lawina

Jak się zachować w przypadku lawiny?

RoxyRoxy - specjalista Tipy.pl
Lawinę można porównać do dywanu, stoisz na nim i nagle ktoś wyciąga go z pod twoich nóg. Różnica polega na tym, że lawina może nieść nawet kilka tysięcy ton śniegu i pędzić z prędkością ponad 150 km/h. Lawiny, każdego roku są przyczyną śmierci wielu turystów, część ofiar umiera na skutek odniesionych obrażeń, a część z wyziębienia organizmu. W obliczu lawiny każdy człowiek jest bezsilny. Jest jednak kilka rzeczy, które możesz zrobić by zwiększyć swoje szanse na przeżycie. Znajdziesz je poniżej.
1
Przejdź na bok lawiny.

Podczas lawiny największe masy śniegu przemieszczają się w jej centrum, więc kiedy zobaczysz rozpoczynającą się lawinę nad tobą lub poniżej miejsca gdzie się znajdujesz, ustaw się tak, by znajdować się możliwie jak najdalej jej centrum. Po bokach lawiny jest znacznie mniej śniegu, więc nawet, jeżeli dostaniesz się do jej wnętrza nie zakopie cię ona bardzo głęboko.

2
Pozostań na nogach najdłużej jak się da.

Jeżeli jesteś na nogach lub na nartach postaraj się jak najdłużej pozostać w pozycji pionowej. To zwiększa twoje szanse na przejście na bok lawiny lub całkowite jej ominięcie. Łatwiej oczywiście powiedzieć niż zrobić, gdy spod nóg usuwają się masy śniegu. Zrób wszystko, co w twojej mocy, jeżeli mimo to upadniesz odepnij i odrzuć narty i kijki oraz zdejmij plecak gdyż dodatkowy ekwipunek będzie cię wciągał wgłąb lawiny. Jeśli jesteś na snowboardzie postaraj się również jak najszybciej zdjąć deskę z nóg. Snowboard zadziała jak cegła przyczepiona do nóg tonącego.

3
Złap się czegoś.

Jeżeli nie możesz uciec od lawiny chwyć się czegoś, drzewa, głazu, półki skalnej i trzymaj się jak najmocniej potrafisz. Jeżeli lawina jest nie wielka lub, jeżeli znajdujesz się na jej boku, może uda ci się przeczekać, aż do zajścia całego niesionego śniegu. Nawet, jeżeli nie uda ci się utrzymać do końca lawiny, przynajmniej zwiększysz swoje szanse na to, że lawina nie wciągnie cię bardzo głęboko. Musisz jednak pamiętać, że duża lawina może wyrywać drzewa i zabierać głazy.

4
"Płyń" by pozostać na powierzchni lawiny (w przypadku lawiny pyłowej lub puchowej).

Ludzkie ciało ma większą gęstość niż śnieg, więc jest wciągane wgłąb lawiny. Aby zwiększyć swoje szanse na przeżycie musisz pozostać na powierzchni lawiny, w tym celu będąc w poruszającym się śniegu wykonuj rękami ruchy imitujące pływanie żabką. Nie staraj się jednak walczyć ze śniegiem, bo tylko niepotrzebnie stracisz siłę. Wyczuj kierunek, w którym przemieszcza się śnieg i "płyń z jego prądem" przemieszczając się delikatnie ku powierzchni. Najlepiej jest, jeżeli cały czas masz głowę ponad śniegiem, gdy lawina zacznie zwalniać staraj się wydostać całe ciało na powierzchnię.

5
Jeżeli znajdziesz się pod śniegiem stwórz przestrzeń umożliwiającą oddychanie.

Po zatrzymaniu się lawiny śnieg osiada bardzo szybko, jeżeli więc znajdujesz się pod nim na tyle głęboko, że nie jesteś w stanie sam się wydostać twoją jedyną nadzieją jest duża ilość powietrza, która wystarczy ci do czasu, aż ktoś z cię odkopie.

Tworzenie kieszeni powietrza w pobliżu nosa i ust. Gdy lawina zwalnia- ale zanim się zatrzyma- przyłóż dłonie złożone w miseczkę do ust i nosa, tak by utworzyć kieszeń powietrzną. Dzięki tej niewielkiej przestrzeni powinieneś zyskać powietrza na około 30 minut.

