dziecko

Jak nauczyć dziecko dobrych manier?
YvonaYvona - specjalista Tipy.pl

Nigdy nie jest za wcześnie, żeby nauczyć malucha dobrych manier. Nawet dzieci, które nie potrafią jeszcze mówić, mogą nauczyć się komunikować przy pomocy gestów. Umiejętność dzielenia się z innymi jest nauką, którą powinniśmy zachować do końca życia, ale jej wypracowanie jest szczególnie ważne w przedziale wiekowym 2-4 lat. Podobnie można nauczyć dziecko witać się z innymi, gdy tylko regularnie się je do tego zachęca. Tak jak inne aspekty rodzicielstwa, uczenie dziecka dobrych manier nie jest sprawą łatwą. Poniżej przedstawiam jednak kilka porad, które pomogą ci odnieść sukces na tym polu.
1
Zacznij od nauki dwóch lub trzech zwrotów, takich jak „proszę”, „dziękuję” i „przepraszam”, a gdy dziecko zacznie chwytać ich znaczenie, wówczas wprowadź więcej. Dzieci, które nie potrafią jeszcze mówić, mogą nauczyć się odpowiedników tych słów w języku gestów. Np. kiedy mówisz „proszę” wykonaj w tym samym momencie odpowiedni gest. Wzmocni to określone słowo i umożliwi nie mówiącemu jeszcze dziecku komunikowanie się. Jeśli będziesz powtarzać tą czynność dosyć często, dziecko podchwyci jej sens i będzie gestykulować „proszę” za każdym razem, kiedy będzie czegoś chciało.
2
Bądź wytrwały i konsekwentny. Oznacza to, że jeśli rozpoczniesz naukę dobrych manier, konsekwentnie trzymaj się jej i ćwicz tą cechę kilka razy dziennie. Wprowadź dobre maniery w życie każdego domownika. Może to trochę potrwać, ale dziecko na pewno załapie o co chodzi. Nauka dobrych manier za młodu przyniesie korzyści na długo po tym, jak twoje dorosłe już dziecko opuści rodzinny dom.
3
Modeluj zachowanie i język, żeby dać dziecku odpowiedni przykład. Pamiętaj, że dzieci zazwyczaj uczą się naśladując zachowania rodziców. Używaj zwrotów grzecznościowych w stosunku do twoich znajomych, krewnych, przyjaciół. Dziecko, które będzie ich świadkiem szybciej się ich nauczy.
4
Za każdym razem chwal dziecko za dobre zachowanie, jeśli np. cierpliwie będzie czekać w kolejce lub zaoferuje pomoc koledze w posprzątaniu zabawek. Zadbaj o to, żeby dziecko wiedziało, że bycie grzecznym jest czymś, o co warto się starać.
5
Nigdy nie każ dziecka, zwłaszcza małego, za nie opanowanie dobrych manier. Nagradzaj je, gdy mu się to uda. Pamiętaj, że dziecko dopiero się uczy.
6
Traktuj naukę manier jak dobrą zabawę. Regularnie przypominaj dziecku o tym, jak powinno się zachować. Nauka dobrych manier jest czasochłonna, ale gdy zobaczysz pierwsze rezultaty, np. na obiedzie u babci, będziesz bardzo dumna.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane