Tutaj jesteś: Zdrowie > Zdrowie Psychiczne > Stres > Jak leczyć globus histericus?

Jak leczyć globus histericus?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 4.9/5 (342 ocen)
Oceń 
Udostępnij

Czy czasami czujesz jakby coś utknęło ci w przełyku i nie możesz się tego pozbyć? Jesteś zdrowy, przełykanie śliny nic nie pomaga a ty ciągle czujesz gulę w gardle? Może masz wrażenie jakby ktoś cię dusił lub wbijał ci palec w krtań co sprawia, że jest ci cały czas niedobrze i czujesz nudności?

Uczucie duszenia czy gula w gardle to globus histericus (kula histeryczna) i związany jest z zaburzeniami na tle nerwowym. Wiele osób doświadcza tej przypadłości kiedy zmienia się ich stan emocjonalny (smutek, wzruszenie, szczęście). Zwykle nie ma powodów do niepokoju gdyż zjawisko to, jest zupełnie normalną odpowiedzią organizmu na silne przeżycie (jak zjawisko walki czy ucieczki). Jednakże w przypadkach, gdy zjawisko guli w gardle występuje często i bez powodu lub uczucie duszenia przeciąga się w czasie, wówczas należy zgłosić się do lekarza (gula w gardle może być objawem nerwicy).

To co musisz wiedzieć to fakt, że uczucie guli w gardle nie jest zagrożeniem i jest nieszkodliwe. W rzeczywistości nic tam nie ma (możesz normalnie jeść i oddychać) a uczucie duszenia jest po prostu objawem lęku. Leczenie globus histericus polega w rzeczywistości na wyeliminowaniu lęku i uspokojeniu się.

1
Znajdź spokojne miejsce. Teraz, weź ciepłą ściereczką i przytrzymaj ją na szyi przez kilka minut.
2
Teraz stań prosto opierając się o ścianę lub usiąść na krześle z oparciem. Przechyl głowę do tyłu, nie za bardzo, aby nie odczuwać dyskomfortu, jednak na tyle aby rozciągnąć mięśnie gardła (możesz patrzeć się w sufit). Trzymaj tak głowę przez pięć sekund.
3
Teraz powoli obracaj głową w lewo i w prawo, równocześnie starając się jak najbardziej naciągnąć szyję do góry. Przytrzymuj głowę z każdej strony po 5 sekund. Ćwiczenie wykonaj 10 razy.
4
Połóż dłoń na szyi w miejscu gdzie styka się z klatką piersiową i zlokalizuj dwa podłużne mięśnie znajdujące się po obu stronach jabłka Adama. Teraz za pomocą jednej lub dwóch rąk masuj te mięśnie (dość mocno jednak tak, aby nie sprawić sobie bólu) ruchami góra-dół (wzdłuż mięśnia). Wykonuj masaż przez około 2 minuty.
5
Teraz powtórz rozciąganie mięśni szyi na boki. Ćwiczenie powtórz 5 razy.
6
Efekt może nie być natychmiastowy. Ćwiczenia należy wykonać kilka razy w ciągu dnia.
Jak być szczęśliwym człowiekiem?
Jak leczyć nerwicę żołądka?
Jak powstrzymać płacz?
Jak uspokoić nerwy?
Ostrzeżenia
  • W przypadku częstego występowania globus histericus skontaktuj się ze swoim lekarzem. Możliwe, że przepisze ci mocniejsze środki uspokajające.
Wskazówki
  • Pamiętaj o tym, aby starać się rozluźnić wszystkie mięśnie. Podczas ćwiczeń włącz spokojną muzykę relaksacyjną.
  • Wypij herbatkę ziołową na uspokojenie (np. melisa)
  • Zażyj Persen lub inny ziołowy lek uspokajający (uczucie duszenie minie szybciej niż w przypadku wykonywania ćwiczeń).
  • Użyj naturalnych olejków aromatycznych np. z drzewa sandałowego (działanie uspokajające).
 4.9/5 (342 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (25)

MONIKA - 2017-02-21
JA TEZ MAM TAKIE WRAŻENIE JAK BYM MIAŁA NON STOP COS W GARDLE ZROBIŁO MI SIE TO OD JAKIEGOS CZASU NIGDY TEGO NIE MIAŁAM.JAK PRZEŁYKAM MAM WRAZENIE ZE COS TAM JEST.
Przemek - 2016-11-21
czesc.Rowniez mecze sie ta tzw gula w gardle. 4 lata mialem spokoj i znowu sie pojawila wlasciwie jdyna przyczyna u mnie to zwiekszony stres w pracy.No nic bede musial jak ostatnio przejsc przez to meczac sie i odczekac az wszytsko w moim zyciu sie ulozy.Pije melise biore magnez i staram sie jak najwiecej spedzac czasu na swiezym powietrzu no ale w dzisiejszym zabieganym zyciu i na to jest niewiele czasu.Trzymajcie sie i jak w moim przypadku to bylo kiedys to ustapi:)
Ewelina - 2016-11-09
Witam mi sie to pojawiolo pare lat temu zniklo i pojawilo sie i tak do tej pory taki maly groszek jak ja to mowie,tez dowiedzialam sie ze to na tle nerwowym,mialam wiele przykrych przezyc w zyciu a ta gule mam juz prawie od 10 lat jak nie dluzej.W tamtym roku zmarli moi Rodzice i od tej pory mi sie nasililo doszlo dusznosci straszna suchosc w buzi teraz ucisk w klatce pod szyja, zgaga w przelyku.I wlaswwnie tez tak jest jak wszystko sie uklada i nie mam stresow to ja mam.Mieszkam w Niemczech i moja lekarka powiedziala ze to jest na tle nerwowym,zlecila wszystkie badania usg,laryngolog,morfologia i wszystko ok,Sport uprawiam pare dni w tygodniu i to nie przeszkadza [odczas cwiczen.Ale pojde do niej jutro po jakies leki po nie moge sobie z tym poradziccoraz bardziej jest to dokuczliwe.Postaram sie wykonywac te cwiczenia moze cos pomoga moze ta melisa przed snem pomoze,bo tak jak piszecie rano jak wstaje to jest ok a po jakims czasie znowu sie pojawia.Pozdrawiam WAS serdecznie ewelina
Aneta - 2016-07-13
Ja do tych objawów to jeszcze mam wrażenie ze mi to idzie od mostka do gardła i ten okropny ścisk w gardle. Najpierw shiza ze mam zawał
Nikozel - 2016-01-29
Proszę o pomoc !! Od 1 dnia czuje jak miałbym coś w gardle ! Próbowałem wymiotować,piłem dużo wody,jadłem suchy chleb,wykonałem pare razy te ćwiczenia i nic.. Kompletni nic,jest tak jak było.. Mam dopiero 14 lat i tak mi to przeszkadza że nie moge przez to zasnąć !
elus - 2015-02-13
Witam niewiem czy sie komus to przyda ale mialam to samo wlos,kula w gardle przechodzilo tylko podczas jedzenia i chwile po bylo ok .Przechodzilam horror myslalam ze umieram,bralaam antybiotyki, leki na gardlo na suchosc ktora rowniez byla nie do zniesienia az trafilam na watek o piciu siemienia i przeszlo jak reka odjal po pierwszym lyku juz bylo lepiej.Najprawdopodobniej to wysuszenie blon sluzowycz czyli przewlekle zapalenie gardla. zycze zdrowia.
Sama... - 2015-01-26
"Gula" się ze mna nie rozstaje ...nie potrafie pozbierac sie po rozstaniu
sylwia - 2014-06-21
to działa jestem pod wrażeniem dziękuje:)
Ania - 2014-04-23
Bardzo Wam wszystkim dziekuje za te cenne swiadectwa..Nie moge sie uporac z tym " gula" i uczuciem obrzeku wokôl szyji juz od jakiegos roku...Zrobilam wszystkie mozliwe badania...i wszystko bylo w jak najlepszym..ale ja dalej mialam czeste ataki dusznosci..niestety zdarza mi sie to nawet jak jestem w dobryù humorze albo w towarzystwie...i nagle mnie lapie ta "gul i te dusznosci"....kiedys dostalam takiego ataku ze pojechalam taksôwka na ostry dyzur w nocy...myslalam ze umieram...tam mnie lekarz skierowal do psyhiatry...ja uwaza teraz ze to jest horoba tego stulecia..ataki nerwô zle odzywianie strach przed przyszloscia...albo jakies dramatyczne przezycie ktôre moglo to zapoczatkowac..moja rada oddac sie cala ufnosci Jezusowi i iw tych atakach modlic sie do Niego z Ufnoscia....
agnes - 2013-03-26
no to fajnie w takim razie ja tez to mam :/ a myslalam, ze to chora tarczyca :/ jak mnie porzadnie zlapie to trzyma non stop nawet tydzien...
HM1902 - 2013-02-13

