Tutaj jesteś: Jedzenie i Picie > Śniadanie > Potrawy z jajka > Biała czy brązowa skorupka: które jajka kupować?

Biała czy brązowa skorupka: które jajka kupować?

Stopień trudności: łatwe
, ekspert Tipy.pl
 0/5 (0 ocen)
Oceń 
Udostępnij
 1 z 5 
Wiele osób woli kupować jajka określonego koloru. Niektórzy uważają, że brązowe skorupki świadczą o większej zawartości składników odżywczych, podczas gdy inni preferują jedzenie jajek o białych skorupkach. Czy ich kolor ma wpływ na smak jajek? Które jajka lepiej kupować? Ostatnimi czasy wykryto, że kolor skorupek jajek nie ma żadnego wpływu na ich wartość odżywczą. Nie ma też znaczenia dla ich jakości, smaku czy innych właściwości. Dlaczego jajka w brązowych skorupkach są zatem o wiele droższe, jeśli nie mają większej wartości odżywczej? Odpowiedź jest dość prosta.
1
brązowe jajka
Wzrost ceny jajek w brązowych skorupkach
Kury znoszące brązowe jajka są znacznie większe od tych, które znoszą białe jajka. Tak, na kolor jajka ma wpływ gatunek kury, która jej zniosła. Każdy gatunek ma wrodzone predyspozycje do znoszenia jajek właściwego im koloru. W przemyśle drobiarskim jest to znany fakt. Na przykład biało upierzone kury z gatunku Leghor znoszą białe jajka. Kury z gatunku karmazyn (Rhode Island Reds) znoszą jajka brązowe. Farmerzy bardzo szybko są w stanie stwierdzić, który gatunek kur będzie znosił jaja w danym kolorze.
2
jajka
Produkcja brązowych jajek wymaga większej ilości pożywienia dostarczanej kurom. Dzięki temu mają uzyskać większy rozmiar. Dodatkowe wymagania i pokarm, jaki należy dostarczyć takim kurom, stanowi duży wydatek dla farmerów. Farmerzy przerzucają ten koszt na klientów, dlatego też hodowla brązowych jajek należy do intratnych inwestycji. Zapotrzebowanie na nie wciąż rośnie, wraz z rozpowszechniającą się informacją o ich rzekomej zwiększonej wartości odżywczej. Aby oddać im sprawiedliwość, trzeba dodać, że znajduje się w nich śladowa ilość kwasów tłuszczowych omega – 3. Ilość ta jest jednak tak niewielka, że nie ma wpływu na wartość odżywczą jajka.
3
jajka brązowe
Czy istnieje związek pomiędzy kolorem piór kur a rodzajem jajek, które znoszą?
Istnieje przekonanie, że kury o ciemniejszych piórach i czerwonych plamkach przy uszach znoszą brązowe jajka. Z drugiej strony, uważa się, jak wspomniano wcześniej, że białe kury znoszą białe jajka. Badacze twierdzą jednak, że przekonania te nie mają odzwierciedlenia w rzeczywistości. Według nich wszystko zależy od genetyki, nie od koloru piór kury.
4
białe jajka
Jakie jajko jest lepsze?
Klienci zwykle kupują takie jajka, jakie kupowali ich rodzice. Zaopatrywanie swojej rodziny w takie same jajka, na jakich się wyrosło, dla wielu osób jest bardziej komfortowe. Kury znoszące brązowe jajka wymagają więcej zachodu, ale nie wpływa to na ich smak. Białe jajka są tak samo zdrowe, jak brązowe, choć nie mają tak pięknego, „organicznego” koloru.
Przeczytaj teraz: Jak przechowywać jaja?
 0/5 (0 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Jajka to samo zdrowie! Są one źródłem wielu witamin i minerałów oraz pełnowartościowego białka. Mogą być one...
Właściwości zdrowotne jajek
Jajka to samo zdrowie! Są one źródłem wielu witamin i minerałów oraz pełnowartościowego...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt