negocjacje

Jak dobrze negocjować?
BiznesBiznes - specjalista Tipy.pl

Niezależnie od tego czy to kupno domu, zbyt duży rachunek za telefon, targowanie się w Chinach, lub spłata karty kredytowej, zasady negocjacji są zawsze takie same. Wystarczy pamiętać, że nawet najbardziej doświadczony negocjator czuje się niepewnie. Jedyna różnica polega na tym, że negocjator z doświadczeniem potrafi doskonale ukryć swoją niepewność. Poniżej znajdziesz instrukcję jak dobrze negocjować.
1

Wyznacz punkt krytyczny (Najniższa kwota, jaką możesz wynegocjować).

Jeżeli występujesz w czyimś imieniu musisz uzyskać pisemne zapewnienie, że zgadza się on na wynegocjowane przez ciebie warunki. W przeciwnym razie nawet, gdy wynegocjujesz doskonałą umowę ktoś może ją mimo wszystko odrzucić. Twoją wiarygodność potwierdzają tylko umowy, które zostaną zaakceptowane.

2
Znaj swoją wartość.

Jak bardzo druga strona cię potrzebuje? Czy twoja oferta jest jedną z wielu, czy może raczej jest jedyną taką na rynku? Jak zdesperowani są twoi klienci? Kto kogo bardziej potrzebuje, ty ich czy oni ciebie?

3
Zaplanuj jak będziesz negocjować.

Twoje kolejne posunięcia powinny być dobrze przemyślane, by wyglądały tak jakbyś powoli "zmniejszał" swoje wymagania, jednocześnie sprawiając wrażenie, że już więcej nie popuścisz.

4
Zaczynaj ekstremalnie.

Gdy przystępujesz do negocjacji nie bój się postawić ekstremalnych warunków, kto wie, może akurat ktoś się na nie zgodzi. W najgorszym razie ktoś pomyśli, że jesteś próżny, ale może również pomyśleć, że cenisz swój czas, pieniądze i masz odwagę. Jeżeli chcesz coś kupić po bardzo niskiej cenie, nie martw się, że ktoś się może obrazić, pamiętaj, że to jest biznes, a jeżeli komuś nie spodoba się twoja oferta zawsze może zaproponować inną cenę. Pamiętaj, że najważniejsze by być śmiałym. Jeżeli twoja oferta otwierająca będzie zbyt zbliżona do ostatecznej to nie będziesz mieć możliwości negocjowania.

5
Dodatki do oferty.

Czy można wynegocjować jeszcze coś, co dla strony przeciwnej ma niewielką wartość, a dla ciebie jest ważne? Czy może ty możesz dorzucić coś, co dla ciebie nie jest ważne a ucieszy druga stronę? Pomyśl nad tym i bądź kreatywny. Sporządź listę swoich umiejętności lub rzeczy, które możesz zaoferować w negocjacji jako dodatkowy bonus. Na przykład, jeżeli masz dużo wolnego czasu, zaproponuj komuś pomoc (opiekę nad dzieckiem, dodatkowe ubezpieczenie), nie będzie cię to wiele kosztować, a dla drugiej osoby może być bardzo cenne.

6
Koszt pracowników.

Przykładowo potrzebujesz pracowników do swojego sadu. Za określoną pracę chcesz im zapłacić 300 zł a oni chcieliby otrzymać 350 zł. Zaproponuj im, że zapłacisz 300 zł i dorzucisz owoców o wartości 70 zł. Oczywiście owoce, które im proponujesz kosztują 70 zł w sklepie, ale koszt, jaki ty ponosisz za ich produkcję jest znacznie mniejszy. Możesz też zaproponować im np. 5% rabat na wszystkie swoje produkty.

7
Oferta płatna z góry.

Płatność z góry jest bardzo pożądana w dzisiejszych czasach. Ponieważ płacisz z góry możesz poprosić o rabat zarówno podczas zakupu produktów jak i zamawiania usług. Jeżeli sprzedawca nie chce dać ci rabatu zabierz gotówkę i powiedz, że w takim razie zapłacisz później lub kup sprzęt na raty. Ponieważ gotówka do ręki daje mu pewność zarobku na pewno zgodzić się na rabat.

8
Rozejrzyj się i porównaj ceny.

Zanim coś kupisz obejdź wszystkie sklepy. Zapamiętaj, jakie ceny oferują. Podczas rozmowy ze sprzedawcą możesz powiedzieć, że w innym sklepie ta sama rzecz jest znacznie tańsza, jeżeli zależy mu na sprzedaży zaproponuje ci upust.

9
Zachowaj na koniec jeden lub dwa argumenty.

Gdy poczujesz, że jesteś bliski porozumienia z drugą stroną powinieneś użyć jeszcze jednego lub dwóch argumentów, które ostatecznie przesądza sprawę.

10
Bądź przygotowany by odejść.

Wyznacz jakąś granicę, której nie wolno ci przekroczyć. Bądź gotowy by odejść, jeżeli druga strona nie przystanie na twoje ostateczne warunki. Może się tak zdarzyć, że gdy odejdziesz ktoś poprosi cię byś wrócił lub zadzwoni do ciebie.

?

Wskazówki
* Dobre przygotowanie to 90% sukcesu podczas negocjacji. Zbierz jak najwięcej informacji przed dokonaniem transakcji.
* Nawet, jeżeli nie jesteś pewny swoich racji, sprawiaj wrażenie zdecydowanego i pewnego siebie, mów nieco głośniej niż zwykle, nie wahaj się.
* Unikaj wrogości - to najgorsze podczas negocjacji. Nawet, jeżeli we wcześniejszych kontaktach bywało różnie, każdą rozmowę staraj się zaczynać optymistycznie i z uśmiechem na twarzy.
* Uważaj na swój język ciała. Twoje ciało nie może być w sprzeczności ze słowami.
* Podczas negocjacji unikaj zwrotów, które mogą dać drugiej stronie wrażenie, że ustąpisz. Np. nie mów cena wynosi około 100 zł, zawsze powiedz cena to 100 zł.
* Jeżeli ktoś zachowuje się zupełnie nieracjonalnie nie negocjuj z nim. Powiedz, że jak postawią rozsądną cenę chętnie podejmiesz negocjacje.

Strona 1 z 3

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (4)

* Pola wymagane

Tombrero
31.01.2018
Niektóre z tych tipów na pewno się sprawdzą, ale trzeba dobrze zaplanować, w jakim momencie po nie sięgnąć. Jak wspomniała Magda w każdym kraju negocjuje się inaczej. W Polsce kultura negocjacji dopiero zaczyna być szerzej opisywana.
Magda
09.01.2017
Bzdura. W każdym kraju negocjuje się inaczej. Nie można powiedzieć:

"Niezależnie od tego czy to kupno domu, zbyt duży rachunek za telefon, targowanie się w Chinach, lub spłata karty kredytowej, zasady negocjacji są zawsze takie same. " ;

ponieważ zasady negocjacji są warunkowane właśnie obyczajowością i kulturą danego regionu. Radzę poczytać, jak BARDZO różni się sposób negocjowania w przytoczonych tu Chinach czy Japonii od sposobu polskiego...
jaknegocjowac.com.pl
02.05.2015
Może odrobinę pobieżne, ale są to bardzo wartościowe porady.
Zabrakło najważniejszego punktu:
CEL - Przemyśl i wyznacz sobie cel negocjacji i nigdy o nim nie zapominaj w trakcie negocjacji!
:)
Pozdrawiam
Pozdrawiam
Ala
24.03.2014
Super porady, przydatny artykuł! Polecam również artykuł o negocjacjach na blogu goworka