bezpieczeństwo na stoku

Jak być bezpiecznym na stoku?

RoxyRoxy - specjalista Tipy.pl
Wiele osób martwi się, jak zachować bezpieczeństwo na stoku podczas zjazdu. Stok narciarski z pewnością należy do niebezpiecznych miejsc. Zagrożeń jest wiele. Jeśli jednak będziemy przestrzegać kilku prostych zasad, to zwiększą się nasze szanse na uniknięcie poważnej kolizji. Nawet najbardziej drobny incydent może zakłócić nasz emocjonalny spokój i odwrócić naszą uwagę, przez co zwiększają się szanse na udział w wypadku. Nie po to wydajesz tyle pieniędzy, by ten czas spędzić na pogotowiu, kiedy wszyscy będą się dobrze bawić. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, jak bezpiecznie spędzić czas w górach i uniknąć niespodziewanych zagrożeń, oraz nie stanowić zagrożenia dla innych.
1

Zasady, których zawsze należy przestrzegać względem siebie i osób znajdujących się wokół nas.

- Zawsze bądź pewny, że kontrolujesz swoje poczynania na stoku, dzięki temu będziesz w stanie uniknąć kolizji z innymi.

- Pamiętaj, że osoby znajdujące się przed tobą zawsze mają pierwszeństwo przejazdu. Bądź więc czujny.

- Nigdy nie zatrzymuj się w pozycji, która nie jest wyraźnie widoczna z góry.

- Kiedy przygotowujesz się do przyłączenia lub zmiany szlaku, zawsze ustąp pierwszeństwa osobom będącym już w ruchu na stoku.

- Po niespodziewanym upadku nie zapomnij zabrać swojego całego sprzętu na dół stoku, aby nie był on zagrożeniem dla innych narciarzy.

- Przestrzegaj zawsze wszystkich znaków, a szczególności znaków ostrzegawczych i nigdy nie zapuszczaj się w obszary, które oznaczone są jako zamknięte.

- Przed skorzystaniem w wyciągu narciarskiego, dowiedz się jak używać go prawidłowo.

Wiele z tych przepisów i nakazów dyktowane są przez zdrowy rozsądek, ale przed wybraniem na stok warto się upewnić, czy aby napewno je wszystkie znamy i pamiętamy.

2

Jeżeli kiedykolwiek odwiedzisz popularny ośrodek narciarski w sezonie, z pewnością dowiesz się jak bardzo zatłoczone mogą być trasy narciarskie, zwłaszcza w wczesnych godzinach popołudniowych. W czasach gdzie narciarzy jest coraz więcej, a stoki robią się coraz ciaśniejsze musisz wziąć pod uwagę następujące porady:

- Kontroluj prędkość. Nigdy nie zachowuj się na stoku w sposób, który mógłby doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji. Nie przekraczaj granic swoich możliwości i zawsze utrzymuj rozsądną prędkość jazdy. Dzięki temu ominięcie przeszkody znajdującej się przed tobą nie będzie stanowiło dla ciebie większego problemu. Zbyt szybka prędkość sprawi, że będziesz mieć trudności z manewrowaniem.

- Nigdy nie zatrzymuj się w połowie stoku, bez względu na to, co się dzieje podczas jazdy na nartach / snowboardzie. Możesz spowodować kolizję zagrażającą bezpieczeństwu Twojemu i innych uczestników zjazdu. Inni narciarze znajdujący się na stoku nie są w stanie przewidzieć twoich manewrów, co może spowodować, że nie zdążą wyhamować i wjadą w ciebie. Zamiast gwałtownego zatrzymania postaraj się stopniowo ograniczyć swoją prędkość, tak abyś miał trochę czasu na rozeznanie się w sytuacji i znalezienie odpowiedniego miejsca na całkowite zatrzymanie.

- Informuj innych o swoich działaniach. Jeśli zamierzasz wyprzedzać innych użytkowników stoku, zwróć ich uwagę i poinformuj, z której strony będziesz chciał przejechać. Jeśli wyraźnie i odpowiednio wcześnie zasygnalizujesz, z której strony nadjeżdżasz i chcesz wyprzedzić innego narciarza, będzie mógł on zmienić tor zjazdu i umożliwić ci bezpieczny przejazd. Dzięki temu unikniesz kolizji.

- Wyznacz swoim dzieciom przestrzeń do jazdy. Wielu narciarzy, zwłaszcza tych jeżdżących szybko, irytuje się na widok dziecka jadącego powoli na środku stoku. Wytłumacz swojemu dziecku, że potrzebuje więcej czasu na wypracowanie formy i musi jeździć na nartach w bezpiecznych warunkach trzymając się bocznej części stoku. Możesz również skorzystać ze stoku w godzinach mniej uczęszczanych przez innych. Im mniej ludzi, tym więcej przestrzeni dla twojego dziecka. Dzięki temu uniknie kolizji i poważnym w skutkach wypadkom. Pamiętaj jednak, by dziecko było pod stałą kontrolą.

3

Wybierz odpowiedni szlak. Patrząc na mapę i wybierając żądany obszar do zjazdu powinieneś zwrócić uwagę na kilka rzeczy.

- Po pierwsze, nigdy nie przeceniaj swoich umiejętności. Jeżeli dopiero zaczynasz swoją przygodę z nartami, trzymaj się stoków dla początkujących narciarzy oznaczonych kolorem niebieskim. Nie należy od razu "rzucać się na głęboką wodę" i wybierać się na czerwony stok. Jest to bardzo niebezpieczne i spowoduje, że pozostali narciarze stracą do Ciebie zaufanie, które jest niezbędne na każdym stoku.

- Jeżeli jesteś ekspertem, możesz ulec pokusie i zignorować znaki, mówiące o tym, że szlak jest zamknięty. Jednak, gdy urzędnicy podejmują decyzję o zamknięciu szlaku, to dlatego, że istnieje realne niebezpieczeństwo poważnych obrażeń. Więc zastanów się wcześniej zanim podejmiesz taką decyzję.

4

Jeśli zdecydujesz się na zjazd poza wyznaczonymi szlakami, musisz być świadomy, że na obszarach tych istnieje zwiększone ryzyko wystąpienia lawin śnieżnych. Stosuj się zatem do poniższych wskazówek:

- Wybierając się poza wyznaczone trasy, zawsze zjeżdżajcie w grupie kilka osób.

- Wynajmij przewodnika lub wyznaczcie osobę, która będzie liderem grupy. W każdej grupie musi być bowiem osoba odpowiedzialna za podejmowanie decyzji w kryzysowych sytuacjach.

- Bądź ostrożny i nie zbliżaj się do krawędzi – możesz spaść.

- Podczas zjazdu poza wyznaczonymi trasami używaj raczej szerszych nart, niż te które używasz na stokach narciarskich.

- Rozważ zakup małego nadajnika i zabierz ze sobą małą łopatkę. Weź ze sobą kompas i wcześniej weź udział w szkoleniu na temat tego, jak postępować w przypadku wystąpienia lawiny śnieżnej.

5

Naucz się bezpiecznie upadać. Choć może to wydawać się mało logiczne, istnieje kilka stosunkowo bezpiecznych sposobów na to, jak bezpiecznie upaść, jeśli czujesz, że zaraz się to stanie.

- Przede wszystkim postaraj się zrelaksować. Może to być bardzo trudne, jednak pamiętaj o tym, że jeśli jesteś zbyt spięty, ryzyko wystąpienia poważnych kontuzji jest znacznie większe.

- Jeśli czujesz, że zaraz się przewrócisz, nie broń się i pozwól na to, by to się stało. Jeśli na siłę będziesz strać się utrzymać równowagę, w konsekwencji wykonasz nieprzewidziane ruchy, które spowodują, że ostatecznie wylądujesz na drzewie lub kamieniach.

- Jeśli jest to możliwe staraj się upaść pod górkę, zmniejszy to ryzyko dalszego poślizgu i zjazdu na dół. Jeśli jednak zaczniesz ześlizgiwać się ze stoku, nigdy nie staraj się zatrzymać używając do tego celu nart. Może to wydawać się dobrym pomysłem, ale w rzeczywistości jest to bardzo niebezpieczne.

- Unikaj upadku na kolana i łokcie, staraj się skupić siłę upadku na biodra i ramiona. W żadnym wypadku nie wystawiaj rąk przed siebie, nawet gdy widzisz, że zbliżasz się do upadku. Nadgarstki są bardzo wrażliwe i łatwo doznać ich kontuzji. Nie myśl więc, że możesz je dowolnie wyginać bez żadnych uszkodzeń.

6
Zawsze dopasowuj sprzęt narciarski do swoich potrzeb. Nie pożyczaj go od innych. Nie prawą jest fakt, że jeśli jesteś takiego samego wzrostu, to sprzęt będzie odpowiedni również dla ciebie. Sprzęt możesz kupić w specjalnych sklepach lub udać się do wypożyczalni. Jeśli podasz swój wzrost, rozmiar buta, wagę oraz poziom umiejętności jazdy, instruktor pomoże ci dobrać najlepszy dla ciebie. Dobrze dopasowany sprzęt to gwarancja bezpieczeństwa.
Strona 1 z 4

Powiązane porady

konserwacja nart
wyciąg narciarski
ćwiczenia przed sezonem narciarskim

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane