zepsute auto

Jak zdiagnozować usterkę w samochodzie?

katja - specjalista Tipy.pl
zepsute auto
1 z 4
Niemal wszyscy jeździmy samochodami, a te po jakimś czasie użytkowania psują się, często w w najmniej dogodnym dla nas momencie. Jedynie prawdziwemu szczęściarzowi samochód zepsuje akurat w garażu lub naprzeciwko warsztatu samochodowego, gdzie mógłby uzyskać natychmiastową pomoc. Często awaria samochodu jest spowodowana przez części, które naturalnie się zużywają i trzeba je w odpowiednim czasie wymienić. Regularne sprawdzanie stanu technicznego samochodu pozwala nam w porę zareagować i chroni nas przed nieoczekiwanym i przymusowym postojem awaryjnym na mieście. Gdy w samochodzie zaczyna coś niepokojąco stukać lub szurać, jest to prawdopodobnie sygnał, że coś zaczyna szwankować i trzeba rozszyfrować co to może być.
1
naprawa auta
Zużyte przeguby
Gdy podczas jazdy samochodem z napędem na przód, podczas skrętu kierownicą, gdy zawracamy albo parkujemy i dosyć mocno skręcone są koła, coś w przodzie stuka, a objaw ten ustępuje gdy koła są prosto, możemy podejrzewać, że problem dotyczy zużytych przegubów. Przeguby w uproszczeniu to elementy przymocowane do półosi wychodzących ze skrzyni biegów oraz do koła. Posiadają one ruchome części, które umożliwiają ruch koła. Te części z czasem wycierają się i zużywają.
2
mecaniczne naprawy
Wybite drążki kierownicze lub tuleje wahacza
Gdy podczas jazdy samochodem pojawia się dziwny luz w kierownicy, a samochód ma tendencję do stukania na nierównościach drogi lub delikatnego gubienia toru jazdy, mogą to być wybite drążki kierownicze lub tuleje wahacza. Stan drążków kierowniczych możemy ocenić sami „na oko”.
Musimy popatrzeć na końcówki drążków i jeżeli popękane są gumki na drążkach, to czas je wymienić. Nawet jeżeli jeszcze nie mają luzu to przez pęknięcia w gumkach dostanie się do środka piasek i prędzej czy później uszkodzi końcówki drążków. Możemy też złapać drążek w ręce i mocno nim szarpać sprawdzając w ten sposób czy są na nim luzy. Nawet niedoświadczony mechanik przy odrobinie chęci wyczuje te luzy.
3
usterka samochodowa
Problem z wahaczem
Jeżeli z drążkami kierowniczymi wszystko jest dobrze, to na dołkach może nam stukać wahacz, albo któryś ze wsporników wahacza. Wsporniki wahacza zazwyczaj można wymontować dosyć łatwo i łatwo je zamontować. Nie są to drogie rzeczy i można je samemu wymienić przy pomocy kilku kluczy i młotka.
Jeżeli uszkodzone są tuleje wahacza, można je też wymienić samemu. Nie trzeba wymieniać całego wahacza, ale tutaj już potrzebne są nam bardziej zaawansowane narzędzia, więc przed przystąpieniem prac należy się rozeznać dokładnie co jest nam potrzebne do takiej naprawy.

Nierówna praca silnika
Gdy silnik zaczął pracować nierówno, przyczyną może być nieszczelny układ dolotowy - od filtra powietrza po kolektory ssące. Oceniamy to wzrokowo dokładnie oglądając wszystkie rurki i przewody, macając je i zginając. Jeżeli coś jest pęknięte, to z pewnością to zauważymy. Warto też sprawdzić stan przewodów wysokiego napięcia i stan świec zapłonowych, które powinny być wymieniane tak często jak olej silnikowy, czyli w przypadku tych tańszych co 10 tysięcy km.
Strona 1 z 4

Powiązane porady

dym z rury wydechowej
Lampy samochodowe
niezbędnik kierowcy

Komentarze (0)

* Pola wymagane

Twój e-mail nie będzie widoczny na stronie