Witam,

czy jak Wam to mija to nic nie czujecie, czy to coś zawsze Was lekko dusi?

Na jak długo Wam to uczucie znika/pojawia się?

Ta częsta suchość w gardle jest prawdziwa czy iluzoryczna?

Wiem, że ta ,,kluska w gardle" objawia się ze stresu czy lęku. Ostatnio byłem w szpitalu prawie 5 dni w związku z nudnościami. Okazało się, że mam giardiozę (chorobę pasożytniczą). Nie wiem czy to właśnie w szpitalu byłem taki zestresowany, raczej nie, może pierwsze dwa dni oswajałem się ze szpitalem, a chorobie dowiedziałem się 5 dnia. W ogóle się nią nie przejąłem, jak tylko sobie przypomnę, że ją mam to zaczynam się śmiać. Jednym słowem nie przejmuję się tym schorzeniem, więc ten stres nie wynika też z diagnozy.

Uczucie czegoś w gardle pojawiło się właśnie tego 5 dnia, ale dopiero po południu, gdy już byłem w domu (rano wyszedłem ze szpitala).

Mam te objawy od dwóch dni i nic innego temu nie towarzyszy, żaden ból przy przełykaniu czy ból w klatce piersiowej, więc myślę, że to właśnie ten globus. Za parę dni będę na wizycie u lekarza pediatry (mam 17 lat) (jednocześnie specjalista chorób zakaźnych) w związku z giardiozą i powiem mu o tym globusie.

do jaga - 2013-02-05
do jaga,napisz do mnie,mam to samo i nie radze sobie pasmado@wp.pl
jaga - 2013-01-06
Witam. Od ok. miesiąca mam te okropne uczucie, jakby ktoś mnie dusił , praktycznie przez cały czas to czuję. Zaczęło się nagle i nie kojarzę żadnej sytuacji stresującej wówczas.Towarzyszy temu uczucie duszności i ciężaru w klatce piersiowej poniżej krtani. Trochę lepiej jest po nocy ,ale duszenie utrudnia mi zasypianie i długo nie mogę znaleźć miejsca do snu.Byłam u laryngologa, foniatry , RtG klatki, EKG i nic. Wymogłam jeszcze na lekarce skierowanie gastroskopię .Może też mam ten przeklety globus, ale jak sobie pomóc, czasami myślę, że zaraz się uduszę.
dorota - 2012-11-22
witam

mam pytanie prosbe jednoczesnie. Mam ta okropna gule w gardle !! jak sie leczyc i do kogo udac. mam wrazenie ze sie dusze. Pomozcie mi prosze
aga - 2012-05-04
Witam mam również objawy "kulki" w gardle , duszności , byłam u laryngologa okazało się że nic nie mam w gardle. Lekarz mówił, że są to objawy nerwicy :( . Moje objawy wracają nawet , gdy jestem spokojna lekarz mówił , iż to efekt problemów które działy się w moim życie (
20 lat nerwów) . Dzieciństwo miałam tragiczne, następnie mąż mnie zdradził, zostawił z 2 dziećmi z kochanką ma 3 dziecko i przez 4 lata atakował mnie z kochanką w sądach , które przegrywali . Niestety nie pozostało to obojętne dla mojego zdrowia. Pozdrawiam wszystkich , którzy mają podobne dolegliwości .
dorota - 2011-11-10

smerfna ...czy byłaś u jakiegoś lekarza ? Mój mąż też ma takie objawy ( gula i duszenie )

smerfna - 2011-10-20
Sport na pewno nie przeszkodzi, jedynie może pomóć się rozładować, zapomnieć choć na chwilę o tym. Ja walczę z tym od 4 miesięcy praktycznie dzień w dzień, cały czas bałam się co to jest? co mi jest? Czasami już mam wrażenie, że to ode mnie nie odejdzie, bo to nawet trzyma jak mam dobry humor. Pozdrawiam wszystkich gobusowiczów i życze wytrwałości :)
Bianka - 2010-09-15
Jak mnie łapie ta gula w gardle to piję herbatkę z melisy i kładę się spać. Zwykle jak się obudzę to czuję się już lepiej
Berna - 2010-07-12
Globus jest nerwowy. Oznacza to, że wszystko jest w porządku a tylko "wydaje ci się" że się dusisz. Dlatego sport czy inne sprawy ruchowe nie mają tutaj nic do rzeczy. Ani nie będzie ci się wydawać że się dusisz więcej, ani nic. Sport może nawet pomóc ponieważ jak wiadomo pozwala nam się rozładować i uspokoić.
Pavel - 2010-02-24
Dzięki za odpowiedź. Po prostu zastanawiałem się, czy w przypadku wysiłku fizycznego nie dojdzie np. do duszności. Wiadomo, sport to większa praca organizmu i częstsze oddechy. Skoro jednak twierdzisz, że to nie ma wpływu, to trochę się uspokoiłem, bo bardzo lubię jazdę rowerem i nie chciałbym rezygnować z tego.
LaBamba - 2010-02-24
do Pavel: ja też mam od czasu do czasu globus.
Nie ma żadnych przeciwwskazań do uprawiania sportu. Globus histericus jest nerwowy więc tak naprawdę nie ma wpływu na twoje ogólne zdrowie. Wystarczy się uspokoić a za pewien czas zniknie. Sport rozładowuje stres i napięcie więc jest pewnie nawet wskazany.
Pavel - 2010-02-24
Jak ma się globus histericus do uprawiania sportu? Czy można np. biegać lub jeździć rowerem bez żadnego ryzyka?
R. - 2010-02-19
Dziękuję bardzo za ten artykuł. Borykam się z tym problemem od kiedy tylko sięgam pamięcią. Liczę, że wasz poranik przyniesie skutek.

Jestem dobrej myśli. :)
Zdrowie - 2010-02-05
Jeśli gardło cię nie boli ani nie masz widocznego zaczerwienienia, możliwe, że jest to właśnie globus histericus. Jeśli tak, to musisz się maksymalnie zrelaksować i przestać denerwować. Zacznij również zażywać regularnie jakieś ziołowe tabletki uspokajające np. Persen (dorosła osoba 2-3 razy dziennie). Tabletki te zażywaj, aż poczujesz, że uczucie duszenia minęło.
Dori - 2010-02-05
tak ja mam cos takiego,duszenie w gardle ze az nie moge sliny przelykac ani nic zjecs,i mam to dobrego mniesiaca,nie wiem jak sobie z tym poradzic????
 
Nerwica wegetatywna to choroba układu nerwowego. Nieraz zauważamy, że z naszym organizmem dzieje się coś niedobrego,...
Jak leczyć nerwicę wegetatywną?
Nerwica wegetatywna to choroba układu nerwowego. Nieraz...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt