Tutaj jesteś: Zdrowie > Zdrowie Rodzinne > Zdrowie Kobiety > 9 dziwnych reakcji naszego ciała, które stanowią mechanizmy obronne

9 dziwnych reakcji naszego ciała, które stanowią mechanizmy obronne

Stopień trudności: łatwe
, ekspert Tipy.pl
 0/5 (0 ocen)
Oceń 
Udostępnij
 1 z 4 
Nasz organizm to zbiór licznych cykli i systemów biologicznych, które niekiedy trudno zrozumieć. Jednym z takich systemów są mechanizmy obronne. Chronią one nas przez 24 godziny na dobę przed czynnikami, które mogą być szkodliwe. Oto dziewięć fascynujących reakcji naszego ciała, które – choć może nie zdawaliśmy sobie z tego sprawy – są takimi właśnie mechanizmami.
1
ziewanie
Ziewanie
Głównym celem ziewania jest ochłodzenie mózgu po tym, jak został przegrzany lub przesilony.

Kichanie
Kichamy zwykle wtedy, gdy nasze drogi nosowe wypełniły się zbyt dużą ilością alergenów, mikrobów, kurzu i innych składników mogących wywołać podrażnienie. Kichanie pomaga nam pozbyć się ich.

Przeciąganie się
Przeciągamy się instynktownie, by przygotować nasze ciało na fizyczny wysiłek, jaki mamy wykonać w ciągu dnia. Rozciągając mięśnie, stymulujemy jednocześnie przepływ krwi, tym samym poprawiając sobie nastrój.
2
pomarszczone dłonie
Czkawka
Szybkie jedzenie, połykanie zbyt dużych kawałków lub przegrzanie organizmu może powodować podrażnienie nerwu błędnego. Wpływa to na pracę żołądka i przepony, wywołując czkawkę.

Gwałtowne skurcze
Mowa tu o dziwnym uczuciu, które towarzyszy zasypianiu. W chwili, gdy jesteśmy bliscy zaśnięcia, naszym ciałem wstrząsa skurcz podobny do wstrząsu elektrycznego. Skurcz mięśni jest tak silny, że można nawet spaść z łóżka i powoduje on natychmiastowe wybudzenie się. Kiedy zaczynamy zasypiać, częstotliwość oddechu szybko spada, mięśnie się rozluźniają, natomiast tempo pulsu zmienia się bardzo powoli. Mózg interpretuje taki stan rzeczy jako zagrożenie śmiercią, dlatego próbuje mu zapobiec, wywołując wstrząs.

Zmarszczki w wodzie
Zmarszczki pojawiające się na skórze dłoni po zbyt długim czasie spędzonym w wodzie pełnią istotną rolę. Nadmiar wilgoci w środowisku dla organizmu oznacza zwiększony poślizg. Zmarszczki na skórze mają ułatwić chwytanie przedmiotów.
3
łzy
Utrata pamięci
Utrata pamięci następuje często w wyniku traumatycznych przeżyć. Nasz mózg dosłownie usuwa najtrudniejsze momenty z naszej pamięci, by chronić nas przed cierpieniem.

Gęsia skórka
Pierwotną funkcją gęsiej skórki jest zmniejszenie ilości ciepła, jaką traci nasze ciało poprzez pory skóry. Dzięki temu organizm łatwiej zachowuje odpowiednią temperaturę w niesprzyjających warunkach klimatycznych.

Łzy
Łzy mają za zadanie chronić śluzówkę oka w momencie, gdy dostanie się do niego ciało obce. Działają też jednak jako „emocjonalna obrona”.
Przeczytaj teraz: Jak przestać ziewać?
 0/5 (0 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Czy to jest koniec związku, smutne sceny z ulubionego filmu lub frustracja w pracy, wszyscy od czasu do czasu mamy...
Dlaczego powinniśmy płakać?
Czy to jest koniec związku, smutne sceny z ulubionego filmu lub frustracja w pracy...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt