dysleksja

Jak rozpoznać dysleksję u dziecka?
YvonaYvona - specjalista Tipy.pl

Jest wiele definicji dysleksji, jedne teoretyczne, inne opisowe. Najbardziej formalnie mianem dysleksji określa się zaburzenie objawiające się trudnościami w czytaniu, które są niezależne od inteligencji, warunków środowiskowych i przyswojonych instrukcji. Dysleksja spowodowana jest zakłóceniami w rozwoju czynności mowy, spostrzegania, pamięci czy koncentracji. Badania wykazują, że wśród wszystkich uczniów jest około 10-15 % dyslektyków.
Kiedy myślimy o dysleksji, zazwyczaj wiążemy ją z trudnościami w czytaniu. Dyslektycy zazwyczaj odczytują słowa od końca, np. zamiast „tak” widzą „kat”. Niezdiagnozowana dysleksja może prowadzić w przyszłości do poważnych problemów związanych z samooceną i pewnością siebie. Wykrycie dysleksji u dziecka w wieku przedszkolnym jest dosyć trudne, ale większość dzieci już w tym okresie wykazuje pewne trudności w nauce. Twoje zadanie polega na obserwacji dziecka i porównywaniu jego osiągnięć do typowych umiejętności, które powinno nabywać w tej fazie rozwoju. Rodzice, w szczególności niedoświadczeni, zazwyczaj nie wiedzą czego tak naprawdę szukać. Poniżej przedstawiam więc na jakie niepokojące objawy należy zwrócić uwagę:
1
Pierwsze symptomy dysleksji pojawiają się już w drugim roku życia. Słownictwo dziecka jest bardzo ubogie i ciężko jest je zrozumieć. Dziecko znacznie później niż swoi rówieśnicy uczy się mówić i znacznie częściej przekręca słowa. Wiele dzieci powoli robi postępy w mówieniu, ale jeśli po wielu miesiącach zauważysz, że dziecko wciąż rozwija tą umiejętność wolniej niż rówieśnicy, wówczas możesz podejrzewać u niego dysleksję.
2
Dziecko ma problemy z rymowaniem słów. Dziecko, które wkrótce pójdzie do szkoły powinno sobie zdawać sobie sprawę z zabawy słowami i wiedzieć, że mogą się one rymować.
3
Czasem dziecko później ustala dominującą rękę (prawo- lub leworęczność). Czy twoje dziecko używa obu rąk, kiedy koloruje lub rysuje, a może konsekwentnie używa jednej ręki? Czy dziecko ma problemy z rozpoznaniem lewej i prawej części swojego ciała? Dominująca ręka powinna ustalić się do 5. roku życia.
4
Kolejnym popularnym objawem dysleksji u dzieci jest mieszanie podobnych liter (np. zamienianie „b” z „d”) lub pisanie liter (np. „r”) w drugą stronę. Jeśli podczas pisania dziecko popełnia któryś z opisanych tu błędów prawdopodobnie cierpi na dysleksję.
5
Niektóre dzieci mogą mieć problemy z czytaniem całych słów, mimo iż poprawnie rozpoznają litery składające się na dane słowo.
6
Popularnym objawem dysleksji jest pisanie słów od końca, np. „tok” zamiast „kot”.
7
Czasem dzieci mogą mieszać kolejność liter lub wyrazów w zdaniu.
8
Jeśli rozpoznajesz u dziecka objawy dysleksji, koniecznie udaj się do poradni psychologiczno-pedagogicznej, w której specjalista przeprowadzi odpowiednie badania i podejmie leczenie. Pamiętaj, że nieleczona dysleksja doprowadzi do trudności w nauce i niskiej samooceny w dorosłym życiu.

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

topielica
22.08.2013
Kiedy widzimy że nasze dziecko ma kłopoty najlepiej powinniśmy sami udac się do poradni psychologicznej gdzie psycholog zleci konkretne badania i stwierdzi na podstawie ich jakie działania podjąc by pomóc dziecku i stwierdzi zarazem czy objawy jakie występują to dysleksja.Z tego co wiem po roku cwiczeń z dzieckiem w domu dopiero psycholog wydaje opinie.