zimne dłoni

Zimne dłonie i stopy to nie tylko słabe krążenie

grzes_s - specjalista Tipy.pl
zimne dłoni
1 z 4
Jesień, zima są porami roku, w których ludzie częściej odczuwają zimno, zwłaszcza w kończynach dolnych i dłoniach. Niektórzy tłumacza sobie to po prostu zimną pora roku, lecz przyczyny mogą być o wiele poważniejsze i warto poświęcić chwilę na ich analizie.
1
słabe krążenie
Słabe krążenie
Kiedy ludzie zadają pytanie "Czemu mam taki zimne stopy? Czemu mam takie zimne dłonie?" jedną z najczęstszych przyczyn jest słabe krążenie, spowodowane najczęściej mało aktywnym trybem życia, chorobami sercowo-naczyniowymi itd. Palenie tytoniu również powoduje zwężenie naczyń krwionośnych co zmniejsza przepływ krwi do kończyn.

Choroba Raynauda
Jest to choroba, która dotyka około 10 milionów ludzi już tylko w Wielkiej Brytanii, a 90% badanych, u których one występuje to kobiety. Jest to stan, który powoduje zwężenie naczyń krwionośnych w rękach i stopach w reakcji na kontakt z niską temperaturą. Naczynia krwionośne zwężając się, zmniejszają przepływ krwi w całym ciele.

Anemia
Anemia jest kolejnym powodem, który może powodować stany skrajnego zmęczenia, bladości skóry oraz zimne ręce i stopy. Zdarza się to bardzo często w wyniku niedoboru żelaza, który zazwyczaj jest związany z nieodpowiednim odżywianiem i ograniczeniem przepływu tlenu do komórek krwi, narządów i tkanek. Zmniejszenie przepływu krwi może powodować niedokrwistość, a w konsekwencji prowadzić do choroby Raynauda.
2
omega 3
Cukrzyca
Cukrzyca może być również przyczyną zimnych stóp i dłoni, a dodatkowo słabe krążenie i wysokie ciśnienie krwi utrudniają krwi właściwy przepływ w kończynach. Może być to przypadek ciężki do zdiagnozowania, lecz objawy mogą nasilać się z czasem.

Co możesz zrobić?
Pamiętaj, że jest to całkowicie normalne, jeśli zimno występuje na wskutek zimy, lecz przewlekłe zimno może oznaczać poważniejszy problem zdrowotny. Najbardziej rozsądnym wyborem byłaby konsultacja z lekarzem, który na pewno udzieli cennych wskazówek. Co możesz zrobić sam w walce z tym problemem?

Zwiększ spożycie kwasów omega-3
W trakcie badań przeprowadzonych na osobach z chorobą Raynauda, okazało się, że suplementacja oleju rybnego przyczyniła się do poprawy przepływu krwi w kończynach. Wystarczy około 2-3 dań zawierających ryby tygodniowo.
3
rękawiczki
Rękawiczki i skarpetki
Chociaż może się to wydawać oczywiste, to rękawiczki i skarpetki mogą pomóc w utrzymaniu ciepła w Twoich kończynach niezależnie od pogody. Pamiętaj, że dłonie i stopy są przedmiotem przewodzącym temperature przez cały czas, w przypadku stóp skłonnych do pocienia, może być to dodatkowa utrata ciepła nawet do 25%.

Rzuć palenie i żyj bardziej aktywnie
Powyżej napisaliśmy sobie już jak palenie negatywnie wpływa zmniejszając przepływ w naczyniach krwionośnych, więc powinieneś ograniczyć, a później całkowicie zrezygnować ze spożywania nikotyny- ten krok stanowczo poprawi temperaturę dłoni, stóp, oraz przyniesie długą listę innych korzyści dla układu sercowo- naczyniowego, płuc i mózgu. Aktywny tryb życia również pomaga w poprawie pracy układu naczyniowego, co może wspomagać swobodny dopływ krwi do kończyn.

Żelazo w diecie
Upewnij się, że masz odpowiednią ilość żelaza w diecie, dzięki niemu możesz zminimalizować ryzyko zimnych kończyn, oraz ograniczysz do minimum ryzyko zachorowania na anemię i chorobę Reynauda. Zarówno kobiety jak i mężczyźni powinni spożywać około 10 mg żelaza każdego dnia, aby cieszyć się zdrowiem. Kobiety w ciąży powinny spożywac nawet ok 30 mg żelaza. Żelazo odnajdziesz w zielonych warzywach takich jak brokuły, szpinak i boćwina, oraz w soi, soczewicy i sezamie.
Strona 1 z 4

Powiązane porady

opuchnięte stopy i dłonie
Choroba Raynauda
Ból nóg

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane