skutki palenia

Co się dzieje wewnątrz organizmu ludzkiego po spożyciu marihuany?

katarzyna_a - specjalista Tipy.pl
skutki palenia
1 z 6
Kiedy palisz marihuanę, THC (tetrahydrokannabinol) oraz inne związki chemiczne przedostają się wraz z krwią do twojego mózgu. Substancje wdychane do płuc wraz z dymem przedostają się do krwiobiegu. THC dociera do mózgu w kilka sekund, wywołując silne doznania określane przez użytkowników marihuany, jako "odlot". Chociaż wrażenia te są u każdego inne, poniżej przedstawiamy kilka najczęściej występujących efektów działania marihuany wraz z wytłumaczeniem tych fizycznych i psychicznych zmian.
1
duży apetyt
Euforia
Kiedy THC dociera do mózgu, powoduje prawdziwą powódź dopaminy, substancji wywołującej radość i inne przyjemne odczucia. Uwolnienie dopaminy to biologiczna nagroda za działanie mające na celu przedłużenie gatunku, takie jak jedzenie czy uprawianie seksu. Marihuana powoduje nadmierną produkcję dopaminy, co wywołuje intensywne uczucie satysfakcji i dobrostanu.

Zmiana apetytu
Obecne w marihuanie kannabinoidy zakłócają działanie hormonów hamujących apetyt, które informują cię, kiedy jesteś syty. Jednocześnie zwiększona ilość endorfin, czyli hormonu szczęścia, powoduje, że masz ochotę jeść więcej, przez co częściej sięgasz po przekąski.
2
spowolnione ruchy
Utrata pamięci
THC oddziałuje również na hipokamp, czyli obszar mózgu, który utrwala i przetwarza wspomnienia. Zmiany w hipokampie mogą powodować utratę pamięci krótkoterminowej u osób stosujących marihuanę, a także trwałe upośledzenie zdolności poznawczych, jeśli mózg takiej osoby znajduje się jeszcze na etapie rozwoju. Wpływ marihuany nie jest jednak jedynie negatywny – najnowsze badania wskazują, że marihuana może zapobiegać rozwojowi choroby Alzheimera. Zgodnie z wynikami badania z 2006 roku marihuana blokuje enzym, który powoduje w mózgu zmiany związane z chorobą Alzheimera.

Niezdarność
Marihuana ma również wpływ na móżdżek i jądra podstawne, czyli obszary mózgu odpowiedzialne za równowagę, postawę, koordynację i czas reakcji. Dlatego u osób stosujących marihuanę występuje niezdarność i spowolnienie ruchów.
3
suchośc w ustach
Zaczerwienione oczy
Marihuana rozluźnia naczynia krwionośne. Oznacza to, że maleńkie naczynia kapilarne znajdujące się w oczach doświadczają zwiększonego przepływu krwi, co sprawia, że pojawiają się zaczerwienienie i opuchnięcie powiek kojarzone z używaniem marihuany.

Suchość w ustach
Receptory kannabinoidowe na skutek obecności w ustach kannabinoidów hamują produkcję śliny, co wywołuje uczucie suchości i pragnienia, czyli tzw. "kapcia w ustach".
4
leczenie raka
Ulga w zespole jelita drażliwego
Marihuana powoduje zmiany w jelitach, które prowadzą do zmniejszenia przepuszczalności, co zapobiega przedostawaniu się bakterii do jelit. Z tego powodu marihuana jest często skuteczna, jeśli chodzi o kontrolowanie objawów biegunki i zatwardzenia u osób cierpiących na przewlekłe schorzenia układu pokarmowego, takie jak zespół jelita drażliwego czy choroba Crohna.

Leczenie raka
Substancje chemiczne obecne w marihuanie mogą zapobiegać rozprzestrzenianiu się pewnych rodzajów nowotworu. Badanie przeprowadzone w 2007 roku ujawniło, że kannabinoidy blokują gen o nazwie Id-1, który pomaga w rozprzestrzenianiu się nowotworu w organizmie.
5
zalety marihuany
Przyśpieszone tętno
Palenie marihuany niemal natychmiast przyśpiesza twoje tętno o 20-50 uderzeń na minutę. Efekt ten może się utrzymywać nawet po tym, jak euforia minie. Tak szybkie bicie serca może być niebezpieczne dla osób cierpiących na choroby serca, ponieważ zwiększa u nich ryzyko wystąpienia zawału serca.

Zmniejszone ciśnienie oczne
Marihuana obniża ciśnienie śródgałkowe, dlatego może być skuteczna w łagodzeniu objawów jaskry. Jest to choroba, która powoduje zwiększenie ciśnienia ocznego, co może prowadzić do utraty wzroku i w efekcie do ślepoty.
Strona 1 z 6

Powiązane porady

natura
plastikowe butelki
tilapia

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane