globus histericus - leczenie

Jak leczyć globus histericus?

DoktorekDoktorek - specjalista Tipy.pl

Czy czasami czujesz jakby coś utknęło ci w przełyku i nie możesz się tego pozbyć? Jesteś zdrowy, przełykanie śliny nic nie pomaga a ty ciągle czujesz gulę w gardle? Może masz wrażenie jakby ktoś cię dusił lub wbijał ci palec w krtań co sprawia, że jest ci cały czas niedobrze i czujesz nudności?

Uczucie duszenia czy gula w gardle to globus histericus (kula histeryczna) i związany jest z zaburzeniami na tle nerwowym. Wiele osób doświadcza tej przypadłości kiedy zmienia się ich stan emocjonalny (smutek, wzruszenie, szczęście). Zwykle nie ma powodów do niepokoju gdyż zjawisko to, jest zupełnie normalną odpowiedzią organizmu na silne przeżycie (jak zjawisko walki czy ucieczki). Jednakże w przypadkach, gdy zjawisko guli w gardle występuje często i bez powodu lub uczucie duszenia przeciąga się w czasie, wówczas należy zgłosić się do lekarza (gula w gardle może być objawem nerwicy).

To co musisz wiedzieć to fakt, że uczucie guli w gardle nie jest zagrożeniem i jest nieszkodliwe. W rzeczywistości nic tam nie ma (możesz normalnie jeść i oddychać) a uczucie duszenia jest po prostu objawem lęku. Leczenie globus histericus polega w rzeczywistości na wyeliminowaniu lęku i uspokojeniu się.

1
Znajdź spokojne miejsce. Teraz, weź ciepłą ściereczką i przytrzymaj ją na szyi przez kilka minut.
2
Teraz stań prosto opierając się o ścianę lub usiąść na krześle z oparciem. Przechyl głowę do tyłu, nie za bardzo, aby nie odczuwać dyskomfortu, jednak na tyle aby rozciągnąć mięśnie gardła (możesz patrzeć się w sufit). Trzymaj tak głowę przez pięć sekund.
3
Teraz powoli obracaj głową w lewo i w prawo, równocześnie starając się jak najbardziej naciągnąć szyję do góry. Przytrzymuj głowę z każdej strony po 5 sekund. Ćwiczenie wykonaj 10 razy.
4
Połóż dłoń na szyi w miejscu gdzie styka się z klatką piersiową i zlokalizuj dwa podłużne mięśnie znajdujące się po obu stronach jabłka Adama. Teraz za pomocą jednej lub dwóch rąk masuj te mięśnie (dość mocno jednak tak, aby nie sprawić sobie bólu) ruchami góra-dół (wzdłuż mięśnia). Wykonuj masaż przez około 2 minuty.
5
Teraz powtórz rozciąganie mięśni szyi na boki. Ćwiczenie powtórz 5 razy.
6
Efekt może nie być natychmiastowy. Ćwiczenia należy wykonać kilka razy w ciągu dnia.
?

Wskazówki
* Pamiętaj o tym, aby starać się rozluźnić wszystkie mięśnie. Podczas ćwiczeń włącz spokojną muzykę relaksacyjną.
* Wypij herbatkę ziołową na uspokojenie (np. melisa)
* Zażyj Persen lub inny ziołowy lek uspokajający (uczucie duszenie minie szybciej niż w przypadku wykonywania ćwiczeń).
* Użyj naturalnych olejków aromatycznych np. z drzewa sandałowego (działanie uspokajające).

!

Uwaga!
* W przypadku częstego występowania globus histericus skontaktuj się ze swoim lekarzem. Możliwe, że przepisze ci mocniejsze środki uspokajające.

Powiązane porady

Jak uniknąć stresu?
medytacja
relaks

Komentarze (21)

