bezsennośc

Co się dzieje, gdy śpisz krócej, niż 8 godzin na dobę?

katja - specjalista Tipy.pl
bezsennośc
1 z 4
Życie w ciągłym pośpiechu, stres, praca na zmiany – wszystko to sprawia, że coraz rzadziej możemy sobie pozwolić na długi, niezmącony sen. A przecież już od dawna wiadomo, że 8 godzin snu to dawka, którą musimy wygospodarować, jeśli chcemy cieszyć się dobrym zdrowiem. Nie musisz cierpieć na bezsenność, by odczuwać niepokojące objawy niedostatecznej ilości snu. Co zagraża ci, jeśli wciąż będziesz spać mniej, niż 8 godzin na dobę? Sprawdź.
1
depresja
Depresja
Depresja i bezsenność mają więcej wspólnego, niż mogłoby się wydawać. Osoby cierpiące na zaburzenia snu 5 razy częściej cierpią na depresję, niż ludzie, którzy śpią wystarczająco długo. I choć przyczyny tego związku nie są do końca jasne, podejrzewa się, że mogą być powiązane z zaburzeniami hormonalnymi, do których dochodzi, gdy organizmowi brakuje snu. Badania dowodzą, że nawet kilka bezsennych godzin może skutkować olbrzymimi zmianami poziomu hormonów, które nie pozostają bez wpływu na nasze ciało i umysł.

Przedwczesne starzenie i problemy ze zdrowiem
Badania wskazują na związek zaburzeń snu ze zwiększoną ilością kortyzolu (hormonu stresu) i mniejszą ilością hormonu wzrostu w organizmie. Ten ostatni odpowiada za regenerację naszego ciała i umysłu podczas snu. Częste i przewlekłe niedosypianie może również prowadzić do przedwczesnego starzenia, problemów ze strony układu odpornościowego, zwiększonego ryzyka nadciśnienia i zawału serca. Bezsenność uwidacznia się również w stanie naszej skóry, która traci elastyczność, a pod oczami ciemnieje.
2
bezsenność
Zaburzenia poznawcze
Brak snu skutkuje również zaburzeniami natury poznawczej. Badania dowodzą, że wydaje nam się, iż bezsenna noc nie ma wpływu na naszą pracę i umiejętność przetwarzania danych, jednak w rzeczywistości radzimy sobie dużo gorzej ze stawianymi przed nami zadaniami. Niedostateczna ilość snu ma również wpływ na pamięć krótkotrwałą.

Wzrost wagi
Ten związek jest coraz częściej podkreślany nie tylko przez lekarzy, ale i przez dietetyków. Spanie krócej, niż 8 godzin na dobę zwiększa apetyt – i to w szczególności na wysokokaloryczne i tłuste potrawy. Osoby, które śpią mniej, niż 6 godzin na dobę są aż o 30% bardziej narażone na otyłość od osób, których sen trwa 7-8 godzin.
3
bezsenność
Śmierć
Nie ma co popadać w paranoję, ale należy sobie zdawać sprawę i z tego faktu. Powtarzające się problemy ze snem oraz bezsenność zwiększają ryzyko przedwczesnej śmierci. Badania przeprowadzone na brytyjskich żołnierzach wykazały, że ci którzy spali maksymalnie 5-7 godzin tygodniowo byli aż dwukrotnie bardziej narażeni na śmierć z powodu wielu chorób, przede wszystkim tych związanych z układem krążenia. To chyba dobry argument, by dziś położyć się wcześniej spać.
Strona 1 z 4

Powiązane porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

Twój e-mail nie będzie widoczny na stronie

1234
12.12.2016
Niestety, nie będę na razie rezygnować ze studiów czy dalszej nauki, zwłaszcza gdy dojeżdżam, bo to jest ciężkie i zajmuje dużo czasu. Jeżeli ktoś chce coś osiągnąć w życiu, to musi się natrudzić, nawet kosztem zdrowia. Najlepiej siedzieć w domu, pielić ogródki, bo tak się będzie zdrowym.