Weź głeboki wdech. Zanim śnieg zacznie osiadać weź bardzo głęboki wdech i zatrzymaj powietrze na kilka sekund. W czasie wdechu twoja klatka piersiowa się rozpręża dzięki temu, gdy śnieg osiądzie będziesz mieć przestrzeń, by swobodnie oddychać. Jeżeli śnieg osiądzie, gdy będziesz na wydechu, możesz mieć później zbyt mało miejsca by oddychać.

6
Oszczędzaj powietrze i energię.

Gdy śnieg osiądzie spróbuj się poruszać, ale tak by nie wystawiać na niebezpieczeństwo kieszeni powietrznej. Jeżeli jesteś blisko powierzchni możesz próbować się odkopać. Aby to sobie ułatwić możesz pluć lub wysiusiać się, ale uwaga musisz wtedy szybko kopać żeby płyny nie zamarzły, bo stwardnieją i staną się barierą trudną do pokonania. Jeżeli jesteś głęboko nie marnuj energii i powierza na bezskuteczne walczenie ze śniegiem. Zachowaj spokój i czekaj. Jeżeli usłyszysz ludzi staraj się krzyczeć jak najgłośniej, ale jeżeli nie dadzą znać, że cię słyszą przerwij nawoływanie by nie zmarnować powietrza. Oni prawdopodobnie słyszą cię słabiej niż ty ich.

?

Wskazówki
* Najważniejsze jest by unikać lawiny. Nie wybieraj się na wycieczki, jeżeli obowiązuje zagrożenie lawinowe. Jeżeli nawet nie ma ogłoszonego stanu zagrożenia lawinowego i chcesz gdzieś iść zapytaj przewodnika, czy to bezpieczne.
* Jeżeli znajdziesz się pod śniegiem i wiesz, że w pobliżu ciebie nie było nikogo, kto mógłby cię odkopać, kop samodzielnie. Czasami może być trudno określić ci, w którym kierunku kopać. Jeżeli widzisz najmniejszy przebłysk światła kop w jego stronę. Jeżeli jednak jest ciemno, zwróć uwagę, w którą stronę przemieszcza się wydychane przez ciebie powietrze, kop w tym samym kierunku. Możesz też napluć sobie na dłoń, zobaczysz, w którą stronę spłynie ślina, powinieneś kopać dokładnie w przeciwnym kierunku.
* Jeżeli nie możesz uciec od lawiny, ani złapać się czegoś staraj się schować za jakąś półką skalną, wyłomem lub dużym głazem, który nie może zostać poruszony. Jeżeli będziesz mieć szczęście lawina cię nie pogrzebie. Jeżeli szczęście nie będzie ci sprzyjać to przynajmniej unikniesz spadających z góry odłamków skalnych. W chwili, gdy znajdziesz się pod śniegiem płyń w stronę powierzchni.
* Jeżeli nie udało ci się odpiąć nart nie martw się, znane są przypadki odnalezienia ludzi dzięki temu, ze kawałki ich nart wystawały ponad śnieg.
* Jeżeli jesteś światkiem lawiny obserwuj ludzi, którzy się w niej znajdują i zapamiętaj, gdzie widziałeś ich po raz ostatni. Możesz być ich jedyną nadzieją, wezwij pomoc, a zanim przybędzie sam próbuj ich odkopać.
* Zabezpiecz się. Wiesz, dokąd idziesz, jeżeli istnieje jakiekolwiek zagrożenie zejścia lawiny weź ze sobą cały sprzęt, który może uratować ci życie.
* Dostępne są specjalnie nawadniane urządzenia, które zwiększają prawdopodobieństwo przeżycia pod lawiną (AvaLung)
* Jeżeli znajdziesz się pod lawiną i poczujesz parcie na pęcherz nie wahaj się oddać moczu. Choć możesz poczuć się skrępowany tym, co się stało, może ci to uratować życie. Psy ratownicze bardzo mocno wyczuwają zapach moczu i dzięki temu będą mogły szybciej cię odnaleźć.
* Jeżeli jesteś w miejscu gdzie nie masz się czego złapać i nie możesz się nigdzie schronić przybierz pozycję embrionalną. Postaraj się jak najdokładniej zwinąć się w kulkę, staraj się przy tym by ręce znalazły się w środku. Ta pozycja pozwoli zminimalizować liczbę urazów mechanicznych oraz umożliwi ci poruszanie się (przynajmniej w małym stopniu).
* Najważniejsze w takiej sytuacji jest zachowanie spokoju i "zimnej" krwi. W sytuacji zagrożenia życia pojawia się zwykle panika, która niestety może nam tylko zaszkodzić.

Strona 1 z 4

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

gowno
22.10.2015
ogolnie to nie polecam stronki