negocjacje z klientem

Jak negocjować z klientem?
BiznesBiznes - specjalista Tipy.pl

Podstawowym problemem podczas negocjacji z klientem jest to, że klient ma przewagę, bo to my więcej stracimy tracąc klienta. Chcąc zachować klienta, przy obecnej konkurencji jesteśmy zmuszeni opuszczać ceny. Presja jest jeszcze większa, gdy mamy do czynienia ze stałym klientem, gdyż nie możemy zniszczyć długotrwałej współpracy. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, które mogą okazać się przydatne podczas negocjacji z klientem.
1
Podkreślaj wartość współpracy.

Kiedy podczas negocjacji chcesz podnieść cenę lub zaproponować wysoką musisz cały czas podkreślać wartość swojej firmy i jakość usług. Nie możesz zwalać winy za wysoką cenę na klienta, bo może się on poczuć urażony.

2
Wiedza.

Poznaj dokładnie swoich klientów i korzystaj z tej wiedzy. Postaraj się zrozumieć wszystkich, których wymagania mają wpływ na organizacją twojego klienta. Musisz być także zorientowany jak trudno/łatwo byłoby mu znaleźć nowego dostawcę.

3
Umiejętności komunikacyjne.

Ważną rolę odgrywają twoje umiejętności komunikacyjne. Różnica nie leży tylko w tym, co mówisz, ale też, w jaki sposób to mówisz. Postaraj się by wypowiadane słowa były jasne, zrozumiałe, wypowiedziane w przystępny, subtelny sposób, łagodnym tonem. Mowa ciała nie może być zbyt bogata ani zbyt słaba, by klient nie odczuł, że jest ci obojętny. Staraj się używać pewnych wzorów wypowiedzi, które sprawią, ze twój klient usłyszy dokładnie to, co chce usłyszeć.

4
Przygotuj się.

Jeżeli masz negocjować ceny ze swoimi dostawcami przygotuj się dokładnie. Zrób wywiad rynku, dzięki temu będziesz czuł się pewnie podczas negocjacji i twoja pozycja będzie niezagrożona.

5
Nigdy nie ustępuj.

Jeżeli nawet musisz obniżyć cenę - bo takie są wymagania rynku - postaraj się wynegocjować coś w zamian. Umowa na dłuższy okres, dodatkowe zamówienia, czy po prostu polecenie twojej firmy komuś znajomemu. Dzięki temu mimo obniżenia ceny i tak zyskujesz.

6
Bądź przygotowany do rozstania z klientem.

Przychodzi taki moment, gdy dobry klient przestaje być dobrym klientem. Dobrze policz i kiedy ten moment nadejdzie. W przeciwnym razie tylko stracisz na relacji z tym klientem, a to oznacza, ze z nie będzie ci zależało na jakości usług i z czasem możesz stracić nie tylko pieniądze, ale także dobrą reputację firmy.

?

Wskazówki
* Jeżeli będziesz mógł zastosować wszystkie elementy podczas negocjacji to z pewnością będzie ona udana.
* W rozmowie z klientem daj mu do zrozumienia, ze po, mimo iż jest on dla ciebie ważny to nie on rozdaje wszystkie karty.
* Przede wszystkim nie zależnie od tego, co negocjujesz zawsze podkreślaj rolę swojej firmy i wartość relacji, jaka łączy cię z klientem, przygotujesz sobie grunt pod następną negocjację.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane

Twój e-mail nie będzie widoczny na stronie