odmrożenia - pierwsza pomoc

Jak leczyć odmrożenia (pierwsza pomoc)?

DoktorekDoktorek - specjalista Tipy.pl
Odmrożenia są następstwem zmrożenia tkanek skórnych, w których podczas chłodu tworzą się kryształki lodu uszkadzając i niszcząc tym samym komórki. Ważne jest by nie próbować podgrzewać lub zbytnio nie schładzać części ciała. Mogło by to spowodować uszkodzenie tkanki, a w konsekwencji jej stopniowy rozpad. W przypadku odmrożeń należy w miarę szybko zasięgnąć opinii lekarza w celu uniknięcia komplikacji. Odmrożona tkanka jest biała lub bardzo blada. Zazwyczaj ma woskowy wygląd. Ofiary często mogą nie zdawać sobie sprawy z odmrożenia i bagatelizować objawy. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak uniknąć odmrożeń i przykrych w skutkach komplikacji.
P

* Umywalka, wanna lub inny pojemnik na tyle głęboki, by zakryć wodą odmrożona część ciała.

1
Zachowaj racjonalne myślenie i upewnij się, że ani tobie ani twoim towarzyszom wyprawy nic nie dolega i czy już wcześniej nie mieli żadnych problemów z odmrożeniami. Podejmij wszelkie środki bezpieczeństwa, takie jak ciepłe ubranie, herbata. Zaopatrz się w środek przeciw odmrożeniu wytwarzany na bazie smalcu zwierzęcego. Nie przebywaj zbyt długo na mrozie, jeśli nie jest to konieczne. Unikaj noszenia przemoczonych ubrań.
2
W razie przemrożenia postaraj się usunąć poszkodowanego z zimna do ciepłego pomieszczenia (ale nie do gorącego). Nie wolno zbyt szybko rozgrzewać odmrożonych miejsc - skóra jest tam niezwykle delikatna.
3
Po przeniesieniu do ciepłego pomieszczenia ściągnij z poszkodowanego mokre i zimne ubranie.
4
Osobie poszkodowanej należy podać do picia ciepłe, jednak nie gorące napoje.
5
Wypełnij płytki pojemnik wystarczającą ilością wody w celu pokrycia odmrożonej części ciała. Upewnij się, że woda nie jest zbyt ciepła (pokojowa temperatura, około 30 stopni C.). Pamiętaj, że im cieplejsza woda, odmrożenie bardziej boli.
6
Ocieplenie odmrożonego ciała może potrwać nawet kilka godzin.
7
Po ociepleniu odmrożenia należy przyjąć taką pozycję, aby odmrożona część ciała znalazła się ponad wysokością serca.
8
Nigdy nie masuj odmrożonego miejsca. Wbrew pozorom zabieg ten nie przywróci i nie poprawi krążenia, a jedynie spowoduje nieodwracalne w skutkach uszkodzenie tkanki.
9
Jeśli na odmrożonej części ciała wystąpiły pęcherze nie wolno ich masować ani przekłuwać. Nie należy również nakładać na nie żadnych maści czy kremów.
?

Wskazówki
* W przypadku odmrożenia należy koniecznie udać się do lekarza!

!

Uwaga!
* Osobie z odmrożeniem nie wolno podawać alkoholu.

Powiązane porady

Narty i snowboard
przygotowania do sezonu narciarskiego
narty

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane