zbieżność koł

Jak ustawić zbieżność kół w samochodzie?

katja - specjalista Tipy.pl
zbieżność koł
1 z 5
Gdy prowadzimy samochód, na komfort jazdy znacząco wpływa to jak reaguje on na ruchy kierownicą. Jeżeli układ kierowniczy jest sprawny i nie ma luzów, a zbieżność i geometria kół są poprawnie ustawione, to samochód będzie się prowadzić dobrze. W przeciwnym razie komfort jazdy będzie znacznie mniejszy, a w krytycznym przypadku zagrożone może być nasze bezpieczeństwo. Geometrię kół można ustawić w wyspecjalizowanym warsztacie , w którym mechanik przy użyciu laserów, hamowni i innych urządzeń zrobi to za odpowiednie pieniądze, często niemałe. Całej geometrii kół sami raczej nie zrobimy, ale zbieżność kół jesteśmy w stanie ustawić w warunkach domowych bez większych problemów.
1
jak ustawić zbieżność
Potrzebne nam będą: zwijania taśma mierząca, sznurek, kilka kluczy i druga osoba do pomocy.

Różnica pomiędzy zbieżnością a geometrią kół jest taka, że geometria dotyczy wszystkich kół i ich ułożenia we wszystkich kierunkach, natomiast zbieżność zazwyczaj dotyczy tylko przednich kół i ich ułożenia w kierunku równoległym do kierunku jazdy. Najlepiej, gdy wszystkie koła są ustawione w tym samym kierunku i zgodnie z kierunkiem jazdy. Gorzej, gdy każde koło chce jechać w inną stronę. Wtedy możemy mieć trudności z opanowaniem pojazdu, a kierowanie nim nie będzie należało do najprzyjemniejszych

W ustawieniu zbieżności chodzi o to żeby oba koła ustawić w tym samym kierunku, pamiętając o tym, że w samochodach tylnonapędowych koła mają się minimalnie schodzić do siebie, natomiast w samochodach z napędem na przód, koła mają się minimalnie rozchodzić.
2
auto
Do ustawiania zbieżności musimy postawić samochód na równym terenie, tak żeby wszystkie koła stały równo. Ktoś może powiedzieć, że zbieżność ustawia się jak auto jest podniesione, a koła znajdują się w górze, ale gdy ustawiamy zbieżność w starym aucie, gdzie sprężyny, amortyzatory i wahacze przeszły już swoje, lepiej jak auto stoi kołami na ziemi. Można ewentualnie lekko unieść przód auta, aby koła wyszły trochę z nadkoli. Zapewni to lepszy dostęp.

Zbieżność reguluje się poprzez wkręcanie i wkręcanie końcówek drążków kierowniczych, które rozpychają lub ściągają do siebie koła. Końcówki drążków kierowniczych są wkręcane w drążki kierownicze, a na drążkach są skręcane zaciski, które zabezpieczają przed samoczynnym wkręcaniem się końcówek drążków podczas jazdy.

Popuszczamy więc zaciski, czyścimy wszystko szczotką drucianą i zapuszczamy środkiem penetrującym, aby możliwe było obracanie drążkiem kierowniczym, który będzie się nakręcał na końcówki. Końcówki mają różny gwint, jedna lewy, druga prawy, dlatego podkręcanie drążkiem umożliwia regulację zbieżności.
3
samochód
Teraz ustawiamy koła prosto, stajemy twarzą do boku koła i zaznaczamy na oponie dwa punkty na tej samej wysokości od ziemi - jeden od strony przodu samochodu, drugi od strony tyłu. Przy drugim kole robimy to samo. Punkty te muszą być na obu oponach w tych samych miejscach i na takiej wysokości, aby umożliwić swobodne przyciągnięcie taśmy mierzącej od koła do koła i zmierzenie odległości między nimi.

Pomiar musi być jak najdokładniej wykonany - mierzymy od środka bieżnika jednej opony do środka bieżnika drugiej. Chodzi o to, że odległości z przodu i tyłu opony powinny być takie same, wówczas koła są ustawione równo.
4
auto
Mierzymy więc odległość z przodu i z tyłu i porównujemy. Jeżeli wyniki są różne, kręcimy drążkiem kierowniczym zmieniając rozchylenie kół. Następnie znowu mierzymy, kręcimy i mierzymy... - aż do skutku. Musimy być tutaj bardzo dokładni, co do milimetra.

Gdy wyniki pomiarów są wreszcie takie same, wówczas przy samochodach z napędem na przód minimalnie ustawiamy koła tak, aby pomiar z przodu był o jeden lub dwa milimetry większy niż z drugiej strony. Przy samochodach z napędem na tył koła mają się schodzić też o milimetr lub dwa. Po wyregulowaniu tych wartości zadanie możemy uznać za zakończone.
Strona 1 z 5

Powiązane porady

Zardzewiała śruba
Domowy płyn do spryskiwaczy
Odświeżacz powietrza

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane