praca zmianowa

Jak radzić sobie z pracą zmianową?

HanNaSolo - specjalista Tipy.pl
praca zmianowa
1 z 4
Czy jesteś barman, stróżem nocnym czy pielęgniarką praca zmianowa to trudne wyzwanie dla organizmu. Choć obowiązki nie odbiegają od obowiązków pracy w dzień mogą być utrudnieniem w funkcjonowaniu umysłu i ciała. Praca zmianowa nie jest spacerem po parku, ponieważ obejmuje pracę przeciwko naturalnemu rytmowi dobowemu organizmu. Pracownik musi być aktywny i czujny w nocy, wtedy gdy organizm przygotowuje się do snu. Choć nie ma idealnego rozwiązania tego sposobu życia, istnieje wiele kroków, które przygotują pracownika do pracy zmianowej.
1
praca na zmiany
Zapewnij najwyższą jakość snu
Jedna rzecz, które jest ważna dla pracownika zmianowego to zapewnienie snu w ciągu dnia o najwyższej jakości. Nim położysz się spać, upewnij się, że w pokoju jest ciemno. Innym kluczowym punktem jest wygodny materac. Nie żałuj pieniędzy na materac. Dobry materac wpływa na jakość snu. Po wypoczęciu, podczas pracy będziesz czuć się świeżo i bardziej aktywnie.

Zdrowe posiłki
Posiłki spożywane przed pracą mają znaczny wpływ na czujność, wytrzymałość i energię podczas pracy. Ważne jest, aby wybrać odpowiednie pokarmy, które będą dobrym źródłem energii, nie powodując senności. Przed pracą nie jedz słodkich napojów, ciast i rafinowanych węglowodanów (białe pieczywo, cukier, ryż). Zamiast nich wybierz zdrowe, pełnoziarniste orzechy, owoce i warzywa.
2
praca zmianowa
Ostrożnie z kofeiną
Wypicie kilku kubów kawy pod rząd nie jest świetnym rozwiązaniem dla utrzymania aktywności i pobudzenia podczas pracy zmianowej. Zbyt dużo kawy może spowodować, że będziesz niespokojny i drażliwy.

Znajdź zajęcie
Cechą charakterystyczną nocnej zmiany jest to, że może być ona mniej napięta niż w ciągu dnia. Dzięki temu nocna zmiana wydaje się dłuższa niż w rzeczywistości. Zawsze należy znaleźć sobie zajęcie, które utrzyma cię aktywnym i rześkim. Rozwiązywanie krzyżówki lub czytanie książki to doskonałe zajęcie, by być czujnym i nie zbyt rozproszonym w tym samym czasie.
3
praca nocna
Zachowaj czujność
Większość ludzi, którzy pracują na nocna zmianę często doświadczają największego zmęczenia około godziny 4-5 rano. Aby zwalczyć zmęczenie i chęć drzemki, co godzinę lub dwie rób przerwę i zrób kilka ćwiczeń, które pobudzą ciało i umysł. Aktywność w czasie przerw jest dobrym sposobem na ponowne uruchomienie zapasów energii.

Zdrowa równowaga
Pracownicy nocnej zmiany często czują się odizolowani od rodziny i przyjaciół. Aby zwalczyć uczucie izolacji, upewnij się że twoi bliscy zdają sobie z tego sprawę, że jesteś pracujesz w innym harmonogramie. Należy wyjaśnić dzieciom, dlaczego mama lub tata musi spać w ciągu dnia albo dlaczego nie mogą je ułożyć wieczorem do snu.

Powrót do domu
Ważną częścią pracy zmianowej jest również bezpieczny powrót do domu. Prawie 20% wypadków drogowych jest spowodowanych brakiem snu. Kiedy jest to możliwe wróć z innymi pracownikami jednym środkiem transportu, samochodem bądź transportem publicznym.
Strona 1 z 4

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

def
31.01.2018
Praca zmianowa to niewygodna sprawa.Coś o tym wiem,dlatego już nie pracuję w ten sposób wynegocjowałem warunki u szefa i zgodził się na stałą porę.Wystarczyło trochę poczytać o negocjacjach,sporo tego teraz w sieci.