oliwa z oliwek

Dlaczego oliwa z oliwek jest zdrowa?

lucy - specjalista Tipy.pl
oliwa z oliwek
1 z 5
Uważa się, że oliwa z oliwek jest produktem bardzo odżywczym i zdrowym dzięki wysokiej zawartości jednonienasyconych kwasów tłuszczowych oraz witaminy A i witaminy K. Jest również doskonałym źródłem przeciwutleniaczy.
1
oliwa z oliwek
Właściwości prozdrowotne
Oleokantal i oleuropein to jedne ze składników oliwy z oliwek. Oleokantal to przeciwutleniacz o właściwościach przeciwzapalnych podobnych do ibuprofenu, natomiast oleuropein to substancja chroniąca cholesterol LDL przed utlenianiem. Niektóre z kwasów tłuszczowych zawartych w oliwie z oliwek wykazują działanie korzystne dla pracy serca i mogą pomóc w zmniejszeniu poziomu białka C - reaktywnego. Z tego powodu spożywanie wysokiej jakości oliwy z oliwek zaleca się osobom należącym do grupy ryzyka zapadnięcia na choroby sercowo – naczyniowe. Jedno z najnowszych badań wykazało, że oliwa z oliwek może chronić organizm przed nowotworem.
2
zalety oliwy z oliwek
Oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia (extra virgin)
Oliwę z oliwek z pierwszego tłoczenia uważa się za oliwę o najwyższej dostępnej jakości. Uzyskuje się ją z pierwszego tłoczenia z oliwek, tworząc doskonały płyn o wielu właściwościach odżywczych. Niestety, wraz z rosnącą popularnością takiej oliwy, producenci zaczęli obniżać jej jakość poprzez dodawanie do niej olejów pochodzenia roślinnego. Choć z początku oskarżano o taki proceder jedynie producentów pochodzących z Włoch, obecnie wiadomo, że dopuszczają się go wytwórcy na całym świecie.
3
oliwa z oliwek zdrowie
Gotowanie z oliwą z oliwek
Oliwa z oliwek to świetny dodatek do sałatek czy majonezu, jednak stosowanie jej do gotowania i smażenia jest dość kontrowersyjne. Punkt dymienia (najniższa temperatura, w której podgrzewany tłuszcz traci wartości odżywcze) oliwy z oliwek może następować w temperaturze przekraczającej nawet 200 stopni Celsjusza. To temperatura punktu dymienia dla wielu olejów używanych do gotowania i smażenia. Dyskusyjne jest utlenianie się oliwy w wysokiej temperaturze i utrata jej wartości odżywczych. Niektóre źródła podają nawet, że oliwa z łatwością ulega przekształceniu w tłuszcze trans podczas podgrzewania. W jednym z badań podgrzewano oliwę z oliwek w temperaturze przekraczającej 180 stopni Celsjusza przez 36 godzin i wykazała wówczas niewielkie straty wartości odżywczych. W innym badaniu sprawdzano skład oliwy z oliwek podczas smażenia. Po 36 godzinach zaczęła wykazywać oznaki utleniania się i stała się szkodliwa.
4
oliwa z oliwek gotowanie
Gdzie znaleźć oliwę z oliwek dobrej jakości?
Oszustwa w przemyśle produkującym oliwę z oliwek sprawiają, że trudno jest znaleźć na rynku oliwę z oliwek dobrej jakości. Wiele osób próbuje sprawdzić jakość tego produktu różnymi sposobami, na przykład poprzez trzymanie jej w lodówce, żeby zobaczyć, czy stwardnieje, czy też poprzez użycie jej jako paliwa do latarni. Jednak zarówno wymienione sposoby, jak i próba smaku, nie są miarodajne. Jeżeli chcemy zaopatrzyć się w oliwę z oliwek z pierwszego tłoczenia, trzeba poszukać źródła, które można zweryfikować i któremu można zaufać.
Strona 1 z 5

Powiązane porady

odchudzanie bez głodzenia
problemy z trawieniem
indyk

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane