uprawa roslin

8 roślin, które możesz wyhodować w domu

monika_w - specjalista Tipy.pl
uprawa roslin
1 z 5
W dobie masowej produkcji owocowo-warzywnej, coraz więcej ludzi szuka zdrowszych, świeższych, lokalnych alternatyw. Jest ku temu wiele powodów. Lokalni producenci nie używają tylu środków ochrony roślin. Produkty nie są transportowane przez pół globu, by trafić na twój stół. Kupując lokalnie wspierasz więc nie tylko swoje zdrowie, ale dbasz o środowisko. Ale czy zastanawiałeś się kiedyś nad tym, by część swoich ulubiony warzyw i owoców mieć dosłownie na wyciągnięcie ręki? W swoim własnym domu? Brzmi skomplikowanie? Przeczytaj ten artykuł do końca, a przekonasz się, że jest to łatwiejsze niż może ci się wydawać.
1
papryczka w domu
Awokado
Kusiło cię kiedyś, by wielką pestkę awokado wsadzić w ziemię i zobaczyć, co z tego będzie? Możesz tak zrobić, ale mamy złe wieści – o ile jest duża szansa, że pestka wykiełkuje, roślina uzyskana w taki sposób nie wyda jadalnych owoców. Jeśli chcesz cieszyć się domowym awokado, zacznij od zakupu roślinki. W miarę jak będzie rosła, upewnij się, że jest często podlewana.

Papryka
Papryka wymaga ciepła, więc jeśli chcesz hodować ją w domu, musi być ciepły. Papryka potrzebuje też słońca, więc musisz znaleźć okno z pełnym nasłonecznieniem. Papryka występuje w wielu odmianach, ale jedne sprawdzają się lepiej w domowych warunkach niż inne. Papryka bananowa i Pimiento to odmiany, które warto wziąć pod uwagę. Upewnij się, że masz dużo miejsca – krzaczki papryki lubią się rozrastać. Te rośliny również lepiej jest hodować z małej roślinki niż z nasiona. Kiedy już dojrzeją, możesz wykorzystać je do sałatek i innych dań, lub zamarynować.
2
bazylia
Sałata
Jeśli lubisz sałatę, pomyśl o uprawianiu jej samodzielnie. Szczególnie, że te pochodzące ze sklepu są nierzadko pełne środków owadobójczych. Jeśli w twoim mieszkaniu jest okno wychodzące na południe, co zapewni roślinie dużo słońca, nie masz na co czekać- posadź sałatę! Dla najlepszego efektu, zadbaj, by ziemia była wilgotna i przepuszczalna. Sałatę można zasiać. Po czterech tygodniach powinna być gotowa do zbioru.

Bazylia
Jeśli jesteś fanem świeżych ziół, pomyśl o bazylii. Cudownie wzbogaci twoje sałatki i dania z makaronu, doda olejom aromatu. Można zasadzić ją w doniczce, ale konieczne jest zadbanie o właściwą, żyzną ziemię. Jeśli chcesz uzyskać roślinę, która naprawdę wzbogaci twoje dania, pamiętaj też o dobrym organicznym nawozie.
3
mandarynki w domu
Marchew
Łatwizna – jeśli chcesz mieć domową marchew, kup nasiona i doniczkę. Nasiona wciśnij lekko i przykryj cienką warstwa ziemi. Aby uzyskać najlepsze rezultaty, pamiętaj o odpowiednim nawodnieniu. W ciągu dwóch tygodni marchewki będą gotowe do zjedzenia. Skąd wiedzieć, że można je już wyjąć doniczki? Dobrym znakiem jest, kiedy zaczynają wystawać około półtora centymetra ponad poziom ziemi. Marchewki są nie tylko smaczne, ale i bardzo zdrowe – zawierają karotenoidy i witaminę A – wspierającą zdrowie oczu.

Mandarynki
Mandarynki rosną na drzewach. Co dają twojemu ciału? Magnez, błonnik, wapń, fosfor, antyoksydanty... Lista jest długa. Miniaturowe drzewka mandarynkowe możesz kupić w sklepie ogrodniczym. Co zrobić, by doczekać się owoców? Przesadź do możliwie dużej doniczki, koniecznie z otworami na dole, by nie zatrzymywała wody. Owoce możesz zbierać, kiedy nabiorą pomarańczowego koloru.
4
cytryna w doniczce
Cytryny
Cytryny są przez wielu określane jako superfood. Są pełne antyoksydantów i witaminy C. Spożywanie cytryny pomaga zapobiegać chorobom serca i rakowi. Cytryna jest też dobrym środkiem czyszczącym naszego organizmu – wspomaga usuwanie toksyn z organizmu. W sprzedaży znajdziesz drzewka, które mają około dwóch lat. Abyś mógł doczekać się własnych owoców, upewnij się, że twoja roślina dostaje dużo słońca i jest regularnie podlewana, by utrzymywać stałą wilgoć w doniczce.

Pomidory
To ulubione warzywo fanów sałatek. Można je wykorzystać do zrobienia sosów i przecierów, które dodajesz do dań. Pomidory zawierają dużo likopenu – przeciwutleniacza znanego ze swoich właściwości przeciwzapalnych. Pomidory najlepiej czują się na dworze, ale można je wyhodować w domowych warunkach, jeśli umieści się je blisko południowego okna. Pamiętaj o przekręcaniu doniczek, by każda strona rośliny otrzymywała jednakową dawkę słońca.
Strona 1 z 5

Powiązane porady

Bazylia
suszenie ziół
Bazylia

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

hej
05.10.2016
nie wystarczy podlewać. W mieszkaniach trudno utrzymać takie rośliny bo potrzebują sporo wilgotności w powietrzu.