probiotyki

Czy probiotyki mogą pozytywnie wpływać na twój mózg?

katarzyna_a - specjalista Tipy.pl
probiotyki
1 z 4
Ostatnio coraz głośniej w mediach o probiotykach. Apteczne półki uginają się od suplementów zawierających probiotyki, w telewizji w kółko lecą reklamy jogurtów, a sfermentowane produkty, takie jak kapusta kiszona są coraz częściej wykorzystywane w różnych przepisach.
1
probiotyki działanie
Dzięki licznym badaniom, które przeprowadzono w ostatnich latach wiemy, że bakterie zamieszkujące układ pokarmowy mają duży wpływ na nasze zdrowie fizyczne. Obecnie, mamy jednak coraz więcej dowodów na to, że utrzymanie zdrowego środowiska mikrobiologicznego w jelitach ma ogromny wpływ na rozwój naszego mózgu, nastrój oraz percepcję.

W naszym ciele organizmy jednokomórkowe – głównie bakterie – przewyższają swoją liczebnością komórki ludzkie dziesięć do jednego. Ponad 100 trylionów tych bakterii zamieszkuje przewód pokarmowy, gdzie ciężko pracują rozkładając jedzenie na części pierwsze, dzięki czemu organizm może zrobić użytek z cennych witamin i minerałów. Bakterie te w razie potrzeby bronią także organizm przed niebezpiecznymi patogenami.
2
jelita
Wiadomość, że mikroorganizmy zamieszkujące nasze brzuchy mogą wpływać na to, jak myślimy czy też, co czujemy jest szokująca. Aby lepiej zrozumieć związek pomiędzy jelitami a mózgiem, przyjrzyjmy się bliżej szczegółom dotyczącym sposobu, w jaki bakterie jelitowe wpływają na układ nerwowy.

Niektóre mikroorganizmy pomagają produkować regulujące nastrój neuroprzekaźniki, takie jak serotonina, GABA, melatonina. Ponad 30 różnych neuroprzekaźników powstałych dzięki bakteriom działa miejscowo w tkankach układu pokarmowego, a także przekazuje sygnały do centralnego układu nerwowego. Szacuje się, że prawie 95% serotoniny w organizmie jest produkowane w jelitach.
3
probiotyki
Metabolity bakterii pobudzają nerwy czuciowe w jelitach i zmieniają pracę jelit. Informacja o tych zmianach w motoryce jelit jest następnie przekazywana do mózgu, gdzie wywołuje reakcję. Ból i lęk to dwie najczęściej występujące reakcje. Ten związek jelit i mózgu to powód, dla którego zaburzeniom psychiatrycznym często towarzyszą chroniczne problemy natury trawiennej, i na odwrót.

Kiedyś wierzono, że geny są naszym przeznaczeniem. Jednakże teraz wiemy, że wiele czynników związanych ze stylem życia ma ogromny wpływ na ekspresję genów. Epigenetyka i prowadzone w jej zakresie badania pokazały, że mikroorganizmy maja tutaj duże znaczenie. Bakterie jelitowe mają potencjał zmiany procesu metylacji DNA, czyli mogą włączać lub wyłączać pewne geny.
Strona 1 z 4

Powiązane porady

Wyciąg ze stewii
Nasiona chia właściwości
Mięta właściwości

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane