kieliszek do wina

Jak wybrać odpowiednie kieliszki do wina i szampana?

JoasiaJoasia - specjalista Tipy.pl
Mają różne kształty i rozmiary – kieliszki do wina są w użyciu już od setek lat. Szkło stało się na tyle istotnym elementem nakrycia stołu, że doszliśmy już do punktu, w którym dany rodzaj wina podaje się w specjalnie przygotowanym do tego celu kieliszku. Odpowiedni kieliszek wydobywa smak danego wina lub szampana, jego aromat i charakter. Naukowo potwierdzono, że kształt kieliszka ma wpływ na różne związki znajdujące się w winie i odczuwalnie zmienia jego smak i aromat. Kieliszki do wina nie powinny być barwione ani grawerowane. Najlepiej, jeśli są zrobione z cienkiego kryształu. Jeśli chcesz w pełni cieszyć się smakiem wina lub szampana, wybranie odpowiedniego kieliszka jest kwestią zasadniczą. Poniżej podaje kilka wskazówek, którymi należy się kierować dokonując wyboru.
1
kieliszek bordeaux

Czerwone wino. Jeśli jesteś miłośnikiem czerwonych win, takich jak Cabernet Sauvignon, Merlot, Shiraz itp. najlepszy jest kieliszek zwany „Bordeaux”. Jest wysoki i szerszy na dnie, a jego kształt sprawia, że doskonale koncentruje w sobie aromat wina i wydobywa jego walory smakowe. Pełniejszy aromat czerwonych win potrzebuje więcej miejsca, żeby się rozprzestrzenić, a szersza czasza kieliszka umożliwia jego uwolnienie się i zebranie u wylotu kieliszka.

2
kieliszek do białego wina

Białe wino. Jeśli preferujesz wina białe, takie jak Chardonnay, Sauvignon Blanc or Pinot Grigio, wybierz kieliszek, który jest odrobinę wyższy, niż kieliszki do czerwonego wina, jest smuklejszy i ma wysoką nóżkę. Stożkowaty kształt kieliszka koncentruje u jego wylotu subtelny bukiet białego wina, który jest bardziej delikatny niż w przypadku wina czerwonego. Smukłe, cieńsze szkło sprawia, że wino dłużej pozostaje schłodzone.

3
Kieliszek do burgunda

Burgundy (Pinot Noir). Pinot Noir jest specjalnym szczepem winorośli uprawianym w regionie Burgundii we Francji. Pinot Noir to winorośl najbardziej delikatna i najtrudniejsza do wyhodowania. Jeśli Cabernet Sauvignon jest królem czerwonych win, Pinot Noir zdecydowanie jest królową. Ze względu na swój wyjątkowy charakter, Pinot Noir posiada specjalnie dla siebie skonstruowany kieliszek w kształcie balona, szerszy niż kieliszek Bordeaux. Kieliszek posiada większą czaszę, żeby jeszcze lepiej wydobyć aromat delikatniejszego Pinot Noir.

4
kieliszek do szampana

Szampan. Zapamiętaj, że kieliszek do szampana nie wygląda tak, jak w starych filmach lub na weselach. Takie kieliszki są całkowicie źle skonstruowane – mają bardzo płytką czaszę i szeroki wylot. Sprawia to, że bąbelki ulatniają się, a szampan szybko traci smak. Te kieliszki są całkowitym przeciwieństwem odpowiedniego kieliszka do szampana. Kieliszek do szampana, zwany flute, jest wysoki i cienki, ma bardzo stromą czaszę i mały wylot. Taka konstrukcja umożliwia jak najdłuższe zatrzymanie bąbelków w szampanie. Bardzo wąskie dno kieliszka zapewnia stały strumień bąbelków w szampanie, sprawiając że musuje on aż do samego końca.

5
kieliszek do sherry

Sherry. Pij to wino przed posiłkiem. Sherry to mocne wino serwowane zazwyczaj jako aperitif. Kieliszek do sherry jest używany również do podawania innych aperitifów i likierów. Standardowy kieliszek do sherry jest niższy niż pozostałe kieliszki, ma dość strome dno, które zwiększa aromat i smak sherry. Tak jak wszystkie kieliszki do wina, również kieliszek do sherry powinien być wykonany z cienkiego kryształu.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

wino czerwone
Kolacja z winem
grzane wino

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane