Utrzymanie Samochodu
- Dodatki do Samochodu
- Paliwa
- Samochody, Ciężarówki i Inne Pojazdy
- Pasjonaci Motoryzacji
- Zakup Samochodu
- Sprzedaż Samochodu
- Jazda i Bezpieczeństwo
- Ubezpieczenia Samochodowe
- Naprawa Samochodu
- Systemy Operacyjne
- Oprogramowanie Komputerowe
- Sieci Komputerowe
- Rozwiązywanie Problemów
- Sprzęt Komputerowy
- W Sieci
- Przeglądarki Internetowe
- E-Biznes
- Popularne Strony WWW
- Bezpieczeństwo w Internecie
- Komunikatory Internetowe
- Tworzenie i Rozwój Stron WWW
- Wyszukiwarki Internetowe
- Łącza Internetowe
- Aparaty Fotograficzne i Kamery
- Telefony Komórkowe, Smartphony, Tablety i Akcesoria
- Telefony stacjonarne
- Telewizory
- Domowy Sprzęt Audio
- Przenośne Audio
- Car Audio i Elektronika
Strona głównaTechnologiaUtrzymanie SamochoduBieżące Utrzymanie SamochoduJak ustawić zbieżność kół w samochodzie?

Jak ustawić zbieżność kół w samochodzie?
katja - specjalista Tipy.pl
1

Potrzebne nam będą: zwijania taśma mierząca, sznurek, kilka kluczy i druga osoba do pomocy.
Różnica pomiędzy zbieżnością a geometrią kół jest taka, że geometria dotyczy wszystkich kół i ich ułożenia we wszystkich kierunkach, natomiast zbieżność zazwyczaj dotyczy tylko przednich kół i ich ułożenia w kierunku równoległym do kierunku jazdy. Najlepiej, gdy wszystkie koła są ustawione w tym samym kierunku i zgodnie z kierunkiem jazdy. Gorzej, gdy każde koło chce jechać w inną stronę. Wtedy możemy mieć trudności z opanowaniem pojazdu, a kierowanie nim nie będzie należało do najprzyjemniejszych
W ustawieniu zbieżności chodzi o to żeby oba koła ustawić w tym samym kierunku, pamiętając o tym, że w samochodach tylnonapędowych koła mają się minimalnie schodzić do siebie, natomiast w samochodach z napędem na przód, koła mają się minimalnie rozchodzić.
Różnica pomiędzy zbieżnością a geometrią kół jest taka, że geometria dotyczy wszystkich kół i ich ułożenia we wszystkich kierunkach, natomiast zbieżność zazwyczaj dotyczy tylko przednich kół i ich ułożenia w kierunku równoległym do kierunku jazdy. Najlepiej, gdy wszystkie koła są ustawione w tym samym kierunku i zgodnie z kierunkiem jazdy. Gorzej, gdy każde koło chce jechać w inną stronę. Wtedy możemy mieć trudności z opanowaniem pojazdu, a kierowanie nim nie będzie należało do najprzyjemniejszych
W ustawieniu zbieżności chodzi o to żeby oba koła ustawić w tym samym kierunku, pamiętając o tym, że w samochodach tylnonapędowych koła mają się minimalnie schodzić do siebie, natomiast w samochodach z napędem na przód, koła mają się minimalnie rozchodzić.
2

Do ustawiania zbieżności musimy postawić samochód na równym terenie, tak żeby wszystkie koła stały równo. Ktoś może powiedzieć, że zbieżność ustawia się jak auto jest podniesione, a koła znajdują się w górze, ale gdy ustawiamy zbieżność w starym aucie, gdzie sprężyny, amortyzatory i wahacze przeszły już swoje, lepiej jak auto stoi kołami na ziemi. Można ewentualnie lekko unieść przód auta, aby koła wyszły trochę z nadkoli. Zapewni to lepszy dostęp.
Zbieżność reguluje się poprzez wkręcanie i wkręcanie końcówek drążków kierowniczych, które rozpychają lub ściągają do siebie koła. Końcówki drążków kierowniczych są wkręcane w drążki kierownicze, a na drążkach są skręcane zaciski, które zabezpieczają przed samoczynnym wkręcaniem się końcówek drążków podczas jazdy.
Popuszczamy więc zaciski, czyścimy wszystko szczotką drucianą i zapuszczamy środkiem penetrującym, aby możliwe było obracanie drążkiem kierowniczym, który będzie się nakręcał na końcówki. Końcówki mają różny gwint, jedna lewy, druga prawy, dlatego podkręcanie drążkiem umożliwia regulację zbieżności.
Zbieżność reguluje się poprzez wkręcanie i wkręcanie końcówek drążków kierowniczych, które rozpychają lub ściągają do siebie koła. Końcówki drążków kierowniczych są wkręcane w drążki kierownicze, a na drążkach są skręcane zaciski, które zabezpieczają przed samoczynnym wkręcaniem się końcówek drążków podczas jazdy.
Popuszczamy więc zaciski, czyścimy wszystko szczotką drucianą i zapuszczamy środkiem penetrującym, aby możliwe było obracanie drążkiem kierowniczym, który będzie się nakręcał na końcówki. Końcówki mają różny gwint, jedna lewy, druga prawy, dlatego podkręcanie drążkiem umożliwia regulację zbieżności.
3

Teraz ustawiamy koła prosto, stajemy twarzą do boku koła i zaznaczamy na oponie dwa punkty na tej samej wysokości od ziemi - jeden od strony przodu samochodu, drugi od strony tyłu. Przy drugim kole robimy to samo. Punkty te muszą być na obu oponach w tych samych miejscach i na takiej wysokości, aby umożliwić swobodne przyciągnięcie taśmy mierzącej od koła do koła i zmierzenie odległości między nimi.
Pomiar musi być jak najdokładniej wykonany - mierzymy od środka bieżnika jednej opony do środka bieżnika drugiej. Chodzi o to, że odległości z przodu i tyłu opony powinny być takie same, wówczas koła są ustawione równo.
Pomiar musi być jak najdokładniej wykonany - mierzymy od środka bieżnika jednej opony do środka bieżnika drugiej. Chodzi o to, że odległości z przodu i tyłu opony powinny być takie same, wówczas koła są ustawione równo.
4

Mierzymy więc odległość z przodu i z tyłu i porównujemy. Jeżeli wyniki są różne, kręcimy drążkiem kierowniczym zmieniając rozchylenie kół. Następnie znowu mierzymy, kręcimy i mierzymy... - aż do skutku. Musimy być tutaj bardzo dokładni, co do milimetra.
Gdy wyniki pomiarów są wreszcie takie same, wówczas przy samochodach z napędem na przód minimalnie ustawiamy koła tak, aby pomiar z przodu był o jeden lub dwa milimetry większy niż z drugiej strony. Przy samochodach z napędem na tył koła mają się schodzić też o milimetr lub dwa. Po wyregulowaniu tych wartości zadanie możemy uznać za zakończone.
Gdy wyniki pomiarów są wreszcie takie same, wówczas przy samochodach z napędem na przód minimalnie ustawiamy koła tak, aby pomiar z przodu był o jeden lub dwa milimetry większy niż z drugiej strony. Przy samochodach z napędem na tył koła mają się schodzić też o milimetr lub dwa. Po wyregulowaniu tych wartości zadanie możemy uznać za zakończone.