* Pola wymagane

MONIKA
21.02.2017
JA TEZ MAM TAKIE WRAŻENIE JAK BYM MIAŁA NON STOP COS W GARDLE ZROBIŁO MI SIE TO OD JAKIEGOS CZASU NIGDY TEGO NIE MIAŁAM.JAK PRZEŁYKAM MAM WRAZENIE ZE COS TAM JEST.
Przemek
21.11.2016
czesc.Rowniez mecze sie ta tzw gula w gardle. 4 lata mialem spokoj i znowu sie pojawila wlasciwie jdyna przyczyna u mnie to zwiekszony stres w pracy.No nic bede musial jak ostatnio przejsc przez to meczac sie i odczekac az wszytsko w moim zyciu sie ulozy.Pije melise biore magnez i staram sie jak najwiecej spedzac czasu na swiezym powietrzu no ale w dzisiejszym zabieganym zyciu i na to jest niewiele czasu.Trzymajcie sie i jak w moim przypadku to bylo kiedys to ustapi:)
Ewelina
09.11.2016
Witam mi sie to pojawiolo pare lat temu zniklo i pojawilo sie i tak do tej pory taki maly groszek jak ja to mowie,tez dowiedzialam sie ze to na tle nerwowym,mialam wiele przykrych przezyc w zyciu a ta gule mam juz prawie od 10 lat jak nie dluzej.W tamtym roku zmarli moi Rodzice i od tej pory mi sie nasililo doszlo dusznosci straszna suchosc w buzi teraz ucisk w klatce pod szyja, zgaga w przelyku.I wlaswwnie tez tak jest jak wszystko sie uklada i nie mam stresow to ja mam.Mieszkam w Niemczech i moja lekarka powiedziala ze to jest na tle nerwowym,zlecila wszystkie badania usg,laryngolog,morfologia i wszystko ok,Sport uprawiam pare dni w tygodniu i to nie przeszkadza [odczas cwiczen.Ale pojde do niej jutro po jakies leki po nie moge sobie z tym poradziccoraz bardziej jest to dokuczliwe.Postaram sie wykonywac te cwiczenia moze cos pomoga moze ta melisa przed snem pomoze,bo tak jak piszecie rano jak wstaje to jest ok a po jakims czasie znowu sie pojawia.Pozdrawiam WAS serdecznie ewelina
Aneta
13.07.2016
Ja do tych objawów to jeszcze mam wrażenie ze mi to idzie od mostka do gardła i ten okropny ścisk w gardle. Najpierw shiza ze mam zawał
Nikozel
29.01.2016
Proszę o pomoc !! Od 1 dnia czuje jak miałbym coś w gardle ! Próbowałem wymiotować,piłem dużo wody,jadłem suchy chleb,wykonałem pare razy te ćwiczenia i nic.. Kompletni nic,jest tak jak było.. Mam dopiero 14 lat i tak mi to przeszkadza że nie moge przez to zasnąć !
elus
13.02.2015
Witam niewiem czy sie komus to przyda ale mialam to samo wlos,kula w gardle przechodzilo tylko podczas jedzenia i chwile po bylo ok .Przechodzilam horror myslalam ze umieram,bralaam antybiotyki, leki na gardlo na suchosc ktora rowniez byla nie do zniesienia az trafilam na watek o piciu siemienia i przeszlo jak reka odjal po pierwszym lyku juz bylo lepiej.Najprawdopodobniej to wysuszenie blon sluzowycz czyli przewlekle zapalenie gardla. zycze zdrowia.
Sama...
26.01.2015
"Gula" się ze mna nie rozstaje ...nie potrafie pozbierac sie po rozstaniu
sylwia
21.06.2014
to działa jestem pod wrażeniem dziękuje:)
Ania
23.04.2014
Bardzo Wam wszystkim dziekuje za te cenne swiadectwa..Nie moge sie uporac z tym " gula" i uczuciem obrzeku wokôl szyji juz od jakiegos roku...Zrobilam wszystkie mozliwe badania...i wszystko bylo w jak najlepszym..ale ja dalej mialam czeste ataki dusznosci..niestety zdarza mi sie to nawet jak jestem w dobryù humorze albo w towarzystwie...i nagle mnie lapie ta "gul i te dusznosci"....kiedys dostalam takiego ataku ze pojechalam taksôwka na ostry dyzur w nocy...myslalam ze umieram...tam mnie lekarz skierowal do psyhiatry...ja uwaza teraz ze to jest horoba tego stulecia..ataki nerwô zle odzywianie strach przed przyszloscia...albo jakies dramatyczne przezycie ktôre moglo to zapoczatkowac..moja rada oddac sie cala ufnosci Jezusowi i iw tych atakach modlic sie do Niego z Ufnoscia....
agnes
26.03.2013
no to fajnie w takim razie ja tez to mam :/ a myslalam, ze to chora tarczyca :/ jak mnie porzadnie zlapie to trzyma non stop nawet tydzien...