ptaki w zimie

Jak karmić ptaki zimą?

WojciechWojciech - specjalista Tipy.pl
ptaki w zimie
1 z 11
Zima to ciężki okres dla ptaków zwłaszcza, jeżeli jest dużo zamarzającego śniegu. Jeżeli chcesz dokarmiać ptaki, możesz próbować metodą prób i błędów przyciągnąć je do swojego karmnika, ale możesz także przeczytać poniższą instrukcję i od razu dowiesz się jak i czym karmić ptaki podczas zimy.
1
ziarna słonecznika
Ziarna czarnego słonecznika.

Takie ziarna słonecznika są w świecie ptaków jak najlepsze hamburgery. Prawie każdy ptak, który odwiedzi twój karmnik skusi się na ziarna słonecznika. Ptaki, które nie będą mogły same rozłupać ziarenek dokładnie wyczyszczą resztki, które zostawią inne. Dlaczego czarne ziarna mają przewagę nad jasnymi?

2
orzeszki ziemne
Orzeszki ziemne.

Często dla ptaków przeznacza się orzeszki, które odrzucone są z normalnej sprzedaży przez jakieś drobne uszkodzenia. Zapytaj sprzedawców o takie odrzuty, pewnie chętnie sprzedadzą je po nieco niższej cenie. Możesz też kupić w sklepach zoologicznych specjalne sklejane zawieszki z orzeszków ziemnych. Dzięcioły, wróbelki i sikorki a nawet zięby z pewnością skuszą się na taki przysmak, ze względu na jego dużą wartość energetyczną.

3
słonina
Łój, słonina, smalec.

Większość ludzi nie ma w swojej diecie dużych ilości tłuszczu, jednak dla ptaków zwłaszcza zimą jest on bardzo ważnym źródłem energii. Zapytaj w sklepie mięsnym o gotowy łój dla ptaków, jeżeli takiego nie ma możesz go przetopić, usunąć wszystkie zanieczyszczenia a następnie pozostawić do zastygnięcia (najlepiej osiągnąć to w mikrofalówce). Zastygnięty łój możesz umieścić w siateczce po cebuli i zawiesić w karmniku. Kiedy łój jest jeszcze ciekły możesz do niego wsypać inne składniki. Zamiast łoju możesz dać ptakom smalec lub słoninę (zawieszasz ją na nitce na gałęzi).

4
mieszanka nasion
Dobra mieszanka nasion.

Zapytasz czy mieszanka nasion może być zła? Otóż może. Kiepskie mieszanki nasienne zawierają mnóstwo wypełniaczy, łusek nasiennych i innych odpadków, których ptaki nie zjedzą. Niektóre mieszanki zawierają także barwione ziarna, które jedzą ptaki hodowane w domach, ale dzikie ptaki raczej na pewno ich nie zjedzą. Dobra mieszanka nasienna zawiera dużo słonecznika, kukurydzę, proso i czasem nawet orzeszki. Dostępne w sklepach mieszanki, zwykle mają wiele niepotrzebnych ziaren, jeżeli chcesz kupić dobrą zapytaj w sklepach zoologicznych lub u hodowców ptaków. Możesz także kupić ziarna oddzielnie i zrobić własną mieszanką.

5
nasiona ostu
Nasiona ostu czarnego.

Specjalne nasiona dla ptaków, nazywane nasionami ostu czarnego w rzeczywistości jednak stanowią specjalną mieszankę nasion, która dostarcza ptakom dużych ilości energii. Ponieważ nasiona te są dosyć kosztowne trzeba je podawać w niewielkich ilościach. Jednym ze sposobów jest podawanie w woreczkach zrobionych z półplastycznego materiału z małymi otworkami (doskonale nadają się skarpetki). Wadą tych ziaren jest to, że mogą one szybko pleśnieć lub kiełkować, jeżeli chcesz tego uniknąć zapytaj w sklepie zoologicznym o prażone ziarna. Nie będą one w ogóle kiełkować i będą się wolniej psuły.

6
krokosz barwierski
Krokosz barwierski.

Białe nasiona w cienkich łupkach, chętnie spożywane przez ptaki, bardzo lubiane przez kosy a także wiewiórki. Krokosz może zastąpić ziarna słonecznika. Uważaj jednak by ziarna nie zamokły, bo napęcznieją i staną się niejadalne.

7
kukurydza
Kukurydza.

Wróble, kosy, sójki, gołębie, przepiórki i wiewiórki to tylko niektóre zwierzątka z pośród tych, które odwiedzą twój karmnik, jeżeli znajdą się w nim ziarna kukurydzy. W zależności od tego gdzie mieszkasz możesz spodziewać się także indyków, jeleni a nawet łosi. Ogólnie kukurydza może przyciągnąć do karmnika praktycznie każdy gatunek, należy jednak pamiętać, że musi być ona w postaci ziaren, najlepiej popękanych lub rozdrobnionych na mniejsze kawałki. Kukurydza w kolbach nie jest dobra dla ptaków, bo ziarna są zbyt trudne do wyjęcia i zbyt duże do zjedzenia i strawienia. Popękane ziarna mogą być natomiast łatwo zjedzone nawet przez małe ptaszki.

8
mączniki
Mączniki.

Większość ptaków, z wyjątkiem szczygłów chętnie zje mączniki, jeżeli tylko znajdą się w karmniku. Mączniki dostępne są w sklepach zoologicznych. W domu możesz je trzymać w pojemnikach z płatkami owsianymi, ptakom podawaj w płytkich naczyniach ceramicznych ze śliskimi brzegami tak by nie mogły z nich wypełznąć. Nie możesz trzymać mączników zbyt długo w cieple, bo przepoczwarzą się w chrząszcze i będą się rozchodzić po domu.

9
owoce
Owoce.

Ludziom zaleca się jedzenie przynajmniej trzech porcji owoców dziennie. Owoce są również ważnym elementem jedzenia ptaków. Ptaki chętnie jedzą winogrona, kawałki owoców cytrusowych, plasterki banana, jabłka. Możesz im także podawać rodzynki, ale musisz je wcześniej pokroić i namoczyć w ciepłej wodzie by napęczniały i zmiękły.

10
masło orzechowe
"Jedzenie domowe."

Możesz także wymyślać własne receptury na zimowe jedzenie dla ptaków. Podstawą może być masło orzechowe z wrzuconymi do środka większymi kawałkami orzechów. Możesz roztopiony łój wylać na foremki do kostek lodu, gdy zastygnie powstaną poręczne małe porcje. Przed zastygnięciem możesz dodać do łoju rodzynki, kawałki orzeszków lub jabłek.

Strona 1 z 11

Powiązane porady

Kolba dla ptaków
karmnik z szyszki

Podobne porady

Komentarze (33)

* Pola wymagane

nejticaramel
28.02.2017
Większość osób twierdzi, iż ptaki te należy karmić ziarnem, jednak ich naturalnym pożywieniem są rośliny wodne, dlatego zastanawia mnie czy pokarm w postaci np. koperku, sałaty, szczypioru lub natki pietruszki nie okazałby się dla nich zdrowszy skoro jest bardziej zbliżony do ich naturalnego pokarmu niż ziarenka?
Janusz B
09.01.2017
Od wielu lat , tylko słonina , słonecznik i orzech rozbijam tylko skorupki sikorki doskonale sobie radzą z wydziobaniem zawartości skorupki .
piesel
07.11.2016
ludzie dlaczego wedlug niektorych dokarmianie ptaków je złe chmmmmm !!!!!?????
Janusz
08.12.2014
COS TU NIE TAK Z TYM POKARMEM DLA PTAKÓW ! JEZELI CHCECIE KARMIC PTAKI KUPUJCIE GOTOWA MIESZANKE DLA PTAKOW , BEDZIE IM SMAKOWALA I JEST BEZPIECZNA .... MASŁO ORZECHOWE , SŁONINA , ORZESZKI - CZESTO ZAWIERAJA SÓL - DLA PTAKÓW JEST ONA BARDZO SZKODLIWA - KILKA ZIARENEK SOLI MOZE ZABIC PTAKA !
marek
08.12.2014
SLONECZNIK, SLONECZNIK I jeszcze raz SLONECZNIK - najlepiej luskany. Nie znam ptakow ktore nie preferowalyby tego kalorycznego przysmaku. Od kilkunastu lat skarmiam corocznie 20-kilogramowy worek LUSKANEGO SLONECZNIKA. To najlepsza przysluga dla ptakow. Inne karmy to zawracanie glowy i marnowanie pieniedzy. Szczegolnie gotowe mieszanki. Z obserwacji wiem, ze ptaki ZAWSZE WYBIERAJA SLONECZNIK ! Jesli im sie go dosypuje to inne ziarna pozostaja nietkniete. Wielokrotnie eksperymentowalem z pszenica, platkami , kaszami - znikaly tylko w czasie bardzo ciezkich zim i wowczas gdy nie bylo slonecznika. Karmik mam tak skonstruowany by dokarmiac tylko male ptaki. Co zima mam kilka rodzajow sikorek, rudziki, kowaliki, jemioluszki, cale chmary dzwoncow , zdarzyly sie grubodziby, czesto dziecioly , wroble i mazurki rączej wydziobuja spod karmika, ktorefs zimy zajrzaly tez gile ale one oskubuja raczej klonowe noski za plotem. Duzych ptakow generalnie nie dokarmiam, bo te radza sobie lepiej i wyzarlyby caly worek karmy w miesiac, bo zlatuja sie calymi grupami golebie, wrony, sroki, sojki, kosy. Rzucam im czasami czerstwe pieczywo za plot. Gdybym dopuscil je do karmika to male pozyteczne ptaszki zostalyby przegonione. Reasumujac: kupujcie ptakom slonecznik to najlepsza i najwartosciowsza dla nich karma. U mnie wyroslo na sloneczniku juz wiele ptasich pokolen.
marek
08.12.2014
Dokarmiacz
08.12.2014
Do mnie na balkon wlazł jeden taki łoś jak wsypałem słonecznika do karmnika.
ja
08.12.2014
dokarmiam ptaki zima od kilkunastu lat i wiem na pewno ze kukurydza jest jednym z ostatnich ziaren jakie ptaki w karmniku zjedzą bo w moim karmniku nie ma indyków jeleni itp.
gargamel
08.12.2014
a ja sikorkami karmię kota
goma
08.12.2014
Ja dokarmiam ptaki 2 rok i co ciekawe przylatują jak jeszcze nie ma śniegu i wielkich mrozów a zaczynam w listopadzie a jak jest śnieg nie ma żadnego ptaszka. Kupuję ziarenka w sklepie.