dziecko autystyczne

Jak pomóc dziecku z autyzmem?

YvonaYvona - specjalista Tipy.pl
Pomaganie autystycznym dzieciom może wymagać dużo cierpliwości. Dzieci takie potrzebują dużo troski, a ich oderwanie od świata rzeczywistego może być dla bliskich przynajmniej na początku źródłem cierpienia. Co jednak zrobić, żeby dziecko chore na autyzm czuło się z nami dobrze? Oto kilka sposobów.
1
Uczyń dziecko częścią rodziny, a nie jej centrum. Żadne dziecko, na którym ciągle jest skupiona cała uwaga rodziców, nie odniesie z tego żadnych korzyści.
2
Bądź konsekwentny. Dziecko chore na autyzm potrzebuje zestawu zasad, rutyny, na którą będzie mogło liczyć każdego dnia. Jeśli sam jesteś niezorganizowany i bierzesz na siebie zbyt wiele obowiązków, twoje dziecko zareaguje na taki stan rzeczy dziwnymi zachowaniami.
3
Nim coś powiesz, upewnij się, że dziecko jest zwrócone w twoim kierunku.
4
Za każdym razem, gdy nagradzasz lub upominasz dziecko, używaj tego samego zestawu słów. Autystyczne dzieci nie uczą się zbyt dobrze na podstawie doświadczeń. Często dane zdarzenie jest dla dziecka kompletnie nową sytuacją, nawet jeśli dokładnie to samo wydarzyło się dzień wcześniej.
5
Modyfikuj zachowanie dziecka, wymiernie nagradzając go za dobrze wykonane zadania. Zwiększysz w ten sposób jego motywację i wyeliminujesz zachowania niepożądane. Powinieneś określić 10 zdań wyrażających pochwałę za poprawnie wykonane czynności.
6
Naucz się dostrzegać sygnały wysyłane przez dziecko, żeby zapobiec niewłaściwym zachowaniom, zanim jeszcze się pojawią. Dziecko może np. pojękiwać lub unikać kontaktu wzrokowego.
7
Zanim coś zrobisz, opisz to dziecku. Dzieci chore na autyzm łatwo tracą orientację, gdy coś dookoła nich się zmienia.
8
Naucz się rozumieć język, za pomocą którego dziecko będzie próbowało ci przekazać informacje (np. stanie obok czegoś, co chciałoby otrzymać lub utkwi w tym wzrok, szarpnie cię w interesującym je kierunku lub powtórzy twoje pytanie, zamiast udzielić odpowiedzi twierdzącej).
9
Znajdź szkołę lub ośrodek, który będzie mógł sprostać specjalnym potrzebom twojego dziecka. Odpowiednio dobrany program jest w stanie pomóc nawet dzieciom, które nie osiągnęły jeszcze wieku szkolnego. Więcej informacji uzyskasz u lekarza pediatry w Internecie.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Dziecko w kuchni
babcia z wnukiem
dziecko

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

ed
15.04.2012
Ja też mam autyzm i to straszne