książki

Jak napisać streszczenie?

emogirlemogirl - specjalista Tipy.pl
Pisanie streszczeń nie jest rzeczą trudną. Jeśli nie mamy doświadczenia w tym temacie, ważne by ćwiczyć i nie zniechęcać się od razu. Wbrew pozorom nie jest to takie skomplikowane i nie wymaga wiele wysiłku. Wystarczy poświęcić codziennie, choć krótką chwilę, a później będzie już tylko łatwiej. Jeśli masz jakieś wątpliwości poproś bliska osobę o przeczytanie streszczenia, które napisałeś. Zastosuj się do podanych tutaj rad, a nauczysz się pisać krótkie i treściwe streszczenia książek.
1
Krótko opisz o czym jest książka. Przypomnij sobie całą fabułę i opisz ważniejsze jej elementy. Kim byli główni bohaterowie książki? Jakie były momenty kulminacyjne opowieści? Co było w niej wyjątkowego i zaskakującego? Odpowiedzi na te pytania powinny znaleźć się w każdym dobrym streszczeniu.
2
Nie pisz o wszystkim. Postaraj się o jasne, zwięzłe i krótkie opisy. Uwzględnianie zbyt dużej ilości informacji przeczy całej koncepcji streszczenia.
3
Uwzględnij w streszczeniu swoje własne przemyślenia dotyczące osób lub wydarzeń z książki. Napisz o swoich reakcjach i odczuciach, np. „Moim zdaniem książka zawierała zbyt długą część opisową”, „Uważam, że wątek .... powinien być rozwinięty, ponieważ....”.
4
Zakończ streszczenie podsumowaniem książki jako całości. Czy poleciłbyś ją innym osobom? Uargumentuj swoją odpowiedź.
5
Przeczytaj przykładowe streszczenia innych książek. Dadzą ci one pogląd tego, na czym się skupić, a czego unikać pisząc streszcznie.

Powiązane porady

Pisanie wierszy
prezentacja
techniki nauki

Podobne porady

Komentarze (3)

* Pola wymagane

grazyna2
13.04.2013
streszczenie- już sama nazwa mówi, iż powinno być streszczeniem dzieła-ksiażki, a nie pisać tu trzeba swoich odczuć, tylko to, co ważne chciał pokazać autor. W streszczeniu trzeba ukazać tylko fakty. Swoich odczuć tu być nie może.
charles
06.11.2012
Nie zgadzam sie z tym tokiem postepowania. W streszczeniu ani nie powinnismy wyrazac wlasnej opinii, ani nie powinnismy jej polecac czy tez nie. To juz sa cechy recenzji, a nie streszczenia.
kuku
28.11.2010
dosyć spoko