dobra kelnerka

Jak być dobrą kelnerką?
KarieraKariera - specjalista Tipy.pl

Kelner to ostatnimi czasy bardzo popularny zawód, zwłaszcza wśród młodych osób. Wielu z nas chcąc zarobić sobie trochę pieniędzy, szuka pracy w barach i lokalach gastronomicznych. Trzeba jednak pamiętać, że tylko chęć do pracy nie wystarczy, by pracodawca nas zatrudnił. Trzeba wiedzieć jak radzić sobie w tym zawodzie. Poniżej znajdziesz wskazówki, jak być dobrą kelnerką lub dobrym kelnerem.
1
Zawsze bez względu na to, co się wydarzy uśmiechaj się do klientów. Staraj się, by uśmiech był zawsze szczery. W żadnym wypadku nie bądź sentymentalna i ckliwa.
2
Zawsze bądź miła dla dzieci. Uśmiechaj się do nich tak, jakby były najbystrzejszymi stworzeniami, jakie kiedykolwiek widziałaś. Rodzice naprawdę to lubią.
3
Gdy zobaczysz, że goście wchodzą do lokalu, od razu podejdź do nich z kartą menu. Nie czekaj, aż sami o to poproszą.
4
Jeśli widzisz, że klienci przyszli na posiłek z małym dzieckiem, zapytaj ich czy nie potrzebują specjalnego krzesełka do karmienia lub wyższego krzesła.
5
Zapoznaj się wcześniej z menu. Dobra kelnerka musi znać całe menu na pamięć.
6
Zwróć uwagę na swoje ubranie. Upewnij się, że twoje ubranie nie przeszło jakimś przykrym zapachem lub dymem tytoniowym. Źle pachnący kelner nie wywiera dobrego wrażenia na klientach. Ludzie za twoimi placami będą się krzywić i z pewnością nie dostaniesz napiwku.
7
Nigdy nie pytaj klientów o pogodę. Bez względu czy pogoda jest ładna czy też deszczowa i pochmurna, zawsze mów pozytywne rzeczy typu – "słyszałam, że w piątek ma być ciepło i słonecznie". Nie zapominaj także o uśmiechu.
8
Zawsze znajdzie się osoba, która jest pierwszy raz w lokalu i nie wie, co zamówić. W takiej sytuacji powinnaś doradzić klientowi, by zamówił specjalność kucharza.
9
Jeśli tylko zauważysz, że klienci skończyli jeść, podejdź do stołu i zbierz wszystkie brudne naczynia i niedokończone dania. Nie pozwól, by musieli cię o to prosić.
10
Co zrobić jeśli jesteś sama, a musisz obsłużyć jak najszybciej stolik z 8 lub większą liczba gości? Zrób tzw. "zegar". Stań przed stołem i ustal, oczywiście w myślach, że osoba znajdującą się naprzeciwko ciebie to godzina 12, po jej lewej znajduje się 1, następnie 2, itd. Kiedy będziesz podawać napoje rób to za kolejnością, tak jak wskazuje zegar. To samo dotyczy podawania posiłków.
11
Kiedy klienci mają jakieś dodatkowe życzenia, spójrz na nich wzrokiem mówiącym, że wszystko jest możliwe. Oni kochają to spojrzenie.
12
Nigdy nie licz napiwków na oczach gości. Pomyślą, że jesteś chciwa, a tego być przecież nie chciała.
13
Nigdy nie oceniaj ludzi po wyglądzie. Bogaci, od których spodziewamy się dużych napiwków, są zazwyczaj najbardziej wymagającymi klientami. Skaczemy wokół nich licząc na napiwek, a na końcu okazuje się, że dostaniesz kilka groszy, podczas gdy para w podartych dżinsach i naciągniętych swetrach zostawi nam aż 30%. Dlatego też zawsze traktuj wszystkich klientów tak samo.
14
Pamiętaj, im większe zamówienie, tym większy napiwek. Proponuj gościom przystawki, sałatki, desery i inne specjały. Zawsze zadaj pytanie w formie – czy chcieliby Państwo spróbować...? Brzmi ono znacznie lepiej niż namawianie kogoś do kupna.
15
Staraj się zapamiętać, który z klientów zamówił określone danie. Jeśli masz z tym problemy lub zamówienie było zbyt duże, numeruj sobie stoliki oraz osoby przy nim siedzące i zapisuj wszystko na kartkach. Unikaj pytania gości, który z nich zamówił danie, które właśnie chcesz podać.
16
Na koniec zadbaj o swój wygląd. Makijaż naprawdę pomaga. Atrakcyjny wygląd na tym stanowisku pracy jest bardzo pomocny. Pamiętaj jednak, by zachować umiar. Nie nakładaj na siebie tony pudru, tylko delikatnie podkreśl swoją urodę. Naturalny wygląd to podstawa.
?

Wskazówki
* Jeśli uważasz, że osoba zamawiająca alkohol nie ukończyła osiemnastu lat, masz prawo poprosić ją o okazanie dokumentu, na podstawie którego będziesz mogła określić wiek. Zrób to jednak w sposób dyskretny, by nie stawiać jej w niezręcznej sytuacji.

Strona 1 z 3

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

latino
31.12.2011
właśnie te instrukcje dostałam od swojego szefa hahaha... szkoda, ze ludzie nie są tacy na jakich wyglądają. pojscie na latwiznę hahaha dobre