem u nas poważnych chorób. Badania podają, iż podgrzewanie potraw w kuchence mikrofalowej nie pozbawia ich wartości odżywczych. Cząsteczki wody krążące w środku urządzenia wibrują dzięki mikrofalom, dzięki czemu jedzenie szybko staje się gorące. W większości przypadków im krócej dana potrawa jest podgrzewana, tym większy poziom składników odżywczych zostaje zachowanych.
2
podgrzewanie w mikrofali
W jakim stopniu tracimy składniki odżywcze?
Pokarmy tracą swoje wartości odżywcze podczas podgrzewania. Niektóre ich składniki rozpadają się, co prowadzi do zmian chemicznych. Takie zjawisko może skutkować spadkiem stężenia danego składnika lub jego dostępności dla organizmu. Najbardziej wrażliwe na wysokie temperatury są witaminy B i C oraz kwas foliowy. Badania wykazują, że wartości odżywcze warzyw zmniejszane są przez gotowanie w wodzie lub na parze, pieczenie, podgrzewanie w kuchence mikrofalowej czy smażenie, szczególnie jeśli warzywa te są nieprzetworzone. Jedno z badań wykazało, że zawartość witaminy C w jakimkolwiek warzywie zmniejsza się od 20% to 40% podczas podgrzewania w mikrofalówce. Dobra wiadomość dla użytkowników kuchenki mikrofalowej jest taka, że nie jest to najgorsza opcja podgrzewania. Gotowanie w wodzie i smażenie powoduje największe straty w składnikach odżywczych.
3
mikrofala
Konkluzja
Zawartość odżywcza w pokarmach związana jest raczej z czynnikami takimi jak czas gotowania, temperatura i ilość wody użyta w czasie obróbki cieplnej niż sama metoda obróbki. Podgrzewanie pokarmów w kuchence mikrofalowej może być najlepszą opcją gotowania, gdyż czas potrzebny do podgrzania jest krótki. Dzięki temu utrata witamin czy minerałów jest zminimalizowana.
Strona 1 z 4

Powiązane porady

kurkuma unikanie
plastikowe butelki
orzechy

Komentarze (0)

* Pola wymagane

Twój e-mail nie będzie widoczny na